Blog
Årets første matematik-fagteammøde!
Der er planlagt 8 fagteammøder for matematiklærerne i dette skoleår, og første møde gik med at tale om formen, planerne for året, vigtige indsatser og udfordringerne.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På min skole er vi 16 matematiklærere, 2 matematikvejledere og 920 unge håbefulde studerende. Der er afsat 8 gange 45 minutter i dette skoleår til alle matematiklærere til deltagelse i fagteamarbejdet. Det er rigtig fint, at vi kan mødes 8 gange på et skoleår og der er rigeligt at tage fat på. Udfordringerne kommer først, når vi begynder at tale om, hvad vi skal blive dygtigere til!
Hvordan og hvornår bliver vi dygtigere til at arbejde med GeoGebra, Excel og CAS. Der mangler virkelig tid til at fordybe sig og blive dygtigere og mere reflekteret omkring fagdidaktikken og teknologien i matematikundervisningen. Specielt det sidste er en væsentlig og tidstung opgave, der kræver meget af den enkelte lærer. I en presset hverdag er det ikke fordybelse i GeoGebra og Excel, der står øverst på dagsordenen, men bare at nå at planlægge sin undervisning, bruge læringsplatformen og så alt det praktiske arbejde, der helt naturligt ligger i forlængelse af at være underviser og lærer. Men hvordan bliver vi dygtigere til vores fag, når vi ikke har tiden til fordybelse og adgang til computere? Hvordan implementerer vi IT og teknologi i vores matematikundervisning, når vi mangler tiden og overskuddet til at gå i gang med opgaven? Det er ikke nemt…
Hvad gør i derude?