Blog
Skal vi blogge?
Endnu en gang må jeg konstatere, at det er superfedt at bruge blogs i matematikundervisningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
I 7. Klasse har hver elev en blog, som de bruger til at evaluere forløb, vise opgaveløsninger, og vise det, som de har arbejdet med i matematikundervisningen.
Bloggen er oprettet i skoletube med skoleblogs, men man kan også bruge googles Blogger, der jo så er gratis med, hvad det så medfører. Det er nemt at oprette en blog, og eleverne kan hurtigt gøre det. De kan personliggøre deres blog, og den er lettere at vise til forældrene end et kladdehæfte. Der er også gode muligheder i, at eleverne laver optagelser med deres mobiltelefon af opgaveløsninger eller forklaring af fagligt stof, og derefter lægger filmene op på deres blog. De har så altid mulighed for at se filmen igen, hvis den faglige hukommelse skulle svigte.
Det er nemt som lærer at følge elevernes blogs, man følger dem, og kan så besøge deres blog og kommentere på den. Men eleverne kan også besøge hinandens blogs, og give hinanden feedback, og få repeteret fagligt stof.
Faglig læsning og skrivning positionerer sig tydeligere i matematikundervisningen, når man lægger sit arbejde ud på det store internet, samtidig med at eleverne får arbejdet med formidling af matematik til klassekammeraterne, teknik, layout og mere matematik
Ja, vi skal blogge!