Blog

Hvad er supervision?

Du kommer ikke længere med andre,end du er med dig selv.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Supervision er ikke en mirakelkur, det er erkendelsesrejse i lærerens fagpersonlige formåen, begrænsning, ”blinde pletter” og mulighed for vækst, omkring hvordan læreren formidler hvad, hvordan man virker på eleven, kollegaen, forældrene?  Opdager læreren, at der er kontakt eller ikke kontakt? Kan/tør læreren gå videre med svære temaer til en kollega og blive taget alvorligt?  Kort sagt: Supervision er en fantastisk hjælp til at turde stå ved sig selv, sin skrøbelighed for derigennem at blive stærkere fagpersonligt.

Formålet med supervision er:

- At tilsigte selvindsigt.

Anne Mette Holstein

Anne Mette Holstein er oprindeligt læreruddannet med mere end 20 års erfaring som lærer bag sig. Hun har siden efteruddannet sig i familieterapi, supervision og gruppesupervision, og arbejder i dag som selvstændig med disse områder.

- Opnåelse af faglig udvikling.

- At udvikle flere handlefærdigheder relateret til fagpersonen, baseret på

  aktuelle erhvervserfaringer.

- At fremme integration af person, teori og form.

For mig er det ikke omfanget af supervision, der er afgørende, for mig er det helt afgørende, om villigheden til at erkende egen begrænsning er tilstede og derfra have et ønske om at komme videre. Idet jeg tror på påstanden om: Du kommer ikke længere med andre end du er med dig selv. Det gælder også i læringsmiljøet i skolen.

Den fagpersonlige stolthed kan være en svær barriere, der kan føre læreren ud i isolation og uforståeligt indre kaos, og i værste tilfælde føre til et fatalt sammenbrud.

For nogle bliver dette sammenbrud starten på mødet med supervision.

Men – men – men, behøver det gå så galt? Hvorfor ikke pleje skolens personale, dagligt, så der bliver overskud til at være i balance som arbejdsplads. Gå konstruktivt og professionelt ombord i de konflikter som er der. Konflikter er også et sundhedstegn, der er liv, men de skal op på bordet, ud i lyset, ind i fællesskabet. De skal kunne tåle at X- Y -Z har brug for supervision, og lærergruppen har godt af at være en del af den viden. Almengøresle er vigtig.

Supervisor, den der giver supervision (betyder overblik) har en større fagpersonlig viden og erfaring end supervisanten, (den der superviseres). De er ligeværdige men ikke jævnbyrdige i denne situation.

Hvad der er supervisors fornemste opgave vil jeg komme tilbage til i næste blog. Der kan også arbejdes med gruppesupervision, herom næste gang.