Astra-bloggen

Blog

Bæredygtig udvikling og skolereform? Ja tak!

Verden står overfor en række meget store udfordringer: Klimaproblemer, ressourcekrise, fødevarekrise og økonomisk krise. Herhjemme er vi udfordret med skolereformen: Der er krav om mere praksisnær undervisning, undervisning i uderum/ de lokale miljøer, tydelige læringsmål og mere samarbejde blandt lærerne. Pointen er, at arbejdet med udfordringerne kan bruges til at løfte indholdet i skolereformen.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Klimaproblemer tynger! Udvikling og innovation letter!

Ofte har undervisning i miljø og bæredygtighed endt med at eleverne sidder tilbage med en følelse af afmagt over for truslerne fra fremtiden, som er skabt af deres forældres generationer op gennem det 20. århundrede. Og det på trods af deres læreres gode intentioner og kamp for at styrke elevernes handlekompetence og indgyde håb.

Uddannelse for Bæredygtig Udvikling (UBU) i folkeskolen handler grundlæggende om at få eleverne til at opleve, at de har mulighed for at gøre noget ved klodens udfordringer. I undervisningen drøfter eleverne for eksempel forholdet mellem rig og fattig, ulighed i verden, menneskets udnyttelse af naturgrundlaget og forholdet mellem det lokale og det globale.

For at skabe positive forventninger til fremtiden kan man tage udgangspunkt i en konkret problemstilling, som eleverne kan få øje på - eksempelvis stigende nedbørsmængder. Eleverne undersøger måske naturfaglige årsager til problemet, og de undersøger hvordan udviklingen i nedbørsmængden har været gennem de seneste 50 år, hvor meget regner det faktisk lige nu, og har det været mere eller mindre førhen? Hvor falder regnen, og har boligmassen ændret sig, så regnen belaster mere?

Hvis man fremskriver udviklingen frem til 2065, bliver der et reelt problem at forholde sig til - hvad skal vi stille op med alt det vand? Nu kan eleverne begynde at forestille sig forskellige løsninger, som de undersøger. Kan man lave større kloakker? Bygge huse på pæle? Bruge regnvandet til noget konstruktivt? Når eleverne er i gang med at finde løsninger og overveje, hvordan de kan udføres, er de i gang med at skabe den fremtid, de kommer til at leve i. Og de forholder sig til de konkrete problemer.

Eksemplet er delvist taget fra projektet Inno-elev, hvor elever løser konkrete problemstillinger fra lokale virksomheder, i dette tilfælde vandforsyningsselskabet. Men ideen med at fremskrive en udvikling kan overføres til andre områder, for eksempel affald og genbrug, biodiversitet og trafik.

Elevernes arbejde med bæredygtig udvikling inddrager også andre perspektiver end blot de miljømæssige. Det brede begreb om bæredygtighed inkluderer også økonomiske aspekter og samfundsforhold. En bæredygtig løsning er kun bæredygtig, hvis den tager hensyn til de mennesker og det samfund, den er en del af. At sætte hele byer på pæle er nok ikke bæredygtigt i økonomisk forstand, så den løsning må forkastes.

UBU er et anliggende for alle skolens fag

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

På denne måde bliver skolens opgave med at styrke elevernes kompetencer til at vurdere problemstillinger og løsninger omkring bæredygtig udvikling noget alle skolens fag har del i, eksempelvis anvendelse af matematik i praksis, indsigt i politiske forhold og samfundets strukturer og vurdering af forskellige mediers fortælling om bl.a. klimaudfordringer, blot for at nævne nogle få fag. Derudover er der i alle fag i de nye Fælles Mål indskrevet krav om innovation i fagene, og dermed indgår arbejdet med at udvikle og vurdere løsninger. Hvad gør det ved os som mennesker og vores kultur, når vi trues af mulige katastrofer?

Naturfagene inviterer

I læseplanen til alle naturfagene er der beskrevet 6 fællesfaglige fokusområder, som alle på forskellige måde henviser til problemstillinger omkring bæredygtighed. Det er oplagt for naturfagene at bruge disse områder til at invitere de andre fag inden for til samarbejde. Dels fordi naturfagene i sig selv ikke har tid til at behandle temaerne med tilpas vægt, hvis det brede UBU-begreb skal gælde, og dels fordi skolens opgave grundlæggende er at skabe mennesker, der kan agere i og udvikle samfundet. Verden uden for skolen er ikke opdelt i fag, og verdens kriser viser sig ikke opdelt i fag. Opfordringen er derfor, at bruge kriserne konstruktivt til at danne og uddanne eleverne i meningsfulde sammenhænge, også selvom det er komplekst og måske også svært. Virkeligheden er, at verden er usikker og fyldt med valg og fravalg, og at forskåne eleverne for det svære og usikre er at lade dem i stikken. Brug derfor anledningen til at brede arbejdet med bæredygtig udvikling ud og skab meningsfulde sammenhænge, som eleverne kan bruge til at udvikle livsduelighed!

Bliv inspireret

På naturfagskonferencen Big Bang, som NTS-centeret afholder i samarbejde med en lang række partnerinstitutioner, er der masser af inspiration at hente til undervisningen i bæredygtig udvikling. Mød bl.a. Jesper Theilgaard, der fortæller om klimaændringer nu og i historisk tid, deltag i workshops om antibiotika, om bæredygtighed i EUD, affald, genbrug og meget mere. På messen er der konkret inspiration og undervisningsmaterialer, du kan tage med hjem og bruge. Se mere i konferenceprogrammet.

NTS-centeret samarbejder med EMU Danmarks Læringsportal, Friluftsrådets program Grønt flag grøn skole og Naturvidenskabernes Hus om at udvikle UBU i grundskole, gymnasier og erhvervsuddannelser. Det sker gennem kortlægning og udvikling af muligheder for at integrere det i alle uddannelserne, og gennem udvikling af målrettede og eksemplariske undervisningsforløb. Alt er frit tilgængeligt via NTSnets temaside om UBU samt parternes hjemmesider.

Se mere på http://www.groentflag.dk/, http://www.emu.dk/tema/uddannelse-b%C3%A6redygtig-udvikling og www.nvhus.dk

Powered by Labrador CMS