Fraktion 4 - pensionisterne

Blog

Er vi gearet til fremtiden?

Hvordan fastholder vi nuværende og kommende pensionister i foreningen?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

På fraktion 4’s årsmøde i februar havde vi en god debat med udgangspunkt i et forslag om at formulere en politik for pensionistarbejdet i Danmarks Lærerforening. Vi endte med at have en række forslag og idéer til hvordan indholdet i og rammerne for pensionistarbejdet i kredsene kan forbedres. Disse forslag har de 11 pensionistfora i de forpligtende kredssamarbejder og de enkelte pensionistudvalg i kredsene for øjeblikket mulighed for at kommentere på og eventuelt uddybe. Og idéen er, at det skal ende med, at der kan formuleres forslag til politik på området, som vil kunne indgå i foreningens principprogram.

Men der foregår lige nu en stor debat i foreningen under overskriften ”Er vi gearet til fremtiden?”. Og det arbejde, vi har sat i gang i fraktion 4, hører helt naturligt ind i den debat. Så med de tanker vi allerede har gjort os, skal vi måske nu koncentrere os om at bidrage til debatten med vores bud på, hvad der skal til for at fastholde nuværende og kommende pensionister i foreningen.

Fraktion 4 - pensionisterne

Fraktion 4 er en fraktion under Danmarks Lærerforening for medlemmer på pension eller efterløn.

Som det er lige nu, vælger langt de fleste medlemmer at blive i foreningen ved pensionering. Mit bud er at det gør vi især, fordi vi opfatter det at være lærer som en identitet lige så meget som et job, og vi vælger derfor at forblive en del af det faglige fællesskab.

Det tror jeg ikke, vi kan gå ud fra vil blive ved med at gælde. Men frem for at vi kommer med forslag, som måske ender i lange debatter om eventuelle vedtægtsændringer og tilføjelser til principprogrammet, vil det måske være mere konstruktivt at gå ind i den igangværende debat med vores bud på, hvad vi tror fremtidens lærerseniorer har af ønsker og forventninger til foreningen.

Vores udgangspunkt er de mange ting, der foregår nu, som er målrettet pensionisterne. Der foregår rigtig meget forskelligt, som alt sammen er ramme om fælles oplevelser og fællesskab generelt. Men det er også stor forskel på aktivitetsniveauet og indholdet i arbejdet i de forskellige kredse. Det er her vores debat på årsmødet bliver interessant.

Se: "Sammenskrivning - dagsordenens punkt 6"

Mange af forslagene handler om kommunikation til kommende pensionister. Der er foreslået pjecer, videoer og møder, som oplyser kommende pensionister om, hvad de kan se frem til som medlemmer af fraktion 4. Der efterlyses mere overskuelighed på foreningens hjemmeside, så det er muligt at finde frem til medlemstilbud og -fordele for pensionister.

Andre forslag handler om de organisatoriske rammer for pensionistarbejdet. Det kunne handle om at sikre, at der tages initiativ til, at der oprettes pensionistudvalg i den enkelte kreds. Hvilke økonomiske muligheder er der for aktiviteter? Eller om at alle pensionistfora i de forpligtende kredssamarbejder skal have kontakt til gruppen af kongresdelegerede, som sammen med fraktion 4’s medlem af hovedstyrelsen repræsenterer foreningens pensionister. Og at hovedstyrelsesmedlemmet skal have bedre muligheder for at mødes med sit bagland.

Der er stor efterspørgsel på frivillige i folkeskolen. Hvordan skal vi forholde os til det?

Rigtig meget af det, vi taler om i fraktion 4, vil det være relevant at bringe ind i debatten om ”Er vi gearet til fremtiden”. Og især er det vigtigt, at inddrage de kommende pensionister for at høre om deres ønsker og forventninger til foreningen, hvis de skal fortsætte som medlemmer.

Seniorerne i Danmarks Lærerforening er en resurse, som vi sammen må sørge for at bringe i spil.

Hvad mener I, der læser med? Hvordan fastholder vi nuværende og kommende seniorer i foreningen?