Blog

Naturligvis!

#Natur #Kultur #Dannelse

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Lejrskole, ekskursioner og fordybelsesture er ikke længere så ofte en del af virkeligheden i den danske folkeskole. Sådan er udviklingen – så naturligvis! Men er det nu så naturligt, kan vi spørge os selv? Er baggrunden for den aktuelle praksis det nuværende lovgrundlag samt formuleringer i vejledninger og cirkulærer? Handler det om velovervejede didaktiske prioriteringer? Eller måske nærmere om overenskomster, lønninger og budgetter?

Jeg ved det ikke – i hvert fald ikke med sikkerhed…

Men jeg har en stærk tro på, at autentiske møder med den danske natur og kultur skaber nysgerrighed samt lyst til at udforske og lære mere!

Glemmer sent den første tur som guide på arrangementet På jagt efter mad i naturen – det var en ret stor 6. klasse, og jeg havde forberedt mig på, at interessen måske ikke ville være i top – hormonerne og andre dagsordener kunne muligvis være en barriere. Der tog jeg gevaldigt fejl! Tæt på alle elever var optaget af at dufte og smage – og flere gange måtte jeg sige stop, for det er bestemt ikke alle planter, vi skal have gourmetmøde med, selvom ”den ellers dufter rigtig lækkert”… Det blev en meget fin tur med dialog om brug af den enkelte plante som bladgrønt eller krydderi - om natur/vilde planter vs. kulturplanter samt om respekt for og udnyttelse af naturens ressourcer. En elev undrede sig over, hvordan mennesker har fundet ud af, hvad der er sundt og giftigt. Ikke nemt for os at vide, men forsigtige smagsprøver med velvære eller maveonde som resultat kunne være en metode, som blev brugt. Endelig har nogle nok også måtte ofre livet og på den måde givet værdifuld viden videre til sin slægt. I hvert fald sendte vi vores forfædre en tanke her på Agersø ad grusvejen mod Storebælt.

Natur, kultur og fællesskab væves sammen som et broget dannelsestæppe i menneskers liv. Litteraturen kan give ny faktuel viden og indblik i særlige forståelser - den kan invitere os ind i mange verdener med en uendelighed af spændende steder og begivenheder. Det samme kan den virtuelle verden, men det fysiske møde kan noget særligt!   

Englandskrigen, hvor englænderne erobrede den danske flåde, får nyt liv og vores elever oplever historiens vingesus ved fysisk at befinde sig på et af landets forsvarsværker. Det kan være et besøg på de rekonstruerede forsvarsværker på Stigsnæs i Vestsjælland og det tilsvarende batteri på øen Agersø, hvor tre kampklare kanoner ligger på lavetter med mundingen rettet mod Omøsund.

Jeg opfordrer ikke til krig, men til at gå i lag med at udtænke autentiske møder med den danske natur og kultur i spændingsfeltet mellem fortid, nutid og fremtid. Her kan en af landets mange naturskoler være en genvejstast, og jeg ved fra pålidelige kilder, at Agersø Naturcenter er et besøg værd:

http://www.agersoenaturcenter.dk/.

Naturligvis …