Folkeskolens matematikrådgiver

Blog

Matematikvejleder skal, skal ikke?

Det er altid en spændende tid for matematikvejlederne, når der skal fagfordeles!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvor mange timer er der til opgaven som matematikvejleder, hvilke opgaver skal løses lokalt og hvilke kommer fra det kommunale system. Går det ud over kollegaerne, så de skal varetage ekstra undervisningstimer, når der af det fælles budget skal være timer til vejlederne?

Den helt almindelige matematiklærer med de mange undervisningstimer, der har brug for vejledning er nok så presset, at vejledningen ikke bliver prioriteret ind i en stram hverdag. Det taler jo for, at der kun skal bruges få ressourcer på en matematikvejleder, for lærerne har alligevel ikke tid til at benytte servicen. Det gør ikke livet lettere for den helt almindelige matematiklærer, der alligevel godt kunne bruge en hjælpende hånd, at tiden udfordrer, når man godt kunne bruge en matematikvejleder. Tænk hvis der både var tid nok til forberedelse af undervisning og samarbejde med matematikvejlederen for den hårdtarbejdende helt almindelige matematiklærer.

Folkeskolens matematikrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Lis Zacho er Folkeskolens matematikrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning - lis.zacho@gmail.com

Nogle er fuldtidsvejledere andre har ganske få timer til at løse opgaven som matematikvejleder, på nogle skoler er der 2, medens der på andre er 1. Man kan endda også opleve, at der er kommunale krav til matematikvejlederne, der er fælles for alle, men tiden, man har til at løse opgaverne er forskellig. Hvis man har mange undervisningstimer, kan det være mere end svært at have mulighed for at mødes med kollegaerne og matematikvejlederen bliver reduceret til testansvarlig, mødedeltager, materialeindkøber og ordensduks i samlingen af konkrete materialer.

Hvordan kunne gøre man det så i praksis?

Man må til at indse, at det er godt at have matematikvejledere på skolerne, men de skal ikke bare brugen tiden på test osv., men ind i klasserne og skabe forandringer i undervisningen sammen med lærerne, ved at understøtte dem, inspirere med ny viden og diskutere didaktik og løsningsmuligheder på dagligdagens udfordringer.

Det tager tid at skabe forandring!

Lad os håbe at matematikvejlederne overlever over hele landet, så vores skoler ikke bliver oversvømmet af selvstændige konsulenter med håb om arbejde i vores skole til konsulentløn.