Blog

#Relation #Sprog #Læringsmiljø

Hvad er er godt læringsmiljø?

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Ja, hvad er et godt læringsmiljø? Det kan der givet være mange bud på – men et er sikkert: Et godt læringsmiljø er kendetegnet ved at udgøre de bedste betingelser for trivsel, læring og dannelse. Her taler vi om det psykiske/sociale læringsmiljø samt det fysiske og æstetiske læringsmiljø, som tilsammen afstikker rammen for udvikling.

Læringsmiljøet kan ses som et produkt af interaktionen om et stærkt fagligt eller menneskeligt indhold. Læringsmiljøet må her defineres som en fælles opmærksomhed (hos elev/lærer) om et værdifuldt indhold, der bæres frem af relationen og sproget. Kvaliteten af læringsmiljøet understøttes af det fysiske og det æstetiske læringsmiljø, som bestemt ikke er uvæsentligt – man opererer ikke uden grund med begrebet ”rummet som den 3. pædagog.”

I min optik er relation, sprog og fællesopmærksomhed nøglebegreber i udvikling af inspirerende, nysgerrighedsskabende læringsmiljøer. Det felt arbejder jeg med til dagligt, og det skriver jeg fagbøger om …

Har været så heldig at blive opfordret til at være månedens fagbogsforfatter i Dansk Forfatterforening, der har offentliggjort dette portræt: https://danskforfatterforening.dk/f-gruppen/2019/04/01/maanedens-fagforfatter-anne-marie-marquardsen/