Folkeskolens håndværk og design-rådgiver
Blog
Genstandsanalysemodel -en nem hjemmeopgave i disse sære tider.
Vi ser alle på genstande på forskellige måder. Og som faglærere har vi alle vores egne måder, at lære vores elever at analysere genstande på. Dette er mit bud på en genstandsanalyse.
Vi ved alle hvordan en sofa ser ud, men hvad jeg synes ser rart og hyggeligt ud, er det bestemt ikke sikkert du synes. Det hele afhænger af vores smag, vores erfaringer og ikke mindst de erindringer vi forbinder med genstanden.
Derfor er det virkelig interessant, at lade genstandsanalyse være et element der går igen i undervisningen. For én ting er erfaringer og erindringer med en given ting, noget andet er den tydelige faglige udvikling, eleverne selv kan se, når de igennem årene analyserer, og deri føler sig til hvilket materiale genstanden er lavet i, vurderer teknikker og ikke mindst; ser sin egen udvikling.
Modellen der er vedhæftet her, er en grundlæggende model, der egner sig godt til elever i 4. og 5. klasse. Jeg har lavet den i word til eleverne. Den ændrer sig løbende, da jeg hele tiden får nye idéer, og vinkler den til den passer til det givne tema i undervisningen.
I denne omgang fungerer den dog udmærket til hjemmeundervisningen.
Du er velkommen til at benytte den, hvis du har lyst.
Det kunne også være interessant at vide, hvilken genstandsanalyse-model du bruger i din undervisning?