Blog

Kan ChatGPT blive starten til, at vi får en helt prøvefri skole?

"Enten kan man indføre en form for mesterlære, eller man kan helt droppe eksaminer".

Publiceret Senest opdateret

Som så mange andre har jeg leget lidt med ChatGPT.

Forleden bad jeg den finde 20 nyttige ord til nogle af de emner, som vi arbejder med i min 9. klasse i engelsk. Den kom med nogle ret gode forslag inklusive en begrebsforklaring på ordene. Det var alligevel imponerende, tænkte jeg.

Så spurgte jeg den, om den kunne skrive en outline, men det vidste den ikke nok om, hvad var. Da jeg i stedet bad den skrive en fem minutters tale om et af vores typiske emner, "Human Rights", fik jeg straks et virkelig godt 9. klasses eksamensoplæg.

Engelsk-bloggen

Engelskbloggen provokerer, engagerer, skaber debat og lægger op til dialog og udvikling af engelskfaget og didaktikken. Vær med! Skriv, like, kommenter!

OK, tænkte jeg, Human Rights er et meget velkendt emne; hvad nu hvis jeg tog et af de delemner, som en af mine elever rent faktisk skriver outline om, nemlig Jaycee Lee Dugard under emnet Missing People? Pling! sagde det, og inden for cirka 2 sekunder havde jeg et rigtig godt oplæg.

Nu havde jeg fået blod på tanden, så jeg spurgte den, om den kunne lave et meget kort resumé af talen i punktform (bullets). Og så fik jeg noget, der var meget tæt på en outline.

Mange diskuterer i øjeblikket de problemer, som ChatGPT giver ved skriftlige eksaminer, men jeg mener, at dens potentielle indflydelse på de mundtlige eksaminer heller ikke skal undervurderes.

"Hvad skal vi gøre"? spørger alle.

Derfor var det interessant at læse Kroniken i mandagens Politiken, hvor Anders Søgaard og Sune Lehmann, henholdsvis professor i computervidenskab på KU og professor i matematik og computervidenskab på DTU, skrev om kunstig intelligens og om, hvordan den udfordrer samfundet og især eksaminerne på universiteterne.

De to professorer siger, at forslag om enten at forbyde ChatGPT eller integrere den i eksaminer begge er kortsigtede løsninger, da kunstig intelligens er i en rivende udvikling, og vi vil være nødt til konstant at justere.

Så de har to andre forslag: "Enten kan man indføre en form for mesterlære, eller man kan helt droppe eksaminer".

Det vil åbne for, at den ideelle studerende, som er 100% fokuseret på sin læring og ikke på en karakter, kan bruge de muligheder, som AI (artificial intelligence/kunstig intelligens) giver for at opnå mere læring.

Den mindre motiverede studerende vil heller ikke have behov for at snyde med ChatGPT, da han/hun ikke vil blive vurderet på en enkelt opgave eller eksamen og vil måske indse, at formålet med uddannelse ikke er en karakter, men læring.

De to professorer påpeger, at de karakterer, som de studerende opnår i det nuværende eksamenssystem ved de videregående uddannelser, sjældent er vigtige, når de søger arbejde. Arbejdsgivere er mere interesseret i deres erhvervserfaring, i de projekter, de har lavet under uddannelsen og i deres personlige egenskaber.

Hvis jeg prøver at overføre deres tanker til grundskolen, ser jeg ingen store problemer i at indføre løbende lærerevaluering af eleverne.

Er det altid perfekt? Nej, men intet evalueringssystem er perfekt, og overordnet set har jeg stor tillid til den professionelle integritet hos mine lærerkollegaer.

Men jeg er heller ikke afvisende over for en helt prøvefri skole.