Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Billedkunst: der står fagligt tilsyn på opgaveoversigten
I denne tid er der mange, som modtager skemaer og opgaveoversigter, til det kommende skoleår. Nogen har fået fagtilsyn i billedkunst. Har du selv valgt opgaven eller har du bare fået den? Jeg har nogle råd til dig uanset hvad.
Hvis tilsynet har været dit i nogle år, så kender du turen og ved, hvad opgaven indebærer. Måske kan du få nogle fif, som du kan bruge.
Hvis du underviser i faget, men aldrig har haft tilsynet, så er der idéer til dig her.
Hvis du ikke underviser i faget og alligevel har fået opgaven, så er det virkelig tarveligt, men stadig hjælp at hente.
Til den garvet billedkunst-tilsynsansvalige
Du kender sikkert din opgave, din funktion og præcis, hvad du skal gøre ved hver skolestart. Alt kører på rutinen.
Men måske du alligevel skal tænke over
- At skrive en kollektiv besked ud til dine kolleger ved skoleårets start, eller når de første 3 måneder af årsplanerne ligger klar. Her kan du invitere dem til at kontakte dig, hvis de skal have indkøbt særlige materialer, så du evt. ved hvilke materialer du skal holde øje med tilbud på.
- At have en fast dato hver måned/ 2. måned, hvor dine kolleger ved, at du bestiller, så hvis de skal have noget med, så skal de bestille inden den bestemte dato.
- Inviter til et kollektivt værk, enten tværfagligt eller på tværs af årgangen. Ikke nødvendigvis de store armbevægelser med årgange der blandes, men bare lærere der forpligter sig til at eleverne arbejder med produkter til en fælles udstilling eller lig. Alternativt kan du introducere Billedkunstensdag, som altid er i maj måned, og sørge for at den kommer med i årsplanerne.
Til billedkunstlæreren som for første gang skal have tilsynet med faglokalet
Du kender faget, ved hvilke materialer der er nødvendige for at det basale kan køre rundt og du har måske gjort dig nogle tanker om, hvordan du gerne vil organisere lokalet. Måske overtager du en rodebutik eller måske fungerer det allerede rigtig godt. Uanset hvad, så er der måske nogle ting du skal have i tankerne.
- Undersøg hvad fagets budget er til det kommende skoleår. Find også ud af, hvad det var sidste år, og om det blev holdt eller overskredet. Det kan give dig et praj om, om der er penge nok på kontoen, eller om du skal være forsigtig med forbruget, så der er nok til hele året og alt det basale.
- Bed om at få sidste års udgiftsoversigt, så du kan se, hvad der er købt ind og hvornår. Det kan også give dig en idé om, hvilke materialer der købes mest af, og hvor store mændger. Hvis du selv er indkøber og trykker "køb", så kan du shoppe tilbud.
- Gør status i lokalet. Find ud af, hvad der er af materialer, hvad der skal indkøbes til skolestart og om der evt er noget der skal kasseres og smides ud.
- Pas på at lokalet ikke gror til i skidt, affald og gamle elevprodukter som aldrig er lavet færdig. Hav evt en fast dag hver 2. måned, hvor dine kolleger ved at der ryddes ud. Eller endnu bedre, sørg for at de selv gør det løbende.
- Læs din opgavebeskrivelse! Hvad forventer ledelsen af dig, når du har opgaven.
- Håb på at oprydning IKKE er en del af din opgavebeskrivelse. Der er sjældent tid til både at rydde op og være indkøber.
- Afsæt tid hver eller hver 2.uge, til at varetage dit tilsyn. Bestil materialer, tjek lager og pak nye materialer ud.
Til dig der har fået tilsynet, som aldrig har haft det og som ikke engang underviser i faget
Held og lykke! Det er sq en tarvelig opgave du har fået.
Du vil støde på ord som kardus, ostevoks, sværteruller, lerslynger, blåler, flydende akvarel og kavaletter. Det er et faglokale med et fagsprog, som alligevel kræver indsigt i faget.
Mit bedste råd vil være alle dem jeg har givet til din fiktive kollega ovenover + det råd, at du skal alliere dig med en sød billedkunstkollega.
Hvis alt fejler, så er Google din ven og du er velkommen i fællesskabet @kundskab og kaos - billedkunst i folkeskolen, som du finder på Facebook.