Jens Raahauge

Jens Raahauge

Blog

- vi har alt, du behøver. Men hvad med det, der får os til at stråle?

I FestivalGUIDEN for Danmarks Læringsfestival 2019 skriver en af de største på markedet: - vi har al, du behøver. Men meget af det, der kan få os til stolt at stråle, finder vi blandt de små på markedet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Spadeslaget, som er et interaktivt materiale, der bygger på Rigsarkivets kilder om Spadeslaget i Haderslev den 8. december 1940. Det er udviklet af Rigsarkivets skoleteam, som har samarbejdet med konsulenter og lærere om udformningen, fordi de efter eget takketaleudsagn ikke i starten vidste ret meget om didaktik, og fordi undervisningsmidler bliver bedre i samspil.

Det er altså en lille spiller på undervisningsmiddelmarkedet, der vinder, og fra samme kategori kommer de to andre nominerede: DR Skoles Gå Ultra:Bit med DR Skole og Dansklærerforeningens Lydfortællinger.

Den oplevelse, at det er blandt de mindre aktører i branchen, lærerne kan finde det overraskende, det nyskabende og det fængende, fik jeg bestyrket, når jeg i to dage har gået rundt på festivalen.   

Jens Raahauge

Jens Raahauge er uddannet lærer, skolebibliotekar og skoleleder. Han har været skoleleder i Helsingør og Kokkedal, er tidligere mangeårig formand for Dansklærerforeningens Folkeskolesektion og tidligere formand for Dansklærerforeningens Hus, som blandt andet driver Dansklærerforeningens Forlag. Desuden formand for Sophia Tænketank for pædagogik og dannelse, medlem Advisory Board for Unicefs Rettighedsskoler.

For at starte med det overraskende, så havde McDonald's en stand - ikke med burgere, men med små bøger, som man kan vælge at få sammen med et Happy Meal; man har valget mellem bog og legetøj, og lige nu vælger hver femte en bog. McDonald's regner med at udlevere flere end 1 million bøger i år. Der vil i år komme 12 små bøger med små historier, hvor en tidsmaskine fører en familie tilbage til dinoernes tid. Bøgernes illustrationer bærer præg af, at bogen skal kunne udleveres i flere forskellige lande, men hovedsagen er, at en masse børn får en bog i hånden og bliver læsere. Hvis vi som lærere ved, at disse Happy Meal Readers findes og hver bog kommer i oplag, der er op til 75 gange større end en vanlig billedbogsudgivelse, så ved vi også noget om elevernes læsebaggrund og forudsætninger for en videre læsning.   

Ugeplanrevolutionen titlen på en bog og et kursusforløb, hvor Karina Winther, der er uddannet AKT-lærer, hvordan man som lærer kan skabe sig overskud i hverdagen. Jeg trak hendes gemal på UNICEFs Rettighedsskolestand, hvor han var ved at få ugeplanskonceptet til at passe til rettighedsskolernes målsætning. Og det fik mig til at citere den norske tristesse-forfatter Nils-Fredrik Nielsen: "Ingen kan spre slikt mørke som den som har sett lyset." Folk, som har fuldt færdige koncepter, kan få mig til at gå fra koncepterne. Og det er jo derfor, jeg mener, at de digitale færdigretter bør komposteres. Men altså: Han førte mig hen til sin kone, der har forfatter Ugeplansrevolutionen. Og den tænkning er ærlig talt megen inspiration at hente, fordi den udspringer af skolens dagligdag. man kan læse om den på: ugeplanrevolutionen.dk

Det fængende fandt jeg på en lille stand, hvor Det grønlandske Hus præsenterede sin skoletjeneste, som tager imod skolebesøg i Husets lokaler, men som også har udviklet en fin hjemmeside med masser af stof til undervisningen om Grønland, ikke det museale, men det nutidige Grønland. Jeg gik hjem og faldt i det store grønlandske hjemmesidehav, som har mere at byde på, end man vil lade sig nøjemed ved et par overblikslæsninger. De to formidlere på standen fortalte, at de har masser af besøgende i Huset, hvor man skal bestille tid i god tid. men derimod kunne de ønske sig, at langt flere benyttede deres hjemmeside: www.skoletjenesten.dk/det-gronlandske-hus. Den bliver løbende opdateret, og det var mig en glæde at kunne give lidt den anden vej, at kunne fortælle dem om projekt atlantbib.org, hvortil elever i Norden producerer små fagbøger, som oversættes og indtales til de nordiske sprog.

Jeg kunne nævne flere andre små udbydere af materialer, men vil disse tre eksempler række for denne gang. Det, der er karakteristisk for dem, er, at de har noget at byde på, men at de også en nysgerrige for at få gode ideer og konstruktiv kritik. De skal ikke bare sælge en færdigvare.

Sådanne oplevelser får mig til at ønske, at kommunerne vil droppe de centrale, fagligt ikke-kompetence indkøbere og give en del af indkøbsfriheden tilbage til lærerne og deres fagudvalg. Det vil øge undervisningsmiddeldiversiteten, lærernes overskud og elevernes udbytte af undervisningen.

Alle har brug for noget bedre end blot alt det, de behøver.                                                            

Powered by Labrador CMS