Blog

Inklusion – er det bare et af tidens hurra-ord?

Er inklusion blot endnu et hurraord – et skønt Utopia? Noget, det er umuligt at arbejde med, når grundvilkårene for fællesskabende undervisning i den danske folkeskole ofte lader meget tilbage at ønske? Når lærernorm, klassestørrelser, rumforhold og støj nærmest fungerer som ekskluderende mekanismer? Det mener jeg ikke, selv om ordentlige vilkår burde være lovsikret!

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Men inklusion handler om andet og mere end en diskussion om faktuelle tilstande. For etablering af inkluderende læringsmiljøer er forankret i grundlæggende værdier og personlige holdninger. Ser jeg hele mennesket bag de vanskeligheder, som eleven aktuelt er udfordret af? Og reagerer anerkendende? Er jeg som professionel bevidst om mine egne og min skoles kultur og syn på normalitet. Evner jeg at etablere stærke relationer og fælles opmærksomhedsstunder om et væsentligt indhold? Kan jeg i min undervisning genere oplevelser og aktiviteter, der rammer den enkelte elevs og klassens styrker og interesser - men samtidig udfordrer og træner det, som kan være svært? Det er meget enkelt for mig at stille alle disse spørgsmål. Det er straks langt mere komplekst at omsætte teori og tankestof til god pædagogisk praksis, men vi har intet valg – det er det, som skal til.

Tidlig indsats og pligt til samarbejde

Denne sommer udsendte den norske regering en pressemeddelelse med overskriften Tidlig innsats og inkluderende fellesskap i barnehage og skole - en omfattende satsning, der skal sørge for en børnehave og skole, som giver alle børn mulighed for at lykkes uafhængig af baggrund. Og fra efteråret 2019 indfører regeringen samarbejdspligt for skole og børnehave for at give børn en bedre overgang.

Samarbejde af faglig lyst

I Danmark er der, mig bekendt, ingen planer om at indføre en sådan pligt, men jeg vil appellere til samarbejde af faglig lyst!  

Lad dette indlæg være en opfordring til at finde frem til egne og fælles værdier med blik for at skabe inkluderende læringsmiljøer og sammenhæng mellem dagtilbud og skole. Tænk, hvis et fagligt samarbejde kunne give alle Danmarks børn mulighed for at lykkes. Det må kalde på et stort hurra!