Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

En matematiklærers uge!

Det kan være svært at se sig selv i øjnene som matematiklærer, når man bruger en uges undervisningstid på test.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mandag blev indledt med, at jeg sammen med 7. klasse tog hul på årets tvangs-test. MAT7 testene blev delt ud, og alle reglerne for gennemførsel af testen blev doceret. Børnene var blevet advaret, men deres overraskelse var alligevel stor, da de opdagede, at jeg mente det – de skulle gennemføre en test på 16 sider. Nogle kom stille og fortalte, at de ikke så godt kunne lide at lave test, og de faktisk fik det dårligt. Andre synes at det var fedt, det var en konkret opgave, der bare skulle løses, og man skulle ikke forholde sig til så meget mere, end at løse opgaver, så rigtigt som muligt. Så nogen elever er glade fordi, der bliver ikke sat krav om samarbejde, inddragelse af digitale teknologier, kreativitet, kritisk tænkning og flere af de kompetencer, der er en del af det 21. århundredes. Medens andre får det fysisk dårligt.

Tirsdag var det så Matematiklærerens dag, og vikaren kunne lave test med eleverne!

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Jeg sad på Campus Carlsberg til Matematiklærerens dag og følte mig temmelig heldig over at slippe for testeriet – selvom jeg ellers kunne klare hjemmekontoret og bare sig sssyyyhhh ind i mellem – men jeg vil hellere undervise end teste.

Nå, men så dukker fremtidsforskeren Anne Skare Nielsen op, og fortæller om 10 egenskaber, som fremtiden børn ikke kan undvære, og hvor læse, skrive, regne og tale fremmedsprog kommer ind på en klar 10. Plads. Det er selvfølgelig godt for selvtilliden osv. at man mestrer the basics, men man kan fint klare sig uden i fremtiden. Jeg sender bekymrede tanker til 7. klasse og testene, og sidder og reflekterer over, hvordan vi bedst ruster eleverne til fremtiden og hvad er vigtigst i en verden under ombygning. Anne Skare Nielsen siger dygtighed -  som består af teknik + metode + vedholdenhed og en sund sjæl i et sundt legeme er vigtigst!

Onsdag fortsatte testeriet.

Torsdag lige lidt mere test.

Fredag så var testen slut, og vi fik brugt en hel uges undervisning på noget, som på den lange bane er ligegyldigt. Det er selvfølgelig godt at vide, hvad ens elever kan, og hvilke kompetencer de har, men jeg er mere til løbende evaluering, samtaler med eleverne, vurdering af deres produkter, snak om deres motivation og vurdering af deres arbejdsindsats i timerne osv. og så se dem i øjnene og se, hvordan de har det. Vi kan ikke kontrollere, hvad børnene lærer i skolen og livet, så hvorfor sætte tal på det.