Astra-bloggen

Blog

Virksomheds-elever virksomme børn

Regeringen vil søsætte et forsøg for alle skoler med prøver, der tager udgangspunkt i et partnerskab med lokale virksomheder, institutioner og foreninger. Et spændende tiltag, hvor vi kan give eleverne et kig ind i virksomhedernes verden som “virksomheds-elever” med fokus på innovation, arbejdsopgaver, arbejdsmiljø og uddannelsesmuligheder. Men vi skal samtidig sikre, at vi får alment dannede virksomme børn og unge, som har lyst til at engagere sig i samfundets udfordringer både globalt og lokalt, og som kan skelne mellem faglige, politiske, etiske og økonomiske argumenter.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Baggrunden  for prøverne er ifølge en kronik i Jyllands-Posten af undervisningsminister Christine Antorini, at eleverne har brug for mere anvendelsesorientering. De skal interagere med omverdenen – foreninger, virksomheder og institutioner i lokalområdet – så de finder ud af, hvad de kan bruge deres viden til, og bliver mere afklaret og motiveret til at tage en ungdomsuddannelse. Via partnerskabet skal eleverne stifte bekendtskab med forskellige erhverv, og samtidig vil det løbende samarbejde inddrage det lokale samfund i elevernes læring. Man kan måske sige, at eleverne skal arbejde i en proces, hvor virksomhedernes hverdag sættes i spil over for skoleelevernes hverdag og læring i skolen.

Natufagenes rolle.

Stort set alle fag vil kunne inddrages. De naturfaglige fag bør spille en særlig rolle, fordi de udgør det faglige fundament for en række virksomheders produktion og for en række offentlige institutioner.

Det er oplagt, at det gælder den lokale elektriker, bager eller cykelsmed samt  rensningsanlægget eller affalds- og energiselskabet. Men også sundhedspleje og transport funderes på naturfaglige elementer i form af sygdimsbekæmpelse, velfærdsteknologi og miljørigtige transportformer, for eksempel i forhold til brændstofvalg og logistik.

Derfor bør de naturfaglige fag have en kerneposition i et sådant tiltag. Men det udfordrer også fagene  selv. Det vil ikke længere være nok at afslutte et forløb om mikrobiologi med at nævne, hvor det er vigtigt. Hvis eleverne skal skal kunne prøves med udgangspunkt i et partnerskab med en virksomhed, skal undervisningen langt tydeligere knytte an til konkrete processer eller problemstillinger.

Teorien skal tænkes ind i praksis, og her kunne man måske søge inspiration i erhvervsuddannelserne - f.eks. i elektrikeruddannelsen. Her er en af de første opgaver at lave en ‘korrespondance’ - for eksempel en lampe med to kontakter. Undervejs tilknyttes så teoretiske begreber som  parallelforbindelser, serieforbindelser, Ohms lov og Kirchhoffs love.

Undervisningen skal naturligvis stadig organiseres efter fokus- skiftet i de nye fælles mål, hvor undervisningen planlægges med fokus på læringsmål styret undervisning og elevernes læring idet omdrejningspunktet for naturfagene er de fire kompetencer,  undersøgelse, modellering, perspektivering og kommunikation.

Hvad sker der med almendannelsen?Antorini kobler især den nye prøveform med behovet for at styrke arbejdsmarkedsparathed, uddannelsesvalg og rekruttering. Men her er det vigtigt, at man ikke i farten glemmer at sikre almendannelsen. Skrækscenariet er en udvælgelsesproces, hvor skole eller forældre gennem matchmaking med virksomheder styrer elever med forskellige kompetencer i bestemte retninger i forhold til et mere eller mindre forud planlagt uddannelsesvalg.

Astra-bloggen

Astra er det nationale naturfagscenter i Danmark. Astra udvikler, samler og formidler den viden, du har brug for. Vi arbejder målrettet på at styrke netværk og understøtte relevant videndeling med det mål at skabe rammer for en optimal læring på din skole. Astra står bl.a. bag Science Talenter, Unge Forskere, Naturvidenskabsfestival, Masseeksperiment og er medarrangør af Big Bang - konferencen. Vi blogger bl.a. om talent, undersøgende arbejde, Engineering, den fælles naturfagsprøve, kommunal forankring og STEM.

Det er fint, hvis nogle elever inspireres til at blive elektrikere og ingeniører, når de introduceres til de relevante faglige områder inden for f.eks. matematik og fysik i tilknytning til en virksomhed. Men lige så vigtigt er det, at eleverne generelt lærer, hvordan man forsvarligt håndterer elektriske installationer i sin dagligdag, og at man kan forholde sig til energibesparende, miljørigtige energiløsninger privat eller i forlængelse af samfundsdebatten.

Derfor er det en opfordring herfra, at man diskuterer almendannelsen i relation til den undervisning og prøveform, der knyttes til samarbejdet med virksomheder, institutioner og foreninger.

Lidt praktisk inspiration

Står du overfor at skulle inddrage virksomheder eller erhvervsuddannelser i din undervisning, er her nogle links til gode skole-virksomhedssamarbejder, som kan gøre dit arbejde lidt lettere:

http://ntsnet.dk/skole-virksomhed

http://ntsnet.dk/inno-elev/

http://ntsnet.dk/projektboersen/projekter/sge-projekt

http://ntsnet.dk/sites/default/files/UBU%202013%20skole-virksomhedssamarbejde.pdf

http://caseweb.dk/forside.aspx

http://jet-net.dk/

http://ntsnet.dk/projektboersen/projekter/projekt-syd-fra-b%C3%B8rnehave-til-phd

Skolen kan også få hjælp til virksomhedsarbejde ved at kontakte NTS-centerets lokale medarbejdere http://nts-centeret.dk/Ansatte/ansatte.html