Astra-bloggen

Blog

Hvor deler - og får - du nye ideer i 2015?

Mængden af information eksploderer, og vi bidrager alle til det i større eller mindre grad. Men kan man gøre noget bedre end at google i jagten på inspiration til naturfagsundervisning?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her i starten af det nye år, har jeg funderet over et af tidens modeord: viden(s)deling.

På vej til et møde for nationale partnere i Scientix, hvor der blandt andet er deling af gode ideer på tværs af landegrænser på programmet, har jeg overvejet hvor jeg egentlig selv deler og får ideer omkring naturfagsundervisning. Og om der er noget vi kunne gøre i fællesskab, for at sikre at de gode ideer spredes mere effektivt?

Hvordan er status lige nu? Der er selvfølgelig altid de gode gamle faste kanaler som fagblade, nyhedsbreve og diverse portaler på nettet. Men antallet af tilbud er eksploderet, så man får sjældent besøgt alle de steder som er relevante, men ender ofte med at søge, når et bestemt behov opstår - typisk via gode gamle Google. Og det virker jo også tit - har man først fået sort bælte i Googling, er der snart ikke det man ikke kan finde ideer og inspiration til.

Men så er der jo lige det, at ideer ofte udvikles og bliver bedre mellem mennesker - altså når de kommunikerer om dem. I den fysiske verden spænder mulighederne bredt fra frokostpauser over fagteammøder, konferencer og deltagelse i diverse netværk.

Men når muligheden for at mødes fysisk ikke er til stede er der jo også utallige muligheder for at kommunikere på nettet. Det kan være lige fra at dele sine egne ideer via etablerede hjemmesider eller blogs som her på folkeskolen.dk, spørge eller dele i diverse grupper på Facebook, Google+, LinkedIn, følge lister og hashtags på twitter, eller abonnere på diverse former for feeds fra traditionelle portaler eller kurateret indhold..

Eksemplerne spænder vidt - lige fra brede grupper centreret omkring fag, eller snævrere emner som undersøgelsesbaseret undervisning, eller grupper med fx et lokalt fokus, eller oprettet til lejligheden (kurset, konkurrencen, …).

Styrken ved helt åbne fora er klart muligheden for at få inspiration fra uventet side - til gengæld risikerer man også af og til unødig "støj", eller ihvertfald en øget risiko for at tale forbi hinanden - hvad der nu som regel er lærerigt.

Men tilbage til spørgsmålet: Hvor deler - og får - DU nye ideer i 2015? Og mangler der noget på menuen, som ville gøre det lettere at finde inspiration til endnu bedre naturfagsundervisning? Eller har du det fulde overblik - for så må du gerne dele et tip med mig :-)

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Nåja - så ville det næsten være underligt ikke at dele lidt eksempler fra mine egne inspirationsgemmer, så her er en lille samling (meget) blandede bolsjer, som måske kan give nye ideer til nogle:

twitter-hashtags(er du ny på twitter, så prøv twitterguide.dk):

#skolechat, #twitterhjerne (spørg, og du får ganske ofte svar), #scichat, #edtech, #STEM, #scienceed

Facebook:Fysik-lærer (alle niveauer)Undersøgelsesbaseret undervisning

Blogs, feeds og podcasts:scienceblog.dk, flipboards “Tech and Science” kategoriThe Infinite Monkey Cage (mest for sjov)Og så også lige een af vores egne: ntsnet.dk/nytfranettet

YouTube-kanaler:Ted Ed, Veritasium, The King of Random (don’t try everything in class :-) 

Powered by Labrador CMS