Sponseret indhold:Sæt pengespil og spilafhængighed på skoleskemaet
En undersøgelse fra Spillemyndigheden viser, at 15 pct. af 15-17-årige har spillet om penge inden for det seneste år, selvom aldersgrænsen for pengespil i Danmark er 18 år. Nu kan du være med til at sætte fokus på emnet overfor dine elever gennem involverende undervisningsmateriale, der både lærer eleverne om matematikken bag spil og de potentielle negative konsekvenser ved pengespil.
ElenaSchjern AndersenSouschef for ansvarligt spil i Spillemyndigheden
Pengespil er ikke
for børn, men alligevel bliver flere børn og unge eksponeret for pengespil i
forskellige sammenhænge. Det kan fx være i hjemmet, som en del af det sociale
liv i idrætsforeninger, gennem forskellige medier eller i skolen. Undersøgelser peger på, at en tidlig debut med
pengespil kan øge risikoen for at få problemer med spil senere i livet. Ifølge
den seneste undersøgelse af udbredelsen af spilafhængighed i Danmark har 6 pct.
af børn og unge mellem 12-17 år problemer med pengespil i varierende grad.
Færre unge
skal udvikle problemer med pengespil
For at forhindre
at unge mennesker kommer ud i en uoverskuelig situation på grund af pengespil,
har Spillemyndigheden udviklet gratis undervisningsmateriale målrettet
folkeskolens 7.- 10. klassetrin. Formålet med indholdet er både at lade de unge
komme til orde med deres egne erfaringer og syn på pengespil og få sat gang i
en samtale om, at pengespil kan give problemer. Materialet lægger også op til
at undersøge, hvordan og hvor man kan få mere hjælp, hvis spillet begynder at
give problemer.
Fire
forskellige lektioner
Undervisningsmaterialet
består af i alt fire lektioner, som enten kan benyttes enkeltvis eller som et
undervisningsforløb. Tre af lektionerne fokuserer på pengespil generelt og på
de potentielle negative konsekvenser ved pengespil. Lektionerne består af blandt
andet læreroplæg, klassediskussioner og gruppearbejde, fx skal eleverne i en af
lektionerne producere deres egne oplysningskampagner om pengespil eller
spilafhængighed målrettet deres egen aldersgruppe.
I den fjerde
lektion introduceres to begreber kendt fra matematikkens verden: kombinatorisk
sandsynlighed og teoretisk tilbagebetalingsprocent. Gennem opgaver, som både
kan løses individuelt eller i grupper, styrker eleverne deres matematiske
kompetencer og får en forståelse af, hvordan spiludbydere tjener penge.
Undervisningsmaterialet
er gratis og frit tilgængeligt som download fra Spillemyndighedens
vidensplatform om spil og spilafhængighed StyrPåSpillet.dk.
Sponseret indhold: Spillemyndigheden
Spillemyndigheden er en styrelse under Skatteministeriets
koncern.
Vi er ansvarlige for at sikre et ordentligt og reguleret
spilmarked i Danmark, hvor spillere er beskyttet mod unfair og ulovligt spil.
Spillemyndigheden driver vidensplatformen StyrPåSpillet
om pengespil, spilproblemer og spilafhængighed. StyrPåSpillet er for alle, der
har brug for konkrete redskaber til og viden om de problematikker, som kan
opstå, når spillet tager overhånd.
Podcast om
spilafhængighed
På
StyrPåSpillet.dk finder du også podcasten ”Vi snakker om spillet”. Igennem fem
afsnit med forskellige gæster belyser podcasten spilafhængighed fra forskellige
perspektiver. Alle medvirkende har eller har haft spilafhængighed inde på livet
på den ene eller anden måde. Afsnittene varer mellem 30 og 45 minutter. Du kan
fx lade dine elever lytte til podcasten som optakt til undervisningen.
Tal med
forældre om pengespil
Fylder spil meget
i din klasse, kan du sætte emnet på dagsordenen på et forældremøde. Til det har
Spillemyndigheden udviklet en guide, som kan understøtte dialogen om pengespil.