Folkeskolens religionsrådgiver
Blog
Livsfilosofi 9. klasse
Er lidelse et grundvilkår? Kan vi genkende lykken, hvis vi ikke kender lidelsen?
Disse spørgsmål er stillet gennem århundreder. Men kaster man dem ud i 8.b kl. 13.00 torsdag eftermiddag, bliver det knapt med svar. Vi må starte et andet sted.
”Hvad er det gode liv”? Når eleverne har svaret på dette, er de klar til at svare på, hvad der kan forhindre dem i at leve det gode liv. Er dette så lidelse? Diskussionen kører, vi laver mind-map på smartboardet, som fungerer som fælles noteapperat.
Nu er det tid til at give andres bud på, hvad lidelse kan være.
Jeg giver dem Steffen Brandts tekst ”Go tur hjem”, et billede fra Uttøya og et korsfæstelsesbillede. Jeg beder eleverne om at diskutere, hvordan lidelsen viser sig i kilderne. Vi laver fælles opsamling.
Hvorfor er der lidelse til? Eleverne giver deres bud og herefter inddrages religionernes svar. Jeg inddrager buddhisme, jødedom og kristendom.
Evalueringen foretages ved, et at eleverne i grupper skal lave et produkt. Jeg beder dem lave en animation, hvor de skal vise mindst to religioners svar på en given lidelse.
Forløbet afsluttes med fremvisning af animationerne. Her gennemgår vi, hvilken viden om religioner eleverne har vist, deres brug af faglige termer samt fordele og ulemper ved at bruge animationen som produkt.