Sarah Urgaardsarahurgaard@live.dk

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Åh nej, jeg skal undervise i billedkunst!

Uanset om du er en garvet underviser i billedkunst, eller om det er din første gang med malerforklædet på, så er der én ting, som kan suge al glæde ud af faget. Jeg har ét godt råd til dig.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Timetallet til billedkunst på 1. og 5. klassetrin, er noget Fanden har skabt. Eller hov, nej, Fanden kan vist ikke få skylden for dét. 

Alle der har haft billedkunst på 1. og 5. klassetrin, ved nok allerede, hvad det er, som er så uendeligt irriterende: Man har kun én lektion om ugen, og det er tæt ved praktisk umuligt, at gennemføre et praktisk fag, med færre end 2 lektioner ad gangen. 

Ude i det ganske danske land, er fagfordeligen stadig igang, for nogen forsætter den nok helt frem til sommerferien, og når vi skal til at lave årsplaner, hvor det hele skal gå op, så kan man overveje, hvem i al verden der synes det var en god idé, at et praktisk fag som billedkunst, kun skulle tildeles én lektion om ugen. Uden tvivl én, som aldrig selv, har skulle løfte opgaven. 

Et forløb på 10 lektioner, kommer jo til at tage 10 uger! Og på 1.og 5. klassetrin, har man 30 om året. Ej, come on altså. 

Hvis man så vælger at slå timerne sammen, så de ligger hver 14.dag, så bliver faget altså ikke en del af elevernes hverdag og de opnår aldrig den fordybelse, som de ellers ville have mulighed for. Eleverne kommer ikke langt nok ind i arbejdet på den korte tid, til at de kan huske det 14 dage efter. Og jøsses, hvis der så også er en helligdag der falder "forkert" eller lægger endnu mere tid imellem lektionerne... Arbejdet med ler er ihvertfald udelukket. 

For et par år siden, stod jeg selv i denne hårudtrækkende situation: jeg havde kun to fag i en 5.klasse, og i planlægningen, var der ikke taget hensyn til, at jeg kunne rykke rundt på noget, for evt. bare at have mulighed for, at planlægge billedkunst hver 14.dag. Det i sig selv er dybt utilfredsstillende, men praktisk, endnu mere frustrende.

Så et godt råd til alle mine kolleger, nye som gamle, som skal læse billedkunst i enten 1., 5. eller 6. klasse næste skoleår:

Sørg for at skemalæggeren ved, at du ønsker, at dine billedkunsttimer lægges op ad timer du i forvejen har i klassen, så du som minimum kan rykke rundt, når det giver mening. For det giver absolut ingen mening, at have billedkunst én time om ugen. Man kan jo dårlig nok nå frem og tilbage til faglokalet.

Og ja, vi er glade for, at 6. klasserne skal have billedkunst fra 20/21, men det ville også være dejligt, hvis man til næste gang, som gerne må være snart, kan komme frem til, at det også er en god idé at sørge for, at det praktisk talt er muligt, uden at skulle samle det i temauger, fælles dage og ellers blive ædt op af "tværfagligt samarbejde" . 

Powered by Labrador CMS