Sponseret indhold

Børn, der cykler, lærer bedre. Foto: Cyklistforbundet/Jens Hasse

Sponseret indhold: ”Er børns cykling nu også mit bord?”

Børn cykler mindre og mindre. Men det er da forældrenes – og ikke skolens – ansvar at lave om på. Eller hvad?

Publiceret Senest opdateret

”Er børns cykling nu også mit bord?” Jeg kan forestille mig, at nogle lærere vil have den holdning. Men jeg synes, at cykling også er skolernes bord – og dermed lærernes.

At det at cykle har en positiv indvirkning på børns liv og hverdag, kan vi nok godt blive enige om. Cykling giver børn frihed og selvstændighed. Cykling giver bevægelse og dermed bedre sundhed, trivsel og indlæring. Derfor er det også foruroligende at konstatere, hvor meget børn og unges cykling er faldet de senere år.

Sponseret blog: Cyklistforbundet

At cykle giver børn selvstændighed, motion, bedre trivsel og styrket indlæring. Derfor arbejder vi i Cyklistforbundet for, at flere børn skal cykle mere i hverdagen. Med skolekampagnen, Alle Børn Cykler, tilbyder vi dig som lærer en sjov, nem og effektiv måde at sætte fokus på cykling i din klasse gennem sjove konkurrencer og en vifte af undervisningsmaterialer til alle klassetrin, der er udviklet efter Fælles Mål.

Men hvem der skal tage ansvar for at vende den faldende børnecykelkurve, er der mere delte meninger om. Det må da være forældrene, der skal på banen, kunne man sige. Jo, forældrene har uden tvivl en stor rolle at spille i den sag. Og kunne vi få nogle sikrere skoleveje, kære kommuner, så ville det også hjælpe på det. I Cyklistforbundet mener vi, at der er mange aktører, der kan gøre en forskel. For børn cykler, når voksne skaber mulighederne.

Skolen kan skabe mere lighed i børns cykling

Men hov, hvorfor blev det nu (også) en opgave for skolen? Fordi undersøgelsen Børns cykelvaner, 2022, viste en kedelig tendens: Ikke blot cykler børn mindre og mindre. Børns cykelvaner afhænger også af forældres uddannelse og løn. Skolen er dermed en vigtig arena for, at vi kan få flere børn fra alle sociale lag op på cyklen og lade dem opleve friheden ved at kunne cykle selv.

Som skole kan I i øvrigt ikke alene være med til at give jeres elever nogle gode cykelvaner. I kan også høste nogle af gevinsterne i form af friskere og mere læringsparate elever. Der er derfor al mulig grund for skoleledelse, lærere og pædagoger til at bakke op om elevernes aktive transportvaner.

Sæt fokus på cykling med Alle Børn Cykler

Det er selvsagt vigtigt, at cykelaktiviteter i skoleregi ikke bliver en irriterende ekstraopgave. Lige præcis derfor tilbyder Cyklistforbundet hvert år en nem måde at sætte fokus på cykling blandt eleverne, nemlig skolecykeldysten, Alle Børn Cykler. Med kampagnen kan vi i fællesskab motivere elever på alle klassetrin til at cykle mere og inspirere forældre til at bakke op om børns cykling og skabe sunde og selvkørende børn.

I løbet af de to kampagneuger dyster elever landet over om flest dage på cyklen med chance for at vinde lækre præmier. Samtidig får læreren undervisningsmaterialer, der gør det nemt at arbejde med cykling i forskellige fag. Til danskundervisningen i udskolingen tilbyder vi fx debatmaterialet Backseat Generation, hvor vi sætter unges cykelvaner til debat med podcast og bikestagrams.

Vi skylder vores børn at lære dem om den frihed, det giver dem at kunne cykle. Herfra skal opfordringen dermed lyde: Brug Alle Børn Cykler til at hjælpe jeres elever til sunde, sikre og selvkørende transportvaner, som de kan tage med sig og få gavn af resten af livet.

Læs mere på alleboerncykler.dk