Sponseret indhold
Sponseret indhold: Aktiver dine elevers hænder og hjerner i et gratis tværfagligt forløb om Danmarks største byggeprojekt
TunnelTalenter er et gratis, tværfagligt og praksisfagligt forløb til 6. og 7. klasse med udgangspunkt i Femern Bælt-tunnelen. Eleverne researcher, idéudvikler og bygger – alle klassens hænder og hjerner samles om at bygge en lokal forbindelse.
Gaffatape, pap og piperensere. Og glimmer og et par ekstra
gode idéer. De 6.- og 7. klasser, der har har været med til udvikle
undervisningsforløbet TunnelTalenter, har kastet sig ud i projektet med
begejstring, kreativitet og ud-af-boksen-løsninger.
I TunnelTalenter lærer eleverne om Femern Bælt-tunnelen, som
er Danmarkshistoriens største infrastrukturprojekt. Tilgangen er praksisfaglig
og legende. Eleverne researcher, idéudvkler og bygger deres egne lokale
forbindelser – en bro, en tunnel eller noget helt tredje.
Forløbet er bl.a. blevet testet på Kokkedal skole. Her har
eleverne skabt idérige lokale forbindelser: En gangbro, der også er et
mødested, et magnetisk hurtigtog under skolen og app’en ALT, som kan alt, hvad
andre sociale medier kan – men som handler om at få nye venner.
Praksisfagligt og legende
Forløbet er tværfagligt, projektbaseret og praksisfagligt.
Du kan bruge 12 lektioner og nemt udvide til 24 lektioner eller meget mere –
alt efter, hvor lang tid du har til rådighed. Lærervejledningen klæder dig på
til at arbejde projektbaseret – uanset om metoden er ny for dig, eller du er
erfaren.
Der er udviklet et digitalt, multimodalt elevunivers og en
række læringsspil, som binder forløbet sammen og på en legende måde tager
eleverne igennem autentiske dilemmaer forbundet med byggeri.
På Lolland har Søllested Landsbyordning prøvet forløbet. Her
fortæller klassens lærer Sture Bengtsson:
”Vi har afprøvet dele af forløbet, og det har været en kæmpe
succes. Eleverne har været meget engagerede og optaget af at arbejde med
materialet. Det er både spændende viden og noget, hvor eleverne kan bruge deres
hænder og være aktive. Vi har oplevet, at det virkelig fik engageret faktisk
alle vores elever – også dem, der måske ikke altid er så aktivt deltagende.”
Flere hænder
I Tunneltalenter bliver eleverne inviteret inden for i Femern
Bælt-projektets maskinrum. Her er der samlet tusindvis af mennesker, som er
begejstret for byggeri. Og der er plads til mange flere.
”Vi har brug for, at markant flere unge søger ind på en
erhvervsuddannelse, hvis vi skal imødekomme efterspørgslen efter faglært
arbejdskraft i byggebranchen. Som statsejet selskab og én af de største
bygherreorganisationer i Danmark, føler vi en særlig forpligtelse til at gøre
unge opmærksomme på, hvor mange spændende karrieremuligheder branchen byder på,”
siger Oliver Sellner Vonsild, som leder afdelingen for arbejdsmarkedsforhold og
bæredygtighedsstrategi i Femern A/S.
Undervisningsmaterialet ”TunnelTalenter” er udviklet i
samarbejde mellem Femern A/S, Autens ApS, Vendelbo Kommunikation og Serious
Games Interactive. Forløbet tilgås på tunneltalenter.dk og vil være klar ved
skolestart i august 2024.