Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Hvorfor?

Hvorfor og hvordan anvender vi IT i matematikundervisningen, er det nødvendigt …

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi kan alle hurtigt blive enige om at det er godt at bruge Excel og GeoGebra i matematikundervisningen, og vi kan måske også se fordelen ved at anvende CAS, men hvordan er det så, at vi kan være sikre på, at eleverne også får lært og forstået noget mere matematik. Hvilke opgaver skal eleverne arbejde med, så teknologien giver mening, og hvad kræver det af lærerne og eleverne? Hvordan planlægger vi undervisning med IT, der skab mere og bedre læring. Bogen fylder meget i en målstyret hverdag, hvor lærerne anvender matematikdidaktikken til at lave god matematikundervisning. Men vi er udfordret på at anvende IT og teknologi, hvor vi burde reflektere mere over vores brug i matematikundervisningen. Der bliver også flittigt anvendt forskellige hjemmesider og portaler i matematikundervisningen, hvor teknikken automatiserer lærernes evaluering af elevernes progression og læring, uden vi som lærere skal gøre ret meget. Det kan virke som teknologien har overtaget lærerens rolle, og lærerens suverænitet elimineres af teknikken og udbyderne.

Og al matematikundervisning skal ikke være digitaliseret, eleverne skal også bygge analoge modeller, tælle ting, bevæge sig rundt uden for og undersøge, eksperimentere og lege med matematikken.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Vi har brug for et fælles sprog, når vi taler om IT i matematikundervisningen, så vi rent faktisk ved, hvad vi taler om. Og vi har brug for viden, efteruddannelse og let adgang til teknologien. Men vi har også brug for at se kritisk på de opgaver, som eleverne skal løse. Åbne opgaver er et godt bud på opgaver, kreativitet og digitale produktioner er gode begreber at inddrage, når eleverne arbejder digitalt. Men vi skal også som lærere være bevidste om, at vi ikke bare skal anvende teknologi, fordi at det er smart og moderne, eller fordi det er lettere, for så snyder vi eleverne og os selv. Og vi skal heller ikke reducere matematikundervisningen til ren instrumentel klikkeri. Vi skal anvende IT og teknologi i matematikundervisningen til problemløsning, eksperimenter og forsøg, så det tilfører viden til eleverne og understøtter deres læring af matematik, fordi det er nødvendigt.