Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Nu har jeg så læst tre sider… forsættelse fra sidst.

Både på denne blog samt på de omkringliggende blogge har det været diskuteret med bekymring, at stadig færre elever tør melde sig på banen i undervisningen. Ikke bare i kulturfagene, men generelt.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Et resumé

I sidste indlæg inddrog jeg dette citat fra en rapport fra HistorieLab:

”…en del elever opfatter læremidlernes og lærernes beretninger om fortiden som autoritative, det vil sige, at de repræsenterer et faktisk historisk overblik og er sande gengivelser af, hvad og hvorfor noget skete. Tilsvarende forbinder mange elever primært historieundervisningen med det at kunne gengive historisk viden korrekt”. (s.8, se link nedenfor)

Bortset fra den manglende refleksion hos eleverne, som var omdrejningspunktet i sidste indlæg, peger problemstillingen også på elevernes statiske syn på kulturfagene. Her har vi for alvor en udfordring, for hvordan omskoler vi vores elever til at ændre syn på fagene? Det er jo al sin enkelthed og kompleksitet den klassiske skoleforståelse, der ligger til grund her: I skolen skal man svare rigtigt på spørgsmålene fra læreren.

Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Janus Neumann er Folkeskolens historie- og samfundsfagsrådgiver. Hans opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i fagene – så du er meget velkommen til at kontakte ham, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: janusneumann@hotmail.com

Denne så udskældte tilgang til læring forsøger de fleste lærere nok at lægge bag sig, men det lader til, at eleverne har svært ved at slippe den. Det er dog også en kendsgerning, at man i de fleste fag stadig skal kunne svare rigtig på grundlæggende faglige spørgsmål, så elevernes opfattelse kommer i sagens natur fra den skole, de er vokset op med.

Skal vi helt ned i indskolingen eller måske mellemtrinet, for at ændre denne kultur? I forhold til kommentarer til forrige indlæg på Facebook, er jeg med på, at alle elever ikke skal sendes i gymnasiet. Det er dog mit indtryk, at man i kulturfagene på ungdomsuddannelserne generelt ikke fokuserer meget på paratviden, men snarere på analyser, kildekritik og historiebrug. Et arbejde, der selv sagt til stadighed kræver viden. Hvordan forbereder vi bedst vores store elever til dette skifte?

God weekend derude.

http://historielab.dk/til-undervisningen/udgivelser/kan-elever-arbejde-problemorienteret-kilder-historie/#wp_lightbox_prettyPhoto/1/

Powered by Labrador CMS