Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Billedkunst i den virtuelle skole #1
Nu er vi her igen. Den virtuelle skoleklokke har ringet ind. Denne gang skal mange undervise i alle fag og i fuldt skema. Det kan udfordre især de praktisk musiske fag, men der er også potentialer. Jeg laver en række indlæg med overskriften "billedkunst i den virtuelle skole", det først handler om fabeldyr.
Den virtuelle undervisning behøver hverken at være 100% digital eller foregår foran en skærm hele tiden.
Der er mange måder at gå til opgaven på, og det vigtigste er at man har eleverne med, at de er glade, har gå på mod, og at du også husker at passe på dig selv. Det er en svær tid vi lever i lige nu, og det har alle forståelse for. Også forældre og ledere. Vores vigtigste opgave i den virtuelle skole er, at have elevernes skoleliv igang, sikre os at de sårbare ikke glemmes, bibeholde det sociale fællesskab, og sørge for at eleverne stadig er glade for at gå i skole, også selvom den er virtuel.
Billedkunst spænder bredt over 1.-9. klasse, så det er ikke alle idéer der rammer alle niveauer. Men mange emner og idéer kan tilpasses og og ned i niveau og det er endnu vigtigere at have i mente, når eleverne sidder alene og er begrænset af de materialer de har til rådighed.
Jeg har derfor sat mig for, at lave en række korte indlæg, med idéer til billedkunstundervisning, som kan gennemføres med et klassisk penalhus, en computer, en mobiltelefon/tablet, naturmaterialer og frisk luft.
(Mit klassiske penalhus indeholder farveblyanter, tusser, linieal, passer, limstift og saks)
Fabeldyr
Materialer
- computer eller tablet
- hjemmeside: https://switchzoo.com/newzoo/zoo.htm
- papir (kopipapir, karton eller pap - helst ensfarvet.)
- blyant + viskelæder
- tusser inkl. en sort tusch
Ekstra - sjove materialer til at male med
- sovsekulør
- rødbedesaft
- kaffe eller te
- vatpinde (til at male med)
Aktivitet
Læreroplæg om fabeldyr. Kan gennemføres gennem deling af skærm i teams eller Google Meet. Alternativt flipped classroom, hvor du optager dig selv, imens du fortæller om fabeldyr, og hvad der gør dem til noget særligt. (Jeg kan anbefale Prezi).
Link til fabeldyr og link nr. 2
Lad elever kommer med eksempler på fabeldyr, som de har hørt om. Havfruer, drager, kykloper, enhjørninger mm burde komme op.
Fortæl dem, at de nu skal lave deres eget fabeldyr, gennem hjemmesiden. (Den kan også downloades som app).
Bagefter skal de tegne deres fabeldyr over på papir, med blyant, hvor den skal farvelægges. De kigger efter skærmbilledet. De tegner omridset op med den sorte tusch.
Bagefter kan de male deres fabeldyr med almindelige farver, eller med nogle af de materialer, som de kan finde i køkkenet.
Billederne kan evt. præsenteres i små grupper, eller på et virtuelt klassemøde.
Man kan udvidde med en tværfaglig dansk aktivitet, hvor de skal skrive en historie, hvor deres fabeldyr er hovedperson. Eller lave en indre og ydre personkarakteristik.
I historie og kristendom kan de undersøge, i hvilken sammenhæng fabeldyr blev fundet på. Fx hvordan det ukendte hav, på søkort blev markeret med havvæsner og fabeldyr, som advarsel. Eller hvordan fabeldyr indgår i kalkmalerier i gamle danske kirker.
Oplagt er det at arbejde med engelsk og NT, da hjemmesiden/appen er på engelsk. Den giver en mulighed for at trykke på de enkelte dyr, og læse mere (på engelsk).