Sponseret blog

Gør op med kropsidealer i idrætsundervisningen

Brug et gratis undervisningsmateriale med sjove øvelser, der får pulsen op, men som også sætter krop og trivsel til debat på en måde, hvor eleverne lærer hinanden og sig selv bedre at kende.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er ikke let at være et stort barn i dag. Alle steder mødes de med krav – derhjemme, i skolen og på sociale medier, hvor digitale bombardementer med kropsidealer på Instagram og TikTok truer deres trivsel.

Fitness bliver mere og mere populært hos de helt unge. Fitnessbranchen repræsenterer en af de eneste motionsformer, som de unge ikke siver fra, men søger hen imod. Over halvdelen af unge i alderen 16-19 år siger selv, at de styrketræner (Idrættens Analyseinstitut)

Det er godt, hvis det skyldes, at børn og unge vil være fysisk aktive, sunde og raske. Men desværre slås mange unge med et pres for den perfekte krop.

Sponseret blog: Fit In

Fact: Click to add text

For meget fokus på perfekte kroppe i omklædningsrummet

- Det kræver nogle gang lange snakke at få særligt pigerne til at gå i bad efter idræt, fordi de er kede af at være nøgne overfor deres klassekammerater.

Det fortæller Janni Vibe Hansen, der er idrætslærer for 8. Klasse på Hedelyskolen i Greve. Nogle af hendes elever styrketræner i forvejen derhjemme, men i idrætstimerne skal der også fysisk træning på programmet. 

- Jeg vil gerne lære mine elever at træne, så det ikke overbelaster deres krop, mens den stadig vokser. Men lige så vigtigt, så skal nogle af eleverne have flyttet deres fokus fra sixpack og inderlår til glæden ved at bevæge sin krop. Derfor vil jeg tage snakken om kropsidealer med ind i idrætsundervisningen, når vi beskæftiger os med fysisk træning, så vi kan aflive nogle af myterne om perfekte kroppe i fællesskab, fortæller Janni Vibe Hansen.

I fitnessbranchen tror vi på, at det er altafgørende for unges sundhed og trivsel, at de tidligt får vejledning og undervisning, der sikrer dem de bedste muligheder for et sundt liv – både for fysisk og mentalt. Derfor har vi hos Dansk Fitness & Helse Organisation (DFHO) sammen med række fagpersoner udviklet et læringsforløb omkring om kropsidealer og fitness.

Undervisningsforløbet hedder Fit in? og hjælper undervisere i folkeskolen med at planlægge idrætsforløb, der ikke kun handler om gode aktiviteter, der får pulsen op, men også inspirer til gode snakke og refleksion hos eleverne omkring kropsidealer.

Opgør med kropsidealer på skoleskemaet

Vi tror fuldt og fast på vigtigheden i, at børnene tidligt får en sund retning og en klar forståelse af, at man godt kan være sund og glad for sin krop uden at skulle ligne en supermodel eller en Hollywood-stjerne. Derfor synes vi i fitnessbranchen, at det er vigtigt, at vi deler vores viden med skolelærere over hele landet.

For os er det altafgørende, at flere finder glæde i bevægelse og ikke bare motionerer for at få en flot krop. Med Fit in? håber vi på, at flere børn får øjnene op for, at kroppe er forskellige.

Om Fit in?

Fit in? er et undervisningsforløb, der skaber et rum til at diskutere kropsidealer og det pres, mange oplever, for at leve op til dem og passe ind. Ligesom undervisningsforløbet stiller konkrete redskaber og øvelser til rådighed, så vi lærer, hvordan vi træner for at få en sund krop.

Målet med Fit in? er viden, redskaber og erfaringer til at passe på kroppen både fysisk og psykisk. Gennem fitnessøvelser og diskussionsopgaver skal børnene arbejde sig hen imod et sundere forhold til kroppen og den træning, som netop deres krop har behov for. Ingen kroppe er ens, så måske handler det ikke om at passe ind?

Læs mere om Fit in?