Blog

Mesterlære

Mesterlæren skal hjælpe lærerne til at opkvalificere deres fagpersonlige praksis, når de skal gennemføre de, fra Danmarks Lærerforening foreslåede 9 idealer for Folkeskolen. Jeg mener, vi skal have mesterlæren ført ind på læreruddannelsen og helt ind i klasserummet. Det kan gøres ved at supervision indføres og bliver en fast del af lærerens fagpersonlige opkvalificering og pædagogiske praksis.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mesterlære, 

et smukt, gammelt dansk ord der for mig til at danne billeder af et smukt samspil mellem den der ved, og den der skal vide. Den, der efter endt uddannelse  har mange års erfaring, finpudset efteruddannelse hele vejen  gennem livet har øvet sig, hele tiden gør sit ypperste og er der, støtter den der er på vej.....At gøre sit ypperste, gøre sig umage, er for mig et fornemt sted at være nået til i sit liv, og bevæge sig ud fra. Hele tiden være åben for at lære nyt om sig selv i relation til det materiale man arbejder med, hele tiden finpudse, forundres, justere polere og forholde sig selvkritisk til det produkt, der skal afleveres - udleveres.

Sådan tænker jeg også, at vi som Folkeskolelærere kan forholde os til vore elever. Have en mester omkring os, der støtter, samtaler, guider udfordrer, spørger ind, drager omsorg for os, når opgaven bliver for svær. Giver et skub, en ny indsigt, så vi får lysten, modet til at arbejde videre. 

Anne Mette Holstein

Anne Mette Holstein er oprindeligt læreruddannet med mere end 20 års erfaring som lærer bag sig. Hun har siden efteruddannet sig i familieterapi, supervision og gruppesupervision, og arbejder i dag som selvstændig med disse områder.

Indenfor al håndværk har det i årevis været et hædersbevis, at den unge/ eleven kom i mesterlære. Den er endda blevet genindført, da man kan se værdien af den tætte menneskelige relation i processen.

For mig vil det give så megen mening, at tænke  MESTERLÆREN ind på seminariet og med videre efter endt uddannelse - med ind i klasserummet.

Den nyuddannede lærer ville føle sig set, kunne undres højlydt over praksis chock, hente hjælp fra “ mester” og få pædagogisk didaktisk undervisning i 1til 1 på stedet, i den aktuelle situation. Der vil kunne samtales om den unge lærers egen tilgang til samspillet mellem eleven og klassen. Hvad virker, hvad virker ikke: Forsøg- fejle - lære.

Ikke blot de unge lærere, også lærere der er ansat i Folkeskolen idag både yngre og ældre - alle kan vi have brug for en mesterlære i større eller mindre omfang i perioder, da vi er i en dynamisk relation, der flytter sig fra time til time og tvinger os til at forholde os til relationens kvalitet. 

Tvinger os til hele tiden at gøre vores ypperste - gøre os umage.

Mesterlære, kan du mon finde vej ind på læreruddannelsen og i den Danske Folkeskole ?