Folkeskoleforældre

Folkeskoleforældre

Blog

Fanges vores børn i et læringsbur

Man kalder det elevcentreret skole, men skolen og undervisningen er alt andet centreret om elevens behov. Der sker en kortslutning mellem hvad der siges, og hvad man reelt udsætter eleven for.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Tegner Maud M Pedersen 

Tekstforfatter Anette Lind

Man kalder det elevcentreret skole, men skolen og undervisningen er alt andet centreret om elevens behov. Der sker en kortslutning mellem hvad der siges, og hvad man reelt udsætter eleverne for. Det er i stedet eleven som placeres i et læringsbur, hvor læringsmål er åndeligt foder. I disse år udrulles læringsportaler, hvor barnet konstant bliver vurderet som en kan/kan-ikke. Eleven skal måles – op imod sig selv, i forhold til nogle kriterier, som andre har sat. Fokus bliver, at eleven ”skal blive så dygtig, som eleven kan” – men dygtigheden er målbarhed i et teknokratisk system som sender læringsdata, resultater i nationale test og PISA i digitale systemer. Imens kan livet, virkeligheden, naturen, kunsten, det skønne, kreative, skæve, musikken, kunsten og kærligheden vente udenfor.

Folkeskoleforældre

Folkeskoleforældre arbejder tværpolitisk for et mangfoldigt og forskningsmæssigt funderet skolesystem med gode faglige og sociale forhold for børn. Folkeskoleforældre er for alle forældre til skolesøgende børn og andre, der deler vores fokus. Læs mere på folkeskoleforaeldre.dk

Powered by Labrador CMS