Sponseret blog: Clio

Sponseret indhold

I scenariebaseret undervisning indtager eleverne en rolle, som fx designer, podcastproducent, politiker eller lign.

Sponseret indhold: Bring verden ind i klassen med scenariebaseret undervisning

Det er motiverende for eleverne at opleve, at der er en mening med de opgaver, de skal løse. Indimellem kan det måske være svært at se, hvorfor det er vigtigt at kende pi eller vide, hvordan verden så ud i middelalderen. Viden bør ikke stå alene, men bør opsøges nysgerrigt, eksperimenterende og i en meningsfuld kontekst. Ser man på verden, giver viden og faglighed først rigtig mening, når det kommer i spil gennem handlinger. Det er her, scenariebaseret undervisning kommer ind i billedet.

Publiceret Senest opdateret
Forløbet "Podcasts" afrundes med at eleverne skal producere deres egen podcast.

Skoleelev eller podcastproducent?

Klokken halv ni ringer det ind til dansktimen på Enebærskolen, men i dag skal eleverne ikke i skole. De skal i praktik på en podcastredaktion, så i stedet for at starte dagen med navneopråb begynder de med et redaktionsmøde.

Det er selvfølgelig noget, vi forestiller os, men eleverne er lynhurtigt med på præmissen. I denne uge er de ikke udskolingselever, når de møder ind til dansk. De er praktikanter, der skal researche, møde professionelle podcastere, lære om lyddesign, stemmetræning og sidst, men ikke mindst producere deres egen podcast.

Det er Clios forløb "Podcasts", der har fået eleverne i 9. klasse op af stolene. Pludselig giver fagligheden mening på en helt anden måde. Hvem ved, måske formes den næste store podcaststjerne her? Det er ikke til at vide. Men der sker noget magisk i klassen, når eleverne arbejder med et meningsfuldt scenarie.


Fremtiden er elevernes

Eleverne skal lære at gebærde sig i den verden, de lever i, og de skal opleve faglighed som noget, der relaterer sig til verden uden for skolen. Derfor er det ikke tilfældigt, at vi har kastet vores kærlighed på scenariebaseret undervisning. Vi er nemlig vilde med, at eleverne øver sig i at samarbejde om at løse virkelighedsnære og meningsfulde problemer.

Nysgerrighed er målet

Med scenariebaseret undervisning skaber vi et univers, som eleverne kan leve sig ind i og blive opslugt af. De udfordringer, eleverne kommer til at møde, vil give mening i scenariet, og deres nysgerrighed bliver pirret i mødet med det ukendte. Når eleverne er nysgerrige, opsøger de selv viden – og når de styres af deres indre motivation, kan de i højere grad bruge og huske, hvad de har lært.

I scenariebaseret undervisning skal eleverne leve sig ind i et opdigtet men realistisk univers.

Scenariebaseret undervisning i det nye Clio

Sponseret blog: Clio

Hos Clio udvikler vi læringsteknologier for at få alle børn til at lære mere. Det kan vi ikke alene, og derfor løfter vi på hatten og inviterer landets klasseværelser, innovativ teknologi og didaktiske hjerner ind i vores arbejde. Vi tror på, at vi sammen kan gøre en forskel for den enkelte elev og ruste nye generationer til fremtiden – og vi lykkes først, når alle børn føler, de kan yde deres bedste.

På Clio har vi i de seneste år arbejdet på en spritny platform for alle vores læremidler. I foråret åbnede vi platformen for første gang og inviterede alle landets skolelærere til at gå på opdagelse i redesignet indhold, nye funktioner og et helt nyt look. Vi er ikke færdige, men vi er langt nok til at kunne se forandringen, og hvilken betydning den kan få for undervisningen.

I det nye Clio fylder det visuelle endnu mere. Det betyder også, at vi i langt højere grad kan understøtte indlevelsen hos eleverne – ikke kun i de scenariebaserede forløb. For selvom fantasi sjældent er en mangelvare hos eleverne, så kan Clio nu sætte rammerne for endnu mere aktiv og meningsfuld læring.

Eksempler på scenariebaseret undervisning i det nye Clio – gratis frem til sommer:

I forløbet "Rejsen til det gamle Grækenland" skal eleverne gå på opdagelse og til sidst lave en udstilling.