Blog

Velkommen til forkortelsernes paradis
PLC, PPV, PPR, KIL, TUS, MUS, AKT, SSP … Strømmen af forkortelser har ingen ende villet tage denne første uge som lærer.
Som det mest naturlige i verden flettes de lystigt ind i ellers umiddelbart forståelige sætninger. Det er til at blive helt PAF af, hvilket i øvrigt også er en forkortelse på disse kanter. Nogle enkelte som MUS, PPR og SSP er gamle kendinge, men mange helt nye skud på lærersprogsstammen er spiret frem i mit fravær.
Herudover kommer så kolleger, elever og forældres forkortelser i Intra-systemet og sikkert flere endnu. For jeg forsøger også lige at få frontallapperne til at holde fast på koder, de omkring 100 elevers navne, som jeg har terpet i årbogen, og nye systemer, som jeg ikke brugte under mine tidligere ansættelser i folkeskolen. For eksempel Docendo, som er et skemalægningsprogram, hvor man også kan indskrive lektier. Eller Meebook, hvor årsplaner og elevplaner ligger klar. Og så er der jo den gode gamle ven, Intra, som snart bliver erstattet af AULA. Sidstnævnte tager vi lige en anden gang.
For lige at vende tilbage til forkortelser erindrer jeg ikke en så heftig brug, da jeg var ansat inden reformerne. Selvfølgelig er mængden naturligt udvidet med inklusionsreformen, da de mangeartede pædagogiske indsatser må kræve forkortelser for ikke at bruge tiden i møder omkring elever på udtalen af indsatserne.
Som nytilkommen lærer kræver det dog sin kvinde at holde mundvigen nede, når man på sin fjerde arbejdsdag møder den tiende forkortelse, ”Har du tjekket i PLC?” henslængt fra en velmenende kollega. Jeg skal lige gennemse min nye indre ordbog, før jeg finder frem til, at det er det, man tidligere kaldte skolebiblioteket, der nu hedder Pædagogisk Lærings Center. Et hurtigt opslag på nettet fører mig til UCC (Københavns Professionshøjskole), der skriver, at PLC er skolens strategiske udviklingscenter:
”PLC beskæftiger sig med udvikling af læringsmiljøer og fungerer som et læringslaboratorium, hvor det pædagogiske personale og elever kan eksperimentere med teknologier og læringsressourcer. I den forbindelse er det vigtigt at udvikle en praksis, der kan udfordre skole- og læringskulturen og tilbyde et nyt syn på sammenhænge mellem kultur, medier og læring.”
Helt sikkert en af de forkortelser jeg allerede har haft stor glæde af i min første uge. Også selvom jeg har refereret til medarbejderne som bibliotekarer (ved ikke, om de også har ændret titler).
Mange af forkortelserne har en betydning, som kræver en handling eller stillingtagen ud over den almene undervisning og forberedelse, og de er en del af den nye hverdag efter reformerne. Så jeg suger dem til mig og googler løs. Om et par uger går jeg sikkert selv rundt og slynger om mig med lækre bogstavsammensætninger, som det kræver en intern ordbog at finde mening i.