Jan Thranes tegneblog

Blog

Gaven til manden der har alt …

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.


Skulle der være læsere, der lige havde håbet på en skarp aktuel satirisk tegning – f.eks. om tvungen arbejdsuge på 37 timer uden (fælles) frikvarterer for danske skoleelever dvs. ”Ny skolereform nu med input fra DLF” – så må jeg skuffe i denne omgang.

Denne tegneblog her op til jul er drevet af mit daglige skoleengagement. Udover mit virke som bladtegner så underviser jeg i tegning og design på forskellige ungdomsuddannelser og videregående uddannelser samt – og ikke mindst – nu også i forskellige sammenhænge indenfor grundskoleområdet. Det sker med afsæt i mit engagement i læreruddannelsen og som studerende nu på 4. årgang (linjefag: matematik, kristendomskundskab/religion og billedkunst). Mine juleønsker i år er helt og aldeles præget af dette.

I-pad.
Jeg havde for nylig den store glæde at være med til at afprøve et animationsprogram på i-pads med en stor flok 2.-3. klasses elever – en hel dag. Jeg kan ganske enkelt ikke få armene ned! Først nu forstår jeg den store begejstring, der lyder rundt omkring. Jeg har udelukkende erfaring med det følgende og i relation til skolefaget billedkunst. ”Puppet Pals” gør det muligt for eleverne helt ned i de yngste klasser at lave levende, spændende og vedkommende animationsfilm på en meget let og intuitiv måde. Programmet består af en række baggrunde og karakterer, som eleven selv kan vælge og flytte rundt med på touch screenen. Desuden er det muligt, selv at affotografere karakterer og baggrunde. Ikke mindst her er i-paden imponerende. Efter at eleverne parvis havde afprøvet programmet med total frygtløshed, fik de til opgave at skitsere en drejebog/storyboard med blyant og med krav om, at de selv var blandt karaktererne, og diverse locations på skolen skulle fungere som baggrunde. Fortællingen skulle have en handling, et plot – noget der var på spil og som forandrede sig undervejs. Det, der imponerer mig, er mobiliteten og måden hvorpå eleverne integrerer i-paden, om de så researcher, fotograferer eller animerer – krop, følelser og tanker er involveret i et helhedsperspektiv. Med fagbegreber kan man tale om en æstetisk lærerproces med positive emotioner og kognitiv intensitet, hvor både sanselighed og interaktion med sociale begivenheder (ikke mindst i kraft af at de arbejder sammen parvis) er bærende elementer, måske lige frem drivkraften. Som faglærer er jeg også svært imponeret over, hvor let det er, at arbejde med rum og perspektiv (figurerne kan gøres mindre eller større ved at sprede eller samle fingrene). Jeg er overbevist om, at ”Puppet Pals” kan være en positiv katalysator i læreprocesser også i andre fag end billedkunst. Nederst er der en introduktion fra YouTube.

Jan Thranes tegneblog

Med afsæt i omtrent en menneskealder som bladtegner og sideløbende underviser på både kunstskoler, seminarier, erhvervsskoler og i folkeskolen, sætter Jan Thrane i denne blog sin skarpe og kærlige pen på folkeskoleområdet. Jan Thrane er uddannet folkeskolelærer med blandt andet matematik som linjefag.

So-ein-ding må jeg også have!

Logicomix.
I tidsskriftet Matematik fra Danmarks Matematiklærerforening var der forleden en lille notits om noget så sjældent som en tegneserie om galskab, eventyr og MATEMATIK – en heltemodig fortælling om jagten på sandhed. En oplysning som en kombineret bladtegner, tegnelærer og matematiknørd (og ditto lærer) straks måtte tjekke ud. Jeg tror, der er tale om noget helt ekstraordinært. F.eks. skriver The Sunday Times´ anmelder: ”Nok den bedste tegneserieroman, jeg er stødt på, og i hvert fald den mest usædvanlige. Den handler, tro det eller ej, om den – i sidste ende forgæves – søgen efter fuldstændig matematisk vished, der pågik gennem første halvdel af det tyvende århundrede. Efter endt læsning vil læseren forstå noget, han hidtil måske har afvist som håbløst ubegribeligt hjernevrideri. Og det mest imponerende er, at han vil forstå, hvorfor det er vigtigt” ! På Ingeniørens hjemmeside indleder Robin Engelhardt sin anmeldelse således: ”En af de sejeste bøger jeg har læst længe er en tegneserie. Ikke en helt almindelig tegneserie. En ekstrem nørdet af slagsen. Den handler om Bertrand Russell og de tidlige 1900-tals matematikeres forsøg på at finde ultimative sandheder ved at bygge selve grundlaget for formel og logisk tænkning.” Læs hele anmeldelsen her:
http://ing.dk/artikel/117086-logicomix

So-ein-ding må jeg også have!

I-pad, ”Puppet Pals”:
http://www.youtube.com/watch?v=FYUx7QVXXX4

Her er der et link til en tidligere tegneblog, der sætter skolefaget billedkunst i perspektiv i forhold til det øvrige uddannelsessystem og erhvervslivet.
http://www.folkeskolen.dk/505642/haardt-eller-bloedt

Glædelig jul og godt nytår fra tegnebloggeren