Blog

Learning by f***ing up!

Inspireret af mine kollegaer på netværkene for dansk, matematik og håndværk og design, som i sidste uge satte fokus på at turde fejle i undervisningen, vil jeg også i ugens indlæg give mit besyv med i forhold til fejl i engelskundervisningen. For hvorfor er det egentlig så vigtigt med de der fejl?

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens engelskrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Maria Roneklindt er Folkeskolens engelskrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: roneklindt@gmail.com

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jeg vil godt starte med at sige, at ’the f-word’ er totalt bandlyst i mine timer. Selvom det efterhånden er blevet et ret almindeligt ord i de fleste – især unge – menneskers daglige sprog, så vil jeg ikke høre det nævnt i min undervisning. Og det ved mine elever godt. Alligevel bruger jeg det her som overskrift, fordi jeg synes, det har en berettigelse i sammenhæng med at lære. For når man lærer, fejler man. Og at fejle kan i en engelskelevs – anno 2017 – verden føles som om, at man har f***et alt op. Men faktisk er det lige modsat, og det skal vi altså have banket ind i hovederne på vores elever.  

Instagram-verden af filter og perfekthed

Jeg har tidligere skrevet om at turde fejle her på bloggen, for det er noget af det, der fylder allermest i undervisningen, og som frustrerer mig allermest som lærer. For hvordan overbeviser man nutidens unge, der er vokset op i en Instagram-verden af perfekthed og filter om, at det er helt naturligt – og faktisk ganske nyttigt – at fejle?

”Yes, du lavede en fejl!”

Jeg drøftede faktisk dette med en engelskkollega over frokosten en dag, og jeg spurgte, hvad han gjorde på mellemtrinnet, hvor de har samme problem med tavse elever. Hans svar overraskede mig noget, men jeg blev også imponeret og nysgerrig. I stedet for at rose for korrekte ord, sætninger og udtale, var har begyndt at rose, når en elev lavede en fejl. ”Yes, du lavede en fejl! Sejt, den kan vi alle lære noget af”.  Og hvor har han dog ret.

Det er meningen, vi skal fejle

Vi mennesker fejler. Det er meningen. Lige fra vi fødes og usikre og famlende bevæger os ud i verden, fejler vi igen og igen. Hvorfor skal det stoppe i skolen? Det skal det heller ikke, og vi lærere har en kæmpe opgave foran af os med at vedblive at fortælle vores elever, at nok kan det være ubehageligt at fejle, og man kan føle, at hele verden er f***ed! Men det er lige præcis, når vi er allermest sårbare og blottede, at vi kan lære allermest – hvis vi tør.  

Powered by Labrador CMS