Tom træls etwinning Du kan kalde det opgradering eller aflysning. Netværk er blevet ryddet, og platformen er blevet så mega langsom at den risikerer at miste relevans. Ann-Kristin Henriksen
Hvorfor skal jeg lære tysk? For et par dage siden blev jeg af en elev i 4. klasse spurgt: ”Næste år skal vi vælge enten tysk eller fransk. Kan du fortælle mig, hvorfor jeg skal vælge tysk?” Flemming Nygaard
Kultur - er det ikke noget, man pudser møbler med? Overskriften bygger på et citat fra Storm P, hvor to af hans vagabonder taler sammen. Den ene siger: Kultur, er det ikke noget, man pudser møbler med? Flemming Nygaard
Woche Sex Eleverne har godt af seksualundervisning på tysk. ”Jeg har seriøst ikke haft seksualundervisning siden de små klasser”, sagde en af de store drenge. En kollega fortalte at en elev havde haft brug for fortrydelsespiller. Konklusion: Oplysning er virkelig på sin plads – og hvorfor ikke på tysk. Ann-Kristin Henriksen
Arbejdsmøde om gruppeprøve i sprog Hvordan gør vi i praksis? Hvilke problemer kan opstå? Og hvordan kommer vi videre i forsøgsarbejdet? Hvis du gerne vil arbejde med, er du velkommen på arbejdsmøde i Østjylland. Ann-Kristin Henriksen
Uden næring dør sprogfagene - hvor er regeringens Tysklandsstrategi? Hvis ikke eleverne introduceres for et spændende sprog gennem en pædagogisk og didaktisk up to date-undervisning, vil også fremtiden for faget være dødsdømt. Flemming Nygaard
Kiel - Slesvig-Holstens glemte perle Slesvig-Holstens delstatshovedstad Kiel fylder åbenbart ikke særlig meget i danskernes mentale bevidsthed. Det er en skam, fordi Kiel byder på et væld af muligheder for danskere i almindelighed og selvfølgelig for tysklærere i særdeleshed, både hvad angår dannelse og didaktik. Carl Kinze
Jeg fatter det næppe! Kæben var ved at gå af led af benovelse, da jeg så, hvad jeg kunne få ud af at spørge chatbotten ChatGPT om brugen af chunks i tyskundervisningen. Flemming Nygaard
Æstetik, irritation og læring Mine tyskelever i udskolingen taler, tegner, skriver og taler igen. Jeg har forsøgt at kombinere nogle sprog/tegneøvelser med tanker om æstetisk dannelse, introduceret af professor Hannes Schweiger, Wien. Men måske forrådte jeg sagens kerne. Ann-Kristin Henriksen
Bliver forsøg med gruppeprøve i tysk/fransk forsøgt syltet? Stor undren blandt ansøgende skoler. Styrelsen for Undervisning og Kvalitet har besluttet at gennemføre forsøget i en form, der kun omfatter tre skoler. Tine Lund
Kiwi Handball Måske er du også gået i fælden: Eleverne påstod at de ville tale en masse tysk samtidig med at de spillede bold. Som om. De havde det sjovt, men talte ikke tre ord tysk. Spild af en kostbar tysklektion. Das Kiwi Handball Projekt i New Zealand kombinerer sprog og sport, og set fra lokalt perspektiv giver det mening på flere måder. Ann-Kristin Henriksen
Tag jorden rundt på tysk På onsdag-torsdag kan du rejse verden rundt on line. Du har overvældende mange foredrag og workshops at vælge imellem på German Teacher Virtual Conference hos Goethe Institut. Det er en gave. Koster ingenting. Ann-Kristin Henriksen
Kom, kom til Meckpomm Lige sønden for Lolland, Falster og Møn ligger det tyske forbundsland Mecklenburg-Vorpommern eller bare ”Meckpomm”. Et forbundsland, der har mange ligheder med Danmark. Der er kridtklinter som på Møn og en over 2000 km lang kystlinie. Der er en perlekæde af hansestæder fra Wismar i vest til Greifswald i øst. Folkementaliteten her gør alle fordomme om tyskerne til skamme, da den her er meget lig den danske og det ikke kun på grund den store kærlighed til Olsenbandens Egon, Benny og Kjeld. Carl Kinze
Hvad binder os sammen? Den 13. september 2022 åbnede uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen en konference om fremmedsprogskompetencer i uddannelsessystemet. Hans oplæg bar overskriften ”Sproget binder os sammen”. I blogindlægget her vil jeg bringe nogle sentenser fra talen, der i sin helhed kan læses via linket nederst. Flemming Nygaard
Fine forståelige sætninger - auf Deutsch Det hænder man får en uventet pludselig aha-oplevelse af de superfine - og det skete for mig på TLFG’s Tysklærerdag for nyligt. Tine Lund
Gruppeprøve STATUS Vi er nået langt. Vi glæder os til nyt fra Styrelsen og til at møde tysklærere fra hele verden. Ann-Kristin Henriksen
Spil grammatik! Det er sjovt at spille spil. Nu er der netop udkommet et komplet læringssystem som baserer undervisningen i tysk grammatik først og fremmest på spil. Ann-Kristin Henriksen
Du er betydningsfuld Tyskfaget fylder ikke meget på skoleskemaet og ofte sidder du i et meget lille fagteam. Eller måske sidder du alene med alle tysktimerne på skolen. Der er faglige netværk på facebook – og heldigvis for det. Men for at kende sit netværk, skal man møde det. Tine Lund
Gruppeprøve i tysk '22, cases Mine tre tyskhold har afsluttet undervisningen med en gruppeprøve. Det var travle men gode dage. Jeg blev i flere tilfælde overrasket over eleverne: Sie reden ja tatsächlich Deutsch! Ann-Kristin Henriksen
Ét fremmedsprog er ikke nok! Ved flere lejligheder er nødvendigheden af at kunne mere end ét sprog ud over sit modersmål blevet drøftet. Professor Per Øhrgaard har ved flere lejligheder understreget, at engelsk ikke er nok, og direktør for Tænketanken Europa Løkke Friis har påpeget ”Mit Englisch kommt man durch – mit Deutsch kommt man weiter”. Flemming Nygaard
Skal man le eller græde? Tålmodighed er en dyd, siges det. Den er sat på prøve, senest i tilfældet regeringens Tysklandsstrategi. Det belyses i denne blog gennem bl.a. spørgsmål fra formand for Folketingets Europaudvalg og svar fra udenrigsminister Jeppe Kofod. Flemming Nygaard
Tysklandsstrategi er godt, så nu mangler handling blot Åbent brev til Børne- og undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil Uddannelses- og forskningsminister Jeppe Petersen Udenrigsminister Jeppe Kofod Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg og Forsknings- og Uddannelsesudvalg
Besser dabei Mød din Tysklærerforening d. 16. og 17. marts til LÆRFEST 22 i Bella Center Copenhagen på stand nr. 396
KursKultur, hvad er det? Mens vi venter på, at regeringen skal udsende en Tysklandsstrategi, kan vi glæde os over, at der på flere fronter arbejdes med at skabe forståelse over grænsen mellem danskere og tyskere. I Region Syddanmark har grænsekommunerne over en årrække haft et samarbejde, hvor det overordnede mål for arbejdet er at forbedre vækstvilkårene og den kulturelle sammenhængskraft i regionen, som i forvejen er præget af sproglig og kulturel mangfoldighed blandt flertals- og mindretalsbefolkningerne. I den forbindelse fremmes udviklingen i Region Sønderjylland-Schleswig, og der bliver samtidig skabt tættere kontakter mellem befolkningen, erhvervslivet og organisationerne på begge sider af grænsen, og også med henblik på at levevilkårene forbedres. Det øvrige Danmark kunne lære en del af tiltagene i det sydlige Danmark.
Succes er at lykkes! Tysk i overbygningen uden pc, hjælpemidler og pensum! Det lyder virkeligt dybt forældet og utidssvarende. Ikke desto mindre var det en virkelighed, jeg pludselig stod i - og det førte til en noget uventet erkendelse og satte tanker i gang.
Godt nytår? – Måske! ”Alt er relativt ” var min gamle dansklærers valgsprog. Og sådan er det også, når jeg stiller spørgsmålstegn ved, om vi får et godt nytår. Mit udsagn gælder et godt nytår for fremmedsprogene og først og fremmest tysk. Om vi får et godt nytår fremgår af nedenstående.
God jul? Det er der lagt op til! I regi af Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) blev der den 6. december 2021 på Aarhus Universitet afholdt et eftermiddagskursus med titlen: ”Fremmedsprog: vejen til din og vores (globale) fremtid”. Det blev en spændende eftermiddag, hvor fremmedsprogene stod i centrum. Et godt oplæg til en god jul!
Nordens første digitale tysklærerdage Det vrimler med interessante tilbud og spændende viden rundt omkring i tysk-universet. Goethe-instituttet inviterede i samarbejde med de nordiske tysklærerforeninger på seriøs forskning, træls sprogpolitik, fjollen rundt, gode ideer zum mitnehmen og lækker musik. Du skulle have været der.
Nordens første digitale tysklærerdage Det vrimler med interessante tilbud og spændende viden rundt omkring i tysk-universet. Goethe-instituttet inviterede i samarbejde med de nordiske tysklærerforeninger. Fredag - lørdag kunne man høre om træls sprogpolitik, om seriøs forskning, fjolle rundt, få ideer zum mitnehmen og høre lækker musik. Du skulle have været der.
På jagt efter juleaktiviteter? Det kan du finde her, men det handler om meget andet også d. 26.-27 november på TLFGs Tysklærerdage på Knivsberg. Her finder du inspiration og muligheder til din tyskundervisning i et tyskfagligt forum, hvor der også er tid til netværk, sjov og hygge med kollegaer.
Spændende initiativ! Goethe Instituttet i København planlægger i øjeblikket fælles Tysklærerdage for lærere i Danmark, Finland, Sverige og Norge. Konferencen vil være online fra 19.-20. november. En oplagt mulighed for at danne et netværk mellem tysklærere i Norden.
Da tysk ændredes fra et grammatiksprog til reel kommunikation Indlægget omhandler den forandring, faget tysk har gennemgået fra en undervisning, hvor grammatisk korrekthed og oversættelse stod i centrum med reel lærerstyring og tankpasserpædagogik til i dag, hvor der er tale om et funktionelt sprogsyn, hvor eleverne inddrages.
Tysk valg: Dansk tilvalg af tysk? Det er egentlig sagt mange før: Tyskland er Danmarks vigtigste handelspartner og mange danske arbejdspladser er direkte afhængige af samhandlen med Tyskland. Hvad en hver sælger ved, når det drejer sig om tysktalende lande, er at salgstalen batter bedre på tysk og herved skaber en bedre og vedvarende relation.
Du er fucking fantastisk "Du er fucking fantastisk. Er du vimmer. Jeg elsker dig", lød afskedssalutten fra en elev til skolens 24-årige voluntør. Ordvalget blæste ham noget bagover. Men det har også været fantastisk at have ham – den femte i rækken af internationale voluntører på min skole.
24 elever består Det Tyske Sprogdiplom I Tønder kommune har resultatet af den tidlige sprogundervisning nu medført, at interesserede elever har mulighed for at blive eksamineret med henblik på at få Det Tyske Sprogdiplom - Deutsches Sprachdiplom – A2 (DSD). I bloggen refereres til udviklingen i Tønder, og elever udtrykker sig om deres indtryk af faget og deres deltagelse i eksaminationen med henblik på diplomet.
Det forkromede overblik – er der en fremtid for tysk? I indlægget følges udviklingen omkring udarbejdelsen af en ny Tysklandsstrategi fra den første Tysklandsstrategi fra februar 2016 og frem til forventningen om en ny pr. 1. juni 2021.
Forsøg med nye prøveformer i tysk Hvorfor? Fordi det giver mening at gentænke de afsluttende prøver. Aflysningen af prøverne i tysk har givet mulighed for at tænke anderledes og prøve noget utraditionelt.
Vi rejser til Hamborg og besøger Oldemors hverdagsliv Turen starter i en flyvemaskine - vi leger og eleverne sidder på to rækker og flyver hen over Danmark og ned til Hamborg, Her inviteres vi med indenfor i oldemors tid på KL!CK Kindermuseum
Hvorfor læse Hvis din bog var en rugbrødsmad. Hvad var så det vigtigste ved den? I det tidlige forår var vi en lille gruppe tysklærere som mødtes virtuelt for at tale om bogen "Hvorfor gør jeg det jeg gør". Det var de samtaler, der helt uventet sparkede gang i et udviklingsarbejde omkring en anden prøveform til tysk.
”Tysk har en særstatus i Danmark, og det skal det blive ved med at have” Lærer Tenna Bays forslag om, at tyskundervisningen helt fjernes, så skoledagen kan gøres kortere – folkeskolen.dk (https://www.folkeskolen.dk/1866485/laerer-fjern-tysk--det-er-et-levn-fra-fortiden) har skabt voldsom debat i dagspressen og har medført, at der den 29. april 2021 har været indkaldt til ”åbent samråd”. I bloggen henvises til nogle af de synspunkter, der kom frem fra forslagsstillerne Ellen Trane Nørby (V) og Ulla Tørnæs (V) samt reaktionerne fra undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Teil og uddannelses- og forskningsminister Ane Halsbo-Jørgensen.
Sådan kan vi styrke tyskfaget i grundskolen Tysklærerforeningen for Grundskolen peger på følgende tiltag, der kan fremme tyskundervisningen i Grundskolen
”Folk, fodbold og forbundsrepublik – et strejftog gennem tysk samfund, kultur og historie.” Kort før den 25. marts 2021 fik jeg et praj om, at Aarhus Universitet udbød et videoforedrag med emnet: ”Folk, fodbold og forbundsrepublik – et strejftog gennem tysk samfund, kultur og historie.” med Lektor Martin Nielsen fra Institut for Kommunikation og Kultur - Tysk erhvervskommunikation ved Aarhus Universitet som forelæser. Forelæsningen har gymnasieniveauet for øje, men når jeg videreformidler foredraget i denne blog, er det med overbevisning om, at også folkeskolens tysklærere eller eleverne i de ældste klasser i folkeskolen vil kunne få stort udbytte af Martin Nielsens forelæsning.
Anglofile skyklapper Skyklap er et af de mange ord på dansk, der ret nemt kan ses komme fra det tyske, nemlig ordet Scheuklappe. En skyklap forhindrer en hest i at skue i andre retninger end fremad. Billedligt talt står en skyklap også for snæversyn og måske endda enfoldighed. Når det kommer til sprog, kunne sådan en metaforisk skyklap anvendes til at beskrive en ”ekskluderende anglofili” og et grelt eksempel herpå åbenbaredes senest på folkeskolen.dk. Med en ganske useriøs vinkling skulle tysk åbenbart udstilles som et fortidslevn. Den lærer der udtalte sig, må selvfølgelig mene hvad hun vil, men trist at et seriøst organ på denne måde er med til at fetere engelsk som det eneste saliggørende.
Et spark i skridtet Jeg følte det som et spark i skridtet, da jeg den 23. marts 2021 læste følgende overskrift til en artikel på folkeskolen.dk, hvor folkeskolelærer Tenna Bay citeres for flg: ” Fjern tysk – Det er et levn fra fortiden” Artiklen er forfattet af to journalister Freja Grooss Jakobsen og Camilla Jørgensen, der påpeger, at ”et stort flertal af lærerne mener, at skoledagen skal gøres kortere. Og hvad skal så skæres væk for at gøre dagene kortere? Det kunne fx være tyskfaget”. Som engageret tysklærer over en lang årrække blander jeg mig således også i debatten med dette blogindlæg.
Du kan langt mere end mange lærere! Diskussionen om tysk er vigtig - og det er så fint, at der lige nu er massiv mediebevågenhed - det må vi bestemt udnytte positivt. Det handler både om, hvorfor vi lærer tysk, og hvordan vi skaber de optimale betingelser for udvikling af elevernes tyskkompetencer fra tidlig grundskole.
Skal vi finde en samarbejdsklasse i et andet land? Jeg sidder på kommunalt kursus i Faglighed og Kerneydelse. Vi er inddelt i grupper. Kurset drejer sig om taskbaseret læring, og vi skal finde en relevant task at bygge på et undervisningsforløb i tysk.
Fyr og flamme for (og på) tysk Sangen ”Lad os øve os på hinanden” fremført af duoen Fyr & Flamme har just vundet det danske MGP. Sandt nok gør øvelse mester. Det gælder indøvningen af en dans så vel som læringen af sprog. Ganske afgørende er den rette motivation. Til at beskrive motivationen bruger vi ofte en række ild-metaforer. Det hjælper såre at få en gnist til at tænde den ild, der skal til, så man vedvarende brænder for at lære mere og mere og måske endda bliver den ildsjæl, der kan inspirere andre til at gøre kunsten efter.
Drop pc’en for en stund - og lav en Lapbook Online skole er virkelig meget online - selvfølgelig også med mange kreative muligheder, men jeg ville nu rigtig gerne have eleverne væk fra PC’en og lave et mere kreativt produkt, hvor de kunne bruge deres hænder og fantasi og samtidig bruge deres sprog i en ny sammenhæng.
Sprogmilliard nu eller snarligt farvel til sproglig mangfoldighed I disse tider bevilliges mange milliarder for at holde hånden under adskillige samfundsvigtige funktioner. Det er derfor slet ikke så enfoldigt atter engang at italesætte, at flere fremmedsprog allerede før pandemiens udbrud var ganske forfordelte og derfor også trænger til en hjælpende hånd. Selvfølgelig kun hvis man for Danmark ønsker en sproglig mangfoldighed bevaret. Vil man det, så er det også ved at være sidste udkald. Der bør handles nu og afsættes en ny millard – sorry to say – til ikke engelske fremmedsprog.
Der skal drastisk handling til, hvis tysk skal reddes Eleverne gider ikke lære tysk, og tysklærerne mangler efteruddannelse. Vi er på vej ind i en ond spiral, hvor det kan ende med, at tysk forsvinder som et af de sprog, danskerne kan tale. Kanalen Genau fra Radio4 tager hul på debatten om, hvad der skal til, for at danskerne tager tysk til sig igen. Medvirkende: Tina Skriver, tysklærer på Kokkedal Skole, Mette Skovgaard Andersen, centerleder for Det Nationale Center for Fremmedsprog (Øst), Lene Maria Christensen, skuespiller, samt tre folkeskoleelever Asta og Juliane fra 9. klasse og Storm fra 7. klasse. Overskriften henviser til titlen, som Genau bygger udsendelsen på.
Fodpleje i Berlin Man må gøre noget godt for sig selv. Læse en bog, se nogle mennesker, nyde en alkoholisk drik. Forfatteren Katja Oskamp anbefaler en behandling hos fodplejeren. Når det altså bliver en mulighed igen. Så læs videre om litteratur og skæbner, men her er altså absolut ingen tips til din undervisning.
Afholdelse af prøverne - Også TLFG -Tysklærerforeningen for grundskolen har indgivet høringssvar til DLF I bladet Folkeskolen nr. 2 2021 kan man på side 17 læse de faglige foreningers holdning til sommerens prøver i 9. klasse. I oversigten mangler høringssvaret fra TLFG og bringes i sin helhed her.
Uwe Kind, sangskriver, underviser og entertainer Bloggen bygger på en samtale med sangskriver, underviser og entertainer Uwe Kind over nettet. Uwe Kind vil være kendt af mange tysklærere fra sine koncerter i Danmark. Han fortæller her i bloggen om sin baggrund og sine succeser. Der henvises til en række links med ange, der fint kan indgå i den virtuelle undervisning, til vi igen har normale tilstande efter coronakrisen.
Uwe Kind, sangskriver, underviser og entertainer Bloggen bygger på en samtale med sangskriver, underviser og entertainer Uwe Kind over nettet. Uwe Kind vil være kendt af mange tysklærere fra sine koncerter i Danmark. Han fortæller her i bloggen om sin baggrund og sine succeser. Der henvises til en række links med sange, der fint kan indgå i den virtuelle undervisning, til vi igen har normale tilstande efter coronakrisen.
150 turbulente tyske år For præcis 150 år siden, den 18. januar 1871, blev Tyskland samlet og til en nationalstat. Sådan læses det ofte i historiebøgerne. På denne dag blev nemlig den prøjsiske konge Wilhelm udråbt til tysk kejser for et nyt kejserrige – det andet (og sidste) i rækken. Kejserriget samlede fire kongeriger, seks storhertugdømmer, fem hertugdømmer, syv fyrstedømmer og de tre by-republikker Hamborg, Bremen og Lübeck til en enhed. Tysklands samling i 1871 var ikke et folkeligt projekt. Enheden blev indført fra oven som et monarkisk forbund med kongeriget Preussen som det dominerende medlem og med Berlin som hovedstad. Men et spirende folkestyre var der blevet plads til: man kunne ikke bestemme statsbudgettet uden om Rigsdagen og til den var der indført lige valgret for alle mænd fra det fyldte 25. år.
Jeg ser dig! Eleverne har det svært, og vi er pålagt - med rigtig god grund - at være ekstra opmærksomme omkring elevernes trivsel - og den opmærksomhed har førsteprioritet.
Om fremmedsprogs betydning John le Carré, kendt for sine spændings- og spionromaner, døde 12. december 2020, 89 år gammel. Hans bøger vil være kendt af mange, men det er nok de færreste, der er opmærksom på, at han inden sit forfatterskab var tysklærer. Den kendsgerning afspejler sig i en tale, som han den 12. juni 2017 afholdt ved en prisoverrækkelse på Den tyske Ambassade for tysklærere. I bloggen bringes udvalgte citater fra avisen Information, der i 2017 bragte en kronik af John le Carré: ”At lære fremmedsprog er at værne sig mod tidens løgne.”
Folketinget behandler ny Tysklandsstrategi I nedenstående blogindlæg refereres til tidligere indlæg om strategien på Folkeskolen.dk og til Folketingets behandling af forslaget den 9. december 2020.
Åbent brev til Folketingets undervisningsudvalg Forslag til folketingsbeslutning om udarbejdelse af en ny Tysklandsstrategi
Kønskorrekt sprog Køn i sprog er mere end grammatik. På flere europæiske sprog er mange substantiver bygget til at vise et køn. Store dele af befolkningerne finder aspekter ved dette uacceptabelt, og så ændrer sprogbrugen sig. Der diskuteres på livet løs. Selvom dansk ikke er helt så låst på køn som andre sprog, taler temaet lige ind i problematikker som mange teenagere er optagede af.
Venstre ønsker ny Tysklandsstrategi – bakker de øvrige partier op? Af Grænseforeningens hjemmeside www.graenseforeningen.dk fremgår det den 20. november 2020, at ”Venstre ønsker ny Tysklandsstrategi”. Udsagnet bygger på et beslutningsforslag fremsat af Venstre og på en kronik i Flensborg Avis, hvor Bertel Haarder udtrykker sig om strategien. Af kronikken fremgår det, at Danmark skal arbejde endnu tættere med Tyskland, og Venstre mener, at den socialdemokratiske regering bør udarbejde en ny Tysklandsstrategi inden 1. juni 2021. Strategien skal styrke de økonomiske og kulturelle bånd mellem Danmark og Tyskland.
German-Danish Cultural Year of Friendship Erasmus+ Online contact seminar – 29 and 30 October 2020 Det er nu så vigtigt, at eleverne ikke bliver fastholdt i en hjemmekultur, hvor de kun har lidt at gøre med få andre unge og verden lukker sig mere og mere omkring dem. I en Covid19 tid får online samarbejder med andre elever ude i verden en anderledes vigtig betydning.
TYSK – Hjælp til selvhjælp med emu-respons De fleste af os husker Skolekom, der havde en særlig kontaktmulighed for dialog med læringskonsulenten i tysk. Skolekom blev nedlagt ved årsskiftet 2020 og er siden blevet erstattet af en ny platform: emu-respons.
Deutschstunde - Tysktime Film - på mit favoritfremmedsprog - Tysk - og med min favorit maler Emil Nolde - spundet ind i en historisk fortælling. Det kunne kun blive godt!
Hvorfor gør jeg det, jeg gør? I denne blog omtales bogen ”Hvorfor gør jeg det, jeg gør – refleksionshåndbog for sproglærere” Er du bevidst om, hvorfor du underviser, som du gør? Ved du, hvordan dine elever lærer bedst? Hvad synes du er svært eller let? Taler du med dine kolleger om din undervisning? Vil du gerne have hjælp til besvarelse af disse spørgsmål, kan du roligt læse videre.
Mere end grammatik og gamle bøger Folkeskolen og universitetet er to forskellige organismer, men del af samme fødekæde. Inden for sprog er der fælles træk i synet på læring og også fælles bekymringer for sprogene. Kvalitetssikret undervisning er super vigtig, og hvis folkeskolen ikke fungerer, mærker de det på universitetet. Moritz Schramm, lektor og studieleder på Syddansk Universitet, fortæller.
Virtuel undervisning – et videoprojekt om uhygge Amalie, der pt. er udvekslingsstudent fra USA på Egå gymnasium, gennemfører sammen med 1G på gymnasiet et videoprojekt. I nedenstående fortælles om Amalies baggrund samt om, hvorledes arbejdet med projektet forhåbentlig kan inspirere til, at også elever i folkeskolen kan arbejde på lignende måde.
Pulsen på tysk netop nu På den ene side kan man begræde tysks situation som valgfag (i grundskolen), på gymnasiet og på de videregående uddannelser netop nu. På den anden side kan man glæde sig over, at der tilsyneladende er lys for enden af tunnelen, hvis der ses på den aktuelle udvikling vedr. arbejdstidsaftalen, hvad angår situationen som lærer, og hvis man undersøger elevers holdning til faget. I blogindlægget uddybes ovenstående.
Genforening eller 100 Jahre deutsch-dänische Grenze Medens vi i Danmark gerne har villet fejre ethundredåret for genforeningen af Sønderjylland med det nordlige Danmark, har man i Tyskland gerne villet fejre 100-året for den tysk-danske grænse. Coronapandemien har i mange sammenhænge forhindret en egentlig fejring. Ikke desto mindre er der alt mulig grund til i tyskundervisningen at gøre opmærksom på ikke kun genforeningen, men også hvilken betydning de sidste 100 år har haft for det dansk-tyske forhold. Det kan gennemføres dels ved at deltage i TLFGs årskursus samt ved at inddrage Brennpunkt Deutschs temahæfte 4/2019 ”100 Jahre deutsch-dänische Grenze”
SNYDT ! Øv, mine elever og jeg blev snydt. Nedlukningen forhindrede at vi kom til mundtlig prøve i tysk. Og jeg mistede chancen for et pejlemærke.
”Grænserne for mit sprog sætter rammerne for min verden” Bloggens overskrift er et udsagn af filosoffen Ludvig Wittgenstein (1889 – 1951) og er gældende den dag i dag. Gymnasieskolernes Lærerforening etablerede i 2016 en tænketank om sprog i gymnasieuddannelserne. Baggrunden var, at færre elever vælger sprog i gymnasieuddannelserne, og at tilgangen til de videregående sproguddannelser er bekymrende lav. Tænketanken har netop offentliggjort fem anbefalinger, der gengives i bloggen nedenfor.
Delfintysk - fuld forståelse hinsides sproglige skyklapper En servicemeddelelse her til start: Dette er en ret nørdet og meget zoologisk vinkling på at kunne tale og forstå både dansk og tysk, men der bringes et vigtigt sprog-politisk budskab til sidst. Grænser mellem lande er blevet flyttet adskillige gange og i år fejrer vi jo 100-året for den fredelige grænsedragning mellem Danmark og Tyskland som resultatet af to folkeafstemninger i 1920. Det kommer måske bag på mange at de fleste hvaler zoologisk set faktisk også er delfiner. Delfinernes og øvrige hvalers veje er i forvejen svære nok at ransage og præcis derfor er det ikke særlig forstandigt i nationalromantisk optik at ignorere viden på et andet sprog ved at gøre dem ”ganske danske” eller ”total tyske”. Ja vi taler om den slesvigske hvalfauna der nu har været nationalt opdelt i 100 år.
Tyskmøde i ministeriets faggruppe juni 2020 På mødet blev drøftet, hvad der sker i ministeriet og faggruppen, erfaringer fra COVID-19 situationen, udfordringer for faget og ministeriets vejledning om prøverne
”Genopdag Tyskland” I anledning af 100 års dagen for genforeningen har Politikens chefredaktør Christian Jensen skrevet en leder ”Genopdag Tyskland”. I lederen påpeges det nødvendige i, at der i Danmark sættes fokus på tysk.
DR for didaktisk reduktion: Men lige til grænsen! Netop i dag kan vi fejre tre fødselsdage på 100 år: Sønderjyllands officielle genforening med Danmark og tillige fødslen af to nationale mindretal på hver sin side af grænsen. Grænselandets historie er ganske indviklet og svær at kapere uden et indgående kendskab. Danmarks Radio har ganske givet derfor i sine udsendelser valgt det man kalder en didaktisk reduktion med det formål at fortælle grænselandets historie til hele TV-Danmark, og skåret en hæl og klippet en tå. I formidlingens hellige navn har man forenklet og endda tilladt sig brugen af anakronismer. Man er gået - ja lige til grænsen.
Tysklærere tager flot imod e-Twinning - online! eTwinning ambassadører og tysklærere Charlotte Rørbøl og Lotte Tingsager afholdt et 45 minutters gratis webinar for tysklærere med formålet 'at komme godt i gang med at tænke eTwinning ind i din kommende årsplan’.
Sig det med blomster: nu også på tysk Tysk er et transparent sprog også når det gælder botanikken. Taler man floromvunden på tysk, så hedder det ”durch die Blume sprechen”, men modsat kan man også sige tingene uforblommet (”unverblümt”). Både på dansk og tysk kan der være noget i busken og på begge sprog er ingen rose uden torne. Går det rigtig skidt for en, ja så bider man også på tysk i græsset. Hvorom alt er, så er lighederne mellem danske og tyske blomsternavne let at få øje på. Her lidt inspiration til en tysk undervisning ”for fuld flor”.
HEIMAT – om at finde sine rødder og forstå sin egen historie For ca. 14 dage siden kom min datter Mathilde, der underviser i tysk på Egå Gymnasium til mig, der er født efter 2. verdenskrig, og som har undervist i tysk i mange år i Folkeskolen, og: ”Far, jeg tror du vil finde denne bog – Hun rakte mig bogen ”Heimat” af Nora Krug – særdeles interessant. Hun fik ret, hvorfor jeg i dette blogindlæg vil anbefale bogen til kolleger, der underviser især i tysk og historie.
Selv-konstruktiv med tyske gloser Her i den tilstundende Kristi Himmelfartsferie skulle et særligt folkemøde være afholdt i den gode gamle stad Ribe med fokus på 2020 og 100 året for den fredelige grænsedragning i 1920. Desværre som så meget andet aflyst på grund af corona-pandemien. Til mødet var det planlagt at samle grænselandets mange sprog under fælles paraply i et sproghjørne. Fordi der jo her på disse kanter side om side tales rigsdansk, hochdeutsch, sønderjysk, plattysk og frisisk – hver for sig, men også nogle gange i én pærevælling. Jeg var som tysklærer og sønderjyde tiltænkt at bidrage med en workshop betitlet ”konstruktivt tysk”. Da workshoppen jo nu ikke finder sted, er den i stedet her rekonstrueret til en blog.
D for defekt? Dansk har mange fælles rødder med tysk og har igennem århundreder suget ord til sig fra tysk og især nedertysk. Men denne omfattende og frugtbare fælles grobund har ikke været i god pleje på det seneste. Sprogkundskaberne og kulturforståelse udi det tyske her i landet – måske med grænseregionen som undtagelse - er ved at henvisne til blot at bestå af løsrevne ord og fraser. At kaste sig ud i den tyske gærkulturs favn kan være nok så vederkvægende for den danske gane, men gavner jo ikke bestandigt den danske tunges tyske tale. Der mangler kortsagt et vedvarende løft.
Hvordan udvikler ’corona-tysk’ faget? Hvordan kan vi træne mundtlighed og skriftlighed uden lærerens tilstedeværelse? Hvordan kan vi stiladserer eleverne? Hvordan kan vi nå eleverne? Og hvordan undgår vi selv at drukne i arbejdet?
Kunne være sjovere Tysklærerforeningens bestyrelse har holdt møde. Det der presser mest på, er hvordan vi klarer vores arbejde. Og en sørgmodighed over alle de oplevelser vi går glip af, både fagligt og privat her i foråret 2020.
Tysk, som lyder sødt Et barn taler med sin Oma. Unge hygger sig. Man oplever et sprog som bruges i sympati, og det giver lyst til at være med, mener den franske tysklærer Franck Deburre. Derfor er det en hjertesag for ham at arbejde for udvekslingsrejser til sine elever. Han fortæller også om undervisning i Frankrig og om gamle mystiske breve.
Bewegung muss sein Med folkeskolereformen fra 2014 blev det lovmæssigt fastlagt, at eleverne i gennemsnit skal bevæge sig 45 minutter i løbet af en skoledag. Jeg er ikke i tvivl om, at mine kolleger under normale omstændigheder gør, hvad de kan for at eleverne i dagligdagen får sig bevæget også i tysktimerne, men hvad gør man i en corona tid, hvor eleverne ”kun” er med online?
Strategisk arbejde med fremmedsprog åbner for lokale ’sprogstrategier’ Er der gennem de foreløbige bevillinger fra National Center For Fremmedsprog til udviklingsprojekter kommet nogle gode og brugbare anbefalinger i forhold til at arbejde med en egentlig sprogstrategi enten kommunalt eller på den enkelte skole?
Tysk TV: Betimeligt tiltag for hele familien I denne corona-tid trænger vi vist alle til en ak så afgørende afledning. Som kærkommen afveksling er der nu mulighed for at slippe de mange individuelle devices og i familiens skød samles foran én enkelt skærm i stedet. Det gælder om at udnytte denne mulighed, så hermed min opfordring: Se at få set mere tysk TV sammen. Sammen betyder her selvfølgelig udelukkende indenfor egen smittekæde. Altså ingen fysiske besøg udefra. De voksne kan få genopfrisket eventuelle hvilende tysksproglige kompetencer og børn og unge kan legende let lære mere af vores nabosprog. En sprogrejse mens vi venter på at komme tilbage til en normal hverdag.
Kære tyskkollega Netop nu er det en oplagt mulighed at undersøge, hvad clio, gyldendal-uddannelse og Alinea udbyder elektronisk til tyskundervisningen. Måske har dine elever allerede adgang til den hjemmeundervisning, du tilbyder. Alligevel vil det være oplagt – med mindre du allerede har det grundlæggende kendskab – at få hold på, hvilke muligheder der er.
Formål for og med tysk Som bekendt har Børne- og Undervisningsministeriet i samarbejde med Danmarks Lærerforening, Kommunernes Landsforening, Skolelederforeningen og Børne- og Kulturchefforeningen afholdt en række fagmøder landet over til fagmøder med det formål at understøtte skolernes og kommunernes arbejde med at udvikle den pædagogiske og faglige kvalitet i undervisningen. På møderne har folkeskolens og fagenes formål været centralt. I bloggen forholder jeg mig til indhold og fagets formål.
Skolekom er død – længe leve emu-respons På Undervisningsministeriets fagmøde om Fælles Mål, de nye læseplaner og undervisningsvejledninger i Aarhus blev der i workshoppen for fremmedsprog blandt andet henvist til skolekoms afløser: emu-respons. I indlægget henvises der blandt andet til, hvad forandringen fører med sig, og der gives ideer og inspiration til en drøftelse af, hvad blandt andet et kommunikativt og funktionelt sprogsyn er.
Henrik Dam Kristensen: " Jeg synes ikke, vi er gode nok til i Danmark at prioritere sprog” DK4 sendte onsdag den 26. februar 2020 en udsendelse ”Dansk tysk med Matlok”. I programmet mødes Siegfried Matlok med Folketingets formand Henrik Dam Kristensen på hans kontor på Christiansborg. I udsendelsen samtales bl.a. om Dam Kristensens forhold til tysk og Tyskland.
Hvordan manifesterer folkeskolens formål sig i den daglige tyskundervisning? Jeg var tilmeldt Børne- og Undervisningsministeriets Fagmøde om Fælles Mål og de nye læseplaner og undervisningsvejledninger d. 25. februar 14-17 i København med deltagelse i workshop for fremmedsprog.
Ick bin een Berlina! I denne blog bliver du præsenteret for ideer til arbejdet med berliner dialekt – Berlinerisch – i den daglige undervisning. I tilgift får du også den undervisningsministerielle baggrund fra Faghæfte Tysk for, hvorfor det er vigtigt også at beskæftige sig med den side af sproget.
Hvad skal vi med tysk? Forlaget Alinea har udsendt en podcast i rækken Didaktor. Nedenstående podcast beskæftiger sig med spørgsmålet ”Hvad skal vi med tysk?” I udsendelsen medvirker lærere og elever fra Hårup Skole ved Aarhus samt centerleder ved Det Nationale Center For Fremmedsprog, Vest Hanne Wacher Kjærgaard Endvidere medvirker forfatter Knud Romer, der er med på en telefonsamtale. Han uddyber, hvad han mener, når han siger, at vi får verden foræret på ny, hver gang vi lærer et fremmedsprog.
Solopgang over Berlin – skal du også opleve det? Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) arrangerer i år en pædagogisk-faglig oplevelsesrejse til Berlin i dagene 22. – 24. oktober. At Berlin er en rejse værd, kan der ikke herske tvivl om. Er man i tvivl, bør man læse forfatteren Sissel-Jo Gazans bog ”Vi Elsker Stadig Berlin” fra Politikens forlag, hvor hun åbner en skatkiste af oplevelser, der rækker ud over, hvad den gængse gæst i Berlin kender til. Sissel-Jo Gazan har tidligere inspireret TLFG under besøg i Berlin. Denne gang går foreningen derfor nye veje.
Hvorfor tysk? – Derfor! Nu og da får vi som tysklærere spørgsmålet: Hvorfor skal vi lære tysk? For os, der holder af sproget, og som arbejder med det i dagligdagen, og som måske har relationer af forskellig art i Tyskland, er det indlysende. Vi har på egen krop oplevet, hvad det vil sige og indebærer. For at belyse at der er et reelt behov, har jeg i det nedenstående sammenstrikket en række udtalelser fra enkeltpersoner, der af forskellige grunde finder nytte i at kunne tysk. Endvidere refereres der nederst i bloggen til en analyse, hvor Dansk Industri peger på behovet for dobbeltkompetencer i fremmedsprog.
Godt nytår – for tysk?! Faget tysk har trange kår i Danmark, og som det fremgår af nedenstående indlæg, vil det tage 15 år, inden en elev fra grundskolen når frem til at vælge tysk på en af de videregående uddannelser. Hertil kommer, at der er alt for få elever, der vælger tysk i gymnasiet.
Genau! – hvad du bør lytte til Faget tysk er trængt i uddannelsessystemet. Gymnasieeleverne vælger det fra. Vi beklager os over, at der trods Nabokanalernes tilbud er for få tyske film til rådighed. Informationer om, hvad der sker i Tyskland her og nu, er en mangelvare på medieområdet som helhed. Det er derfor herligt, at der nu med den nye Radio4-kanal er kommet et fast indslag med programmet ”Genau”, der sendes på Radio4 tirsdag fra kl. 13-14. Programmet kan downloades som podcast, og det bør du som tysklærer gøre, så du kan følge med i, hvad der sker i Tyskland netop nu. Informations tysklandskorrespondent Mathias Sonne har i Information beskrevet programmet, og har givet undertegnede blogger tilladelse til at citere uddrag af hans indlæg den 04.12.2019.
Über alles - überall oder über allem? Det er åbenbart svært at forlade den vante rille, fordi når den nuværende tyske nationalmelodi afspilles ved officielle begivenheder, sker det ret tit, at den i danske medier forkert benævnes ”Deutschland, Deutschland über alles”. Nej, indgående viden om den tyske nationalsang blomstrer ikke just i Danmark. Mindre floromvunden skulle man måske bare fastslå, at visse fordomme endnu ikke er visnet bort. Med fare for at få betegnelsen ”Über-besserwisser” smidt efter, vover jeg dog pelsen i nedenstående ”belæring”.
Tyskland på museum: en anmeldelse Så åbnede den længe i møde sete udstilling på Nationalmuseet om Tyskland med den praktiske, kvadratiske og gode titel TYSKLAND. Udstillingen stiller ikke de store krav til tyskkundskaber, da det tyske sprog stort set er fraværende.
Spændende særudstilling ”Tyskland” på nationalmuseet – nu også med opgaver! Nationalmuseets nye udstilling viser det bedste, som Tyskland har at byde på. Goethe, Bauhaus, Gutenberg, Volkswagen, Richter og meget mere. I århundreder var det vores nabo i syd, som gav os poesien, frie tanker og landvindinger i videnskaben og industrien. Men krige adskilte os fra naboen, og det kulturelle fællesskab blev fremmedgjort og gik i glemmebogen.
Kan 9. klasse elever lide tysk? En arbejdsgruppe under Anne-Marie Fischer-Rasmussens og Petra Daryai-Hansens ledelse har med støtte fra det Nationale Center for Fremmedsprog fået mulighed for at iværksætte en undersøgelse af elevernes holdning til og motivation for faget tysk. Det bliver interessant at se de endelige resultater, der vil blive behandlet efter undersøgelsens afslutning, der går fra nu og frem til den 20.12.2019. Der skal herfra lyde en kraftig opfordring til, at eleverne deltager i undersøgelsen. Jo flere der deltager, jo bredere bliver muligheden for at få et reelt billede af elevernes holdninger.
En ny mental mur på vej? Året 2020 er udnævnt til dansk-tysk venskabsår for at fejre 100-året for den fredelige genforening af Sønderjylland med resten af Danmark og selvfølgelig for at understrege det gode og jo genetablerede naboskab. Der er i denne anledning planlagt en lang række kulturbegivenheder. Desværre synes det tyske sprog at være pillet ud af ligningen mange andre steder i Danmark, når man lige ser bort fra grænselandet Det kan man måbe over, ja det kan gøre en helt målløs. Er toget ved at være kørt og er vi på vej til at blive ”sprachlose” danskere i en ”utysk” fremtid? Er danskernes tyske tunge ved at blive gjort tavs? Skal tysk i tale og tekst nu forstås ad en engelsk omvej?
Rød løber er rullet ud Der er politi udenfor. Folk står i deres pæneste tøj. Uden for indgangsdøren er opsat et stykke fra Berlinmuren - anledningen er åbningen af særudstillingen ’Tyskland’.
Brikkerne faldt på plads På den netop afholdte Tysklærerdag i TLFG kom leder af MEMOdanmark (https://memodanmark.dk) Bjarke Toft med et indlæg om teknikker til at fastholde blandt andet ordforråd. Jeg er ikke i tvivl om, at teknikkerne vil kunne bidrage væsentligt til, at eleverne på såvel kort men ikke mindst på længere sigt fæstner og dermed udbygger deres aktive ordforråd.
Die Schuhe erzählen….. Har drømt så meget om at komme med. Hun har øvet balance på mine høje hæle - men kun derhjemme. I dag skete det endelig. Jeg kom med ud. Årets fest. Jeg glæder mig enormt og håber ikke hun fortryder. En helt unik fest højt over byen for en sag, der fortjener opmærksomhed. Hende underlige skovenner havde vist sagt, hun godt måtte gøre ’sagen’ lidt sexet. Tror hun mener, at jeg skulle løse den opgave
Zweimal - Den Tyske Ambassade i Danmark Inden for kort tid var jeg inviteret til to arrangementer af Den Tyske Ambassade.
30 Jahre Mauerfall Jeg skrev den 29.09.2019 et blogindlæg med titlen ”30 år efter murens fald”: https://www.folkeskolen.dk/885584/30-aar-efter-murens-fald Jeg er i dag blevet opmærksom på tidsskriftet ”Brennpunkt Deutsch”s temanummer ”30 Jahre Mauerfall”. De to materialer supplerer i høj grad hinanden og giver mulighed for differentiering og fordybelse.
30 år efter murens fald Gyldendal undervisning har taget et aktuelt tema op i anledning af, at det er 30 år siden muren faldt.
Kollegaens kæphest Via sagesløse elever har jeg haft en disput med min kollega. Det resulterede i click baitet ”Grammatik eller godhed”. Siden har vi selvfølgelig arbejdet på at definere hvad der er på spil for os. Vi mener begge at sprog er vigtigt, men jeg tror ikke vi forstår helt det samme ved ordet ”sprog”. Vores positioner kunne jo være ligegyldige, hvis ikke det var fordi vi ligner illustrationer til forskningsprojektet gramma3.
FIF til tyskundervisningen Der er mange gode måder at lære tysk på. Skulle man alligevel have brug for endnu et godt fif, så er netop FIF svaret. FIF står for ”Faget i faget” og jeg foreslår at bruge denne nyopfundne danske (og tyske) forkortelse synonymt med begrebet CLIL (Content and Language Integrated Learning). Når interessen for substans og indhold er tilstede og videbegærligheden derved vækkes, nedbrydes sproglige barrierer og skabes der sprogkundskaber der som en ekstra nøgle kan åbne flere og flere døre mod nye horisonter. Mit anderen Worten: Unterrichtet mit Pfiff (FIF), dann habt ihr Deutsch im Griff!
God planlægning giver altid et godt resultat! – Projektuge med tysk Molsskolens tyskelever har i uge 37 haft temauge med tysk, hvor de fra mandag til fredag har arbejdet i grupper med temaerne ”Essen”, ”Berlin”, ”Musik”, ”Deutsche Erfindungen” og ”Straßenkinder”. I bloggen refereres til snak med såvel klassens lærer Stine Rung som med nogle 9. klasseelever om arbejdsform og indhold suppleret med elevholdninger.
Det der ikke interesserer, giver ingen mening Den 5. september 2019 afholdt CFU, Aarhus Årets Tysklærerdag 2019. Det blev en dag med teoretisk og praktisk input, så deltagerne var godt klædt på til at give en inspirerende undervisning. Oplægsholderne var lektor Jette von Holst Pedersen med ”Sinnvolles Unterrichten – det skal give mening!” og Mona Kjær, Heidi Mølgaard og Helen Sørensen fra ”Das deutsche Haus” i Sindal. Der vil ikke i denne blog være muligt at gå i detaljer, men lad mig fremhæve et par punkter, der også for ikke deltagere kan give anledning til overvejelse.
Gemt, men ikke glemt Husker du projektet med husketeknikker i tysk på Sønderbroskolen i Aalborg? Har det så båret frugt her et år senere?
Behøver man at kunne tysk? Dette blogindlæg belyser en udsendelse fra DK4 ”Dansk-tysk med Matlok”, hvor Matlok i en samtale med formanden for Dansk-Tysk Selskab, Steen Bille, blandt andet samtaler om betydningen af at kunne tysk.
Tysk ’fyrtårn’ i front eTwinning er udviklende, motiverende og sjovt - og tysk er faktisk det fag i grundskolen, der er bedst repræsenteret blandt de danske eTwinning ambassadørers kerneområder.
Grammatik eller godhed Kommunikationen var ikke helt fin i kanten da jeg forsøgte at få min kollega til at samarbejde om sprogforståelse. Ved at samarbejde sprogfagene imellem kan vi jo hjælpe et fælles metasprog på vej, skrives det i forårets statusrapport fra gramma3-projektet. Mit mindre succesfulde initiativ startedes i niende klasses tyskundervisning. Så jeg var ansporet af både voksne og unge nørder.
Sparre med i stedet for spare på tysk Kan man lære et sprog digitalt? Det ville være dejligt, men det er kun de færrest forundt at gøre så. At lære sprog er en analog proces. Vi lærer ved at huske ting i kontekst og sammenhæng, ved at prøve sig frem og lære af sine fejl og ved lytte til korrekt gentagelse af ord og vendinger i læringsrummet. Det er kort fortalt principperne bag de nye læseplaner og undervisningsvejledninger for tysk, der vægter kommunikation over korrekthed.
Det gælder om at stå sammen Bestyrelsen for Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) har netop holdt bestyrelsesmøde, hvor blandt andet foreningens 10års jubilæum den 25.10.19, men også årets Tysklærerdage den 25.10.19 og 26.10.19 samt en række andre væsentlige punkter er blevet behandlet. Punkter, der viser, at foreningen lever op til sin målsætning. I blogindlægget kan du læse om, hvordan foreningen arbejder i det daglige.
Pissegod undervisning Der skal megen pissegod tyskundervisning i grundskolen til at ændre den kendsgerning, at der i 1999 blev der optaget 116 studerende på landets to største bacheloruddannelser i tysk på Aarhus og Københavns Universitet. At optaget i 2009 var 64 og at der i dag knap nok er nogen tilbage*. Det er i grundskolen, kimen lægges til den undervisning og sprogtilegnelse, der gør, at eleverne også vælger tysk i gymnasiet og derpå i de videregående uddannelser.
TLFG på Folkemødet på Bornholm 2019 Tilpas med Tysk. Danmarks Lærerforening havde ligesom sidste år tilbudt de faglige foreninger en plads på Klippescenen på deres stand på Folkemødet på Bornholm.
At låne Elisa Dette skoleår har Elisa fra Leipzig været voluntør på min skole. Uden Elisa havde jeg aldrig hørt om Die Känguru Chroniken, mine elever havde talt knapt så dejligt tysk, og Camilla ville stadig være bange for hunde. Her mod slutningen har vi snakket lidt om hvordan det er at være voluntør i Danmark. Og jeg må konkludere at EVS-ordningen potentielt og med lidt held giver os gode oplevelser. Men den er mere nærig end den hedengangne Commenius assistent-ordning.
Tidlig tysk nu også i Aalborg Kommune! På Vestbjerg Skole i Aalborg kommune har lærer Steen Amundsen lagt sig i selen for, at skolen indfører tysk allerede fra 3. klassetrin. Det indebærer, at alle skolens 3. og 4. klasseselever fra skoleåret 2019 - 2020 vil blive undervist i tysk fra og med 3. klassetrin. Ansøgningen blev efter skoleforvaltningens indstilling godkendt af kommunens skoleudvalg. Hvordan det er kommet så vidt, kan læses i denne blog.
Obligatoriske mundtlige prøver i tysk Jeg er taget til Tønder for at opleve, hvorledes eleverne klarer sig og forholder sig til faget tysk i en kommune, hvor de mundtlige prøver i tysk er obligatoriske. Jeg fik den 12. juni og den 13. juni mulighed for at følge eksaminationerne i tysk på henholdsvis Tønder Overbygningsskole og Løgumkloster Distriktsskole. Tønder Kommune har ansøgt om og fået tilladelse til, at alle elever i 9. klasse går op til folkeskolens afgangsprøve i mundtlig tysk. Det er Tønder kommunes mål, at kommunens elever efter en forsøgsperiode opnår et karaktergennemsnit i tysk, som minimum er på højde med karaktergennemsnittet i engelsk.
Tilpas med Tysk: Nu med dansk Hygge og på Bornholm Det danske og tyske sprog har meget tilfælles. Vi har fælles ord fra fælles fortid, vi har lånt fra hinanden. Senest er Hygge og hyggelig blevet optaget i det tyske ordforråd. Overrask dig selv og hør, hvor god du egentlig er til tysk og mød Tysklærerforeningen for Grundskolen på Folkemødet i år
Faggrupper og tysk Med udmelding om ’Lempelser af bindinger i fællesmål’ blev et stort arbejde sat i gang med dels at klæde underviserne på i fagene ved at gennemskrive fagenes vejledningerne og dels at skabe en tættere kontakt mellem praktikere og Undervisningsministeriet i forhold til fagenes udvikling
Tysk får et puf i ryggen! A.P. Møllerfonden har bevilget fire millioner kroner til tidlig tysk i de tre sønderjyske kommuner Tønder, Aabenraa og Sønderborg. Kommunerne har siden 2015 undervist fra 0. og 3. klasse i tysk og får nu et ekstra skub i ryggen til at komme videre.
Hvad motiverer til sprog? – del 2 På foranledninger af nogen respons på del 1, har jeg nu en anledning til en del 2 også 😊
Kan man få for meget information om prøverne? Den 13. marts 2019 afholdt undervisningsministeriets læringskonsulent Lene Laursen et webinar om folkeskolens afgangsprøver i fremmedsprogene. Webinaret præsenteres i nedenstående.
Påskelæsning: Hvordan ser de politiske partier på faget tysk? Politikere fra folketingets partier, der her er repræsenterede i undervisningsudvalget, svarer på spørgsmål om faget tysk – netop nu. Birgitte Klintskov Jerkel, Konservativ, Henrik Dahl, Liberal Alliance, Anni Matthiesen, Venstre, Annette Lind, Socialdemokratiet, Alex Ahrendsen, Dansk Folkeparti, Jacob Mark, SF, Marianne Jelved, Radikale Venstre, Carolina Magdalene Maier, Alternativet og Jakob Sølvhøj, Enhedslisten.
Åben slutning… Søger du et elevrelateret materiale til 9. – 10. klasse i tysk, der bygger på relevante kultur- og samfundsforhold med passende korte tekster og et varieret opgaveudbud, kan du roligt læse videre i denne blog, der bygger på materialet ”Ende offen” af Anne-Marie Fischer-Rasmussen.
Et øje for Tysk med TLFG og Ann-Kirstin og Tine TLFG - Tysklærerforeningen for grundskolen er med på Skolemessen i Århus sammen med mange andre, der sætter fokus på både faget, netværk og undervisningsmaterialer.
Den glade mund Grænseoverskridende livretter som børnene selv har skabt, elsker og gladeligt deler - for så selv at ’kokkerere’ og smage hinandens sjove livretter.
Fra frugtløs fagtrængsel til tværfaglig trivsel: Gerne med og på tysk. Das dänische Ende von Deutschland - sådan betegnede den tyske forfatter og filosof Johann Gottfried Herder i 1769 den sjællandske kyst under sin anduvning til København. Herders dagbog vidner klart om, at Danmark for 250 år siden ganske naturligt opfattedes som en organisk del af den tyske kulturkreds.
Skal du med til Hamburg 3.-5. oktober 2019? Det er nu, skolerne planlægger næste skoleår, så tag beslutningen nu og tag med på TLFG’s (Tysklærerforeningen for Grundskolen) STUDIETUR til vores store nordtyske naboby HAMBURG
Derfor skal vi være ambitiøse omkring fremmedsprog. Hvad sker der for fremmedsprog – og kan vi gå andre veje?
Holdninger og visioner for faget tysk Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) kan til efteråret fejre 10 års fødselsdag. Det har været ti år med udvikling for faget. En udvikling mange har bidraget til gennem bestyrelses- og udvalgsarbejde gennem årene. At TLFG arbejder målbevidst for mere fremmedsprog – og naturligvis mere tysk, kan læses i blogindlægget.
Om at åbne døren for en job shadow’er. På min skole har vi haft besøg af en kollega fra Metz i Frankrig. Han kom for at observere, men han var også aktivt kommunikerende. Og det viste sig lærerigt begge veje både i undervisningen og i uformelle samtaler, fx om regler for påklædning: ”In France you can’t wear a cap at school.”
Friske øjne udefra På min skole har vi haft besøg af en kollega fra Metz i Frankrig. Han kom for at observere, men han var også aktivt kommunikerende. Og det viste sig lærerigt begge veje både i undervisningen og i uformelle samtaler, fx om regler for påklædning: ”In France you can’t wear a cap at school.”
Nu kører toget for NCFF Det Nationale Center for Fremmedsprog (NCFF) har i februar 2019 afholdt advisory board møder i Øst- og Vestdanmark. Hvert advisory board består af ca. 30 medlemmer og repræsenterer en bred vifte af relevante miljøer, sprog og viden. Repræsentanter fra grundskole, de gymnasiale uddannelser, erhvervsakademier, erhvervsuddannelser, professionshøjskoler, universiteter, kommuner, regioner, faglige foreninger, aftagere samt undervisningsministeriets fag- og læringskonsulenter deltog. I indlægget nedenfor kan læses om møderne.
Hvilken rolle skal læringsteknologier have i sprogfagene? Indtryk fra det store netop afsluttet bettshow i London indenfor læringsteknologier
KULTUROPLEVELSER I TYSKLAND VIA KALENDER 2019 Goethe-Instituttet har udgivet en kalender, der i 2019 beskriver kulturoplevelser i Tyskland.
Engagerede rap-elever Rap-instruktør og lærervikar Zoran Lekovic har med elever på Molsskolen i Knebel indstuderet gruppen Meine Freundes rap ”Schokolade”. Rap’en blev fremført ved juleafslutningen forleden og sluttede med stor applaus fra såvel store som små elever.
Åh...det er hos Asger! I dag har jeg været i gang med at teste elever i 7A på Sønderbroskolen i forbindelse med projektet i tysk med husketeknikker. Sjældent har jeg været så glad som tysklærer i over seks timer i træk!
Ordforrådstilegnelse må aldrig stå alene Vi er ret spændte på at se resultaterne fra den sidste test med de elever, der har været med i Memo Danmark-projektet på Sønderbroskolen. Tal taler nu engang deres helt tydelige sprog.
Ophør af økonomisk støtte til medieplatformen ”Grenzgenial” Elevernes mulighed for at stifte bekendtskab med autentisk materiale og dermed sikre dem en viden om kultur og samfundsforhold vil i høj grad begrænses, såfremt siden må nedlægges.
Grænselandet som klasseværelse Vi har en vigtig opgave ude på skolerne, vi kan løfte sammen - vi er stolte af at være tysklærere, og vi har et enorm netværk, der gerne støtter op. Det erfarede ca. 80 tysklærere, da vi alle mødtes på Flensborghus fredag og lørdag til TLFGs årlige Tysklærerdage.
Hvor er tysk i den nationale strategi for styrkelse af fremmedsprog? TYSKlærerforeningen for Grundskolen (TLFG) havde i går (13.11.2018)15 minutters foretræde for Folketingets Undervisningsudvalg vedr. faget tysks styrkelse, placering og indhold i grundskolen.
Se i Berlin Berlin har masser at byde på, så selv efter mange besøg i byen kan man opleve noget nyt. For mig var det Otto Weidts gamle børstenbinderværksted, nu museum hvor man zoomer ind på et mikrokosmos med eget liv, håb og gru midt i 30’ernes og 40’ernes Berlin.
Grammatik eller… Grammatik i den daglige tyskundervisning bliver ofte gjort til genstand for diskussion mellem kolleger. I nedenstående bliver der refereret til en sådan diskussion. Den bliver fulgt op af, hvad undervisningsvejledning for tysk siger om grammatikarbejdet og endelig gives der mulighed for gennem youtube at følge et grammatikprokekt til dørs, der bygger på en række videoer, der dækker niveauerne A1/A2 til B2/C1. Niveauerne henviser til den europæiske referenceramme for sprog. Ulrikke, der står bag programmerne har specialiseret sig i at gøre grammatikken synlig ved hjælp af farver og billeder.
Om nabosprog Der kan komme meget ud af at bo i et område, hvor man behersker både sit modersmål og et nabosprog. Indsigt i sprog og kultur kan føre vidt. Således også for formanden for De Grønne, Robert Habeck.
Von nichts kommt nichts! Al læring kræver en indsats. Som vi siger på tysk: Von nichts kommt nichts! Størst udbytte af en god indsats får vi jo så, når vi også kan huske de ting, vi har lært.
Intet husket - intet lært Kan man lære elever i 6. og 7. klasse 100 tyske ord på tre uger? Kan eleverne også huske både ord og deres grammatiske værdi tre måneder senere?
Ud med sproget På den nyligt afholdte konference om begynderundervisning i Aabenraa faldt jeg i udstillingen over publikationen ”Ud med sproget! – Heraus mit der Sprache” I nedenstående blogindlæg omtales publikationen, og der gives et konkret eksempel på en opgave, der kan benyttes i begynderundervisningen netop nu.
Begyndertysk ist klasse! Den 2.oktober afholdtes på UC syd en konference om begyndertysk ud fra de erfaringer, der er indhøstet i Sønderborg, Åbenrå og Tønder kommuner, hvor der er undervist fra 0 og 3. klasse i tysk siden 2015. Konklusionen på konferencen, der behandles i selve oplægget, er, at begyndertysk er alle tiders og et tiltag, der er værd at beskæftige sig med : ”Anfängerdeutsch ist klasse!”
Ved I, hvorfor d. 3. okt. er så vigtig en dag i Tyskland? Det var spørgsmålet til min 7. klasse i går i tysktimen.
Lokale sprogstrategier På den netop afholdte sprogkonference ”Didaktiske perspektiver i lyset af den nye nationale sprogstrategi”, der blev afholdt den 25.09.2018 på Københavns Professionshøjskole, havde skolekonsulent Ann Katrine Rannestad fra skoleforvaltningen i Aalborg kommune et indlæg om, hvorledes man i kommunen havde udviklet de første strategier til udvikling af lokale sprogstrategier i Aalborg kommune. I indlægget refereres til Katrine S Rannestads indlæg.
グーグル 翻訳 Der findes ikke en fuldkommen sætning, og ikke fuldkommen fortvivlelse. Dette er en fejloversættelse. Et fremmed sprog kan være en hermetisk lukket dør. Oversættelse er et kompliceret og krævende arbejde, som åbner disse døre, måske til flere forskellige rum.
Tyskkursus – også i din kommune? Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) har siden grundlæggelsen i 2009 arrangeret korte inspirationskurser for tysklærere i hele Danmark. I de seneste fire år – siden lov 409 – om lærernes arbejdstid er det imidlertid blevet vanskeligere og vanskeligere for lærerne at komme på de korte kurser. En kendsgerning som såvel faglige foreninger og centre for undervisningsmidler har måttet sande. TLFG besluttede derfor at prøve nye veje.
Her er en af de få muligheder for kursus! Mulighederne for at komme på tyskkursus og få faglig inspiration og kollegial supervision er begrænsede. Meld dig derfor allerede i dag til årets tyskkursus.
Det er fordi, jeg ikke kan tysk! At elever ikke kan tysk er i min oplevelse noget sludder, men der en sprogbrug omkring faget tysk, som ikke ses i andre sprogfag.
Ingen karakterer - næsten, men kærlighed Olga Amedo, leder af CreaNova-skolen nær Barcelona gennemgik grundprincipperne på hendes skole. "Rule number one: Love". Alle skal behandle hinanden med venlighed. Og de bruger ikke karakterer. Den samtale kom jeg til at tænke på, da jeg læste om Theiss Nielsens og Maria Kirstine Jensens bachelorprojekter.
Hjælper det at være forventningsfuld? Umiddelbart skulle man tro, at det hjælper. Den 22.05.18 skrev Tysklærerforeningen for Grundskolens formandskab til ministrene for undervisning og forskning – Merete Riisager og Tommy Ahlers for at få styr på, hvornår det kunne forventes nyt om det Nationale Center for Fremmedsprog samt om følgegruppens sammensætning. Omtalt i indlægget ”Vi var så forventningsfulde…” i et blogindlæg her på folkeskolen.dk (www.folkeskolen.dk/635613) TLFG har den 25.06.2018 fået svar, hvilket bl.a. fremgår af nedenstående indlæg.
Besser dabei Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) har fået nyt logo. I logoet indgår sætningen ”besser dabei” – hvad det står for, kan du læse i nedenstående blogindlæg.
Tysklærerforeningen for Grundskolen med på Folkemødet på Bornholm Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) sendte live via facebook fra Folkemødet på Bornholm. Vibeke Lyngse fra Nabolandskanalerne/Copydan udtalte blandt andet: “Det handler om at møde det tyske sprog i hverdagen. Vi skal i mediebilledet skabe plads til nabolandenes kultur.” Via nedenstående link kan du genopleve debatten.
Tysklandsstrategien i klasseværelset Gode sprogkundskaber i tysk efterspørges jævnlig og behovet herfor er italesat adskillige gange, men stik imod alle de gode intentioner er danskerne i stigende grad ikke længere gode nok til at gebærde sig på tysk. Når det kommer til tysk tale er der nu et stort ”aber dabei”. Regeringen har formuleret en tysklandsstrategi: Danskerne skal blive bedre til at tale tysk. Men det kræver at strategien bliver udmøntet i klasseværelset. En strategi uden penge varer som bekendt ej længe.
eTwinning Ambassadør netværk kan understøtte tysk Indtryk fra PDW 2018 Beograd. Jeg deltog 4-6 juni i en PDW i Beograd. Målet var kompetenceudvikling for eTwinning ambassadører i forhold til at udbrede og facilitere eTwinning.
Jeg græmmes – og er alligevel fortrøstningsfuld I de seneste år er videreuddannelsesmulighederne i tysk blevet beskåret i hele landet. I nedenstående blog nævnes endnu en beskæring i brugen af tysk. Hertil kommer at Stefan Hermann, rektor for Københavns Professionshøjskole og formand for Danske Professionshøjskoler, i et debatindlæg i Politiken Skoleliv betoner, at ”Regeringens sprogstrategi er utilstrækkelig”. Det er på tide, politikerne råber vagt i gevær, hvis tysk som nabosprog skal styrkes - eller tør man sige reddes.
Vi var så forventningsfulde… … da ”Strategi for styrkelse af fremmedsprog i uddannelsessystemet” populært kaldet ”Den Nationale Sprogstrategi” (https://uvm.dk/aktuelt/nyheder/uvm/2017/nov/171128-100-millioner-kroner-til-ny-sprogindsats) blev offentliggjort den 28.11.2017. Nu skulle der ske noget for fremmedsprogene – og især for tysk, fransk og spansk for, som daværende Forskningsminister Søren Pind udtrykte det: ”Engelsk er ikke nok!”. Indtil videre er vi blevet skuffede, hvad denne blog også er udtryk for.
Hensigten helliger midlet Den 15. maj 2018 deltog jeg i kurset ”Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik”, hvor 56 engagerede sproglærere – heraf 23 tysklærere deltog. Temadagen var arrangeret af Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen (KU og KP) i samarbejde med Københavns Kommune og Danmarks Lærerforeningmed Bevilling fraA.P.Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal. Hensigten var klar: Sproglærerne skulle inspireres af Åse Bonde, DLF, Petra Daryai Hansen, Hanne Thomsen, Karoline Søgaard, Jette von Holst-Petersen, Annette Søndergaard Gregersen samt Saida Ben Si Mohan – og det blev vi! Hensigten helligede midlet.
Hensigten helliger midlet Den 15. maj 2018 deltog jeg i kurset ”Tidligere sprogstart – ny begynderdidaktik”, hvor 56 engagerede sproglærere – heraf 23 tysklærere deltog. Temadagen var arrangeret af Konsortiet for Sprog og Fagdidaktik i folkeskolen (KU og KP) i samarbejde med Københavns Kommune og Danmarks Lærerforening med Bevilling fra A.P.Møller og Hustru Chastine McKinney Møllers Fond til almene Formaal. Hensigten var klar: Sproglærerne skulle inspireres af Åse Bonde, DLF, Petra Daryai Hansen, Hanne Thomsen, Karoline Søgaard, Jette von Holst-Petersen, Annette Søndergaard Gregersen samt Saida Ben Si Mohan – og det blev vi! Hensigten helligede midlet.
Dansk - et nabosprog Man behøver ikke at bo i Danmark for at have lyst til at lære vores sprog at kende. Hyggeligt!
Goethe – mere end en stor poet ”Vi har på vores skole i Løgumkloster mulighed for at vælge linjefag. Et af linjefagene er ’Goethe-Tysk’. Med valg af dette får eleverne i 9. klasse 90 minutters ekstra tysk om ugen.” Udsagnet stammer fra en samtale med lærer Lillian Jensen, Løgumkloster. Udsagnet gjorde mig nysgerrig. Linjefag i 9. klasse og hvilken sammenhæng måtte dette have til Goethe? Udsagnet uddybes i nedenstående blog.
Indtryk fra Skolemessen 2018 - set gennem mine TYSK-briller. Skolemessen - en spændende mulighed for tysk. Her møder du dit tysk-faglige netværk og får spændende ideer til din undervisning. Mød også din faglige forening på Skolemessen.
”Tysk er ikke et fremmedsprog – det er et nabosprog” Om tyskundervisningen i Tønder kommune Medlem af Tysklærerforeningen for Grundskolens (TLFG) bestyrelse Adeline Muntenjon har besøgt kolleger og skolekonsulent Lene Hansen i Tønder kommune for at tage temperaturen på kommunens tyskundervisning, efter at man siden august 2015 har haft tyskundervisning fra 0. klasse. Erfaringerne fra besøget læses i nedenstående, hvor også baggrunden for udviklingen beskrives. Det kan kort og godt slås fast, at tysk har det lige så godt, som man havde håbet på, da muligheden blev iværksat. Tysk er populært blandt elever, forældre og myndigheder.
Hvilke anbefalinger kan styrke skolernes arbejde med lempelse af bindingerne i Fælles Mål? Sammenfatning af de indtryk, muligheder og dilemmaer jeg oplevede på seminaret for lempelse af bindingerne i Fælles Mål.
Hvad er kultur? Det er no’ed man pudser møbler i… Dialogen forekommer mellem to af Storm P’s vagabonder. Forvekslingen mellem pudsemidlet ”Kontur” vil næppe forekomme i dag, hvor der ikke findes mange hjem, hvor møblerne pudses. Baggrunden for denne blog er heller ikke så meget Storm Ps udsagn, men snarere den kendsgerning, at der i fagformålet for tysk står, at elevernes internationale og interkulturelle forståelse skal styrkes, og at der som en del af folkeskolens formål udtrykkes, at undervisningen skal give eleverne kundskaber og færdigheder, som “gør dem fortrolige med dansk kultur og historie og giver dem forståelse for andre lande og kulturer”. Foranstående afspejles derfor også i tyskundervisningen, hvor der sættes fokus på den kulturelle dimension. Globaliseringen har siden 1993 sat sit præg på dagligdagens undervisning, idet interkulturel forståelse siden da har været en del af folkeskolens formål.
Stop fremmedgørelsen af tysk! Hvad er et sprog i grunden? Dette ret simple spørgsmål ville tage et tibindsværk bare at besvare nogenlunde fyldestgørende, så lad os her bare nøjes med at sige, at der først og fremmest er tale om en færdighed og forståelse i kulturelle og samfundsmæssige rammer. De forskellige europæiske sprog har mere eller mindre fælles rod og også i udstrakt grad lånt ord fra hinanden og gjort dem til deres egne. Mange danske ord er låneord fra nedertysk, der i dag helt er assimileret og rodfæstet i det danske sprog. Tyskland i jord og sprog er ganske nærliggende. 40 % af de danske ord er også tyske og hertil kommer de store ligheder imellem dansk og tysk med hensyn til orddannelser, ordsprog og metaforer. Goethe og Oehlenschlæger betegnede for over 200 år siden dansk og tysk som søstersprog, mens den tyske søster i dagens Danmark af mange i bedste fald opfattes som en ”fjern og kompliceret kusine”. Det gælder om at række hånden frem til den nok utilsigtet fremmedgjorte ”søster”, da de tætte familiære bånd trænger til at blive ”af-fremmedgjort” og genskabt.
Engagerende tyskundervisning… I forbindelse med et tre ugers vikarprojekt havde jeg mulighed for med 8. klasse at arbejde med temaet ”Zu Hause bei mir – und mein Zimmer”. Temaet engagerede eleverne, og som afslutning arbejdede de i programmet Book Creator, hvor det var muligt at indsætte fotos, tekst og at indtale teksten. Arbejdsform og slutprojekt eksemplificeres i nedenstående.
Uvidende og dog… Mattias Tesfaye, folketingspolitiker for Socialdemokratiet, udtaler sig til TV-avisen kl. 21 den 9. marts om henholdsvis faget Håndværk og Design og om faget tysk. Hvad faget tysk angår, må man betragte Mattias Tesfayes udtalelser som udtryk for manglende viden – og det på trods af, at han sidder i undervisningsudvalget. Udtrykket ”og dog” går på hans erkendelse af, at faget Håndværk og Design vil blive taget seriøst, såfremt det gøres til prøvefag.
Fælles rødder – to sprog et folk - Hvad siger eleverne? Udveksling af elever mellem Danmark og Tyskland i fagene tysk, historie og samfundsfag. Succeskriterier er, at elever og lærere finder elevernes faglige læring og sociale udvikling højere end ved normal undervisning.
Ikke et spørgsmål om prøver… Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) skrev i december et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager med henblik på en fornyet drøftelse af mundtlige prøver i tysk i grundskolen. Henvendelsen havde grundlag i et citat fra den i november 2016 udsendte Nationale Sprogstrategi. Riisagers svar fra begyndelsen af februar gav genlyd især på Facebooksiden ”Faglig sparring for tysklærere”.
Undervisningsministeren: "For mig er det afgørende, at eleverne får gode kundskaber i fremmedsprogene…" Efter at regeringen den 28.11.2017 havde offentliggjort regeringens Nationale Sprogstrategi, henvendte Tysklærerforeningen for Grundskolen (TLFG) sig den 18. december 2017 med et åbent brev til undervisningsminister Merete Riisager. I brevet åbnes der bl.a. for en fornyet forespørgsel om obligatoriske mundtlige prøver i tysk efter 9. klasse. Den 1. februar 2018 modtager foreningen undervisningsministerens svar, der kan læses i nedenstående.