Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Elevernes sidste skoledag!

Der er fest på skolen, eleverne har sidste skoledag og derefter ferie, men i næste uge rydder lærerne op

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu et skoleår i reformens tegn er ved at være afsluttet, og det er tid til eftertænksomhed.

Hvilke fremskridt og refleksioner har året så budt på, hvad gik godt, hvad kunne godt trænge til et eftersyn, hvordan går det egentlig med matematikundervisningen set med mine briller?

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg har den sidste tid mødt flere forældre, både på skrift og i det fysiske møde, der har mistes overblikket over deres børns faglige udvikling i matematik. Eleverne laver ikke mere lektier hjemme, men i skolen og forældrene har mistet overblikket over faget og deres børns faglige udvikling. Det er ikke alle forældre, der kan hjælpe deres børn med lektierne i matematik, men forældrene mangler fornemmelsen af at deres børn arbejder med fagene. Det indblik forældrene havde i skolens hverdag og lektiernes udfordringer er blevet udliciteret til skolens, der så til gengæld spiller ind med en urimelig lang skoledag. I min kommune bruger vi Minuddannelse, men det gør alle forældrene ikke, så de fleste får ikke det indblik i deres børns læring og udvikling, som de tidligere har fået. I min verden er det vigtigt at forældrene har indblik i børnenes læring og at de kan følge den faglige udvikling, og det får man ikke ved at sende testresultater og karakterer hjem, men ved at opleve børnene arbejde med faget hjemme. Det virker mærkeligt, at en aftale i en forligskreds kan stå over fakta, og at man fra politisk hold ikke så at det havde givet meget mere mening at skabe tid og rum til et IT-fag.

Apropos IT, så gik der endnu et skoleår uden at CAS-programmerne slog igennem i Folkeskolen. GeoGebra kører rimeligt godt rigtig mange steder, men der er stadig udfordringer med Excel. Man kan kun spå om, hvad der så vil ske, hvis der blev indført obligatorisk kodning/programmering i matematikundervisningen. Den algebraiske tænkning er matematikundervisningens område, men derfra at gå videre og indføre mere IT uden ordentlig efter-og videreuddannelse af matematiklærerne ville nok bare ende som indførslen af CAS-programmerne, med ingenting.

Der er nu kommet flere skolereformopdaterede matematikundervisningsmaterialer på markedet, og det er tid til, hvis økonomien tillader det, at kassere de gamle bøger og indkøbe nye. Vi mangler så lige at få opdateret diverse testmaterialer, så de rent faktisk også følger med tiden og de ændringer, der er indført i matematikundervisningen.

Status på matematikundervisningen set gennem mine briller er, at det går fremad, og det kører godt med åbne opgaver, problemløsning og mundlighed og læsning i matematik. Men vi har brug for tid til fælles planlægning, og allerhelst en dansk form for lektionsstudier, så vi kan udvikle mere fantastisk matematikundervisning. Vi har brug for at udvikle matematikundervisningen ved praksisnære forløb med fokus på samarbejdsformer, IT, didaktik og udfordring af alle elever. Nogle har klaret afgangsprøven godt og andre knap så godt, men matematik er det nye sort, som alle skal mestre, og den udfordring skal der arbejdes med og skabes løsninger for!

Eleverne går på ferie og lærerne mangler bare at rydde op, og så skal der holdes ferie. Rigtig god og velfortjent ferie til alle jer hårdtarbejdende og seje matematiklærere i det ganske land.