Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Billedkunst i den virtuelle skole #2

Idé # 2 til billedkunst i den virtuelle skole. Denne gang handler det om den klassiske billedanalyse. Eleverne vælger deres egen favorit, som analyseres i en Google slide skabelon, inden den fremlægges virtuelt i grupper af 2, 4 eller for hele klassen.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I denne udgave af "billedkunst i den virtuelle skole" er det udelukkende en digital aktivitet. Alle kan være med, så længe de har adgang til Google slide, som jo er en gratis platform  og en computer/smartphone/tablet. 

Det er netop i den virtuelle skole, hvor det kan være en god idé, at bruge lidt tid på det teoretiske billedkunst. Eleverne har tit en forventning om, at man altid skal have værktøj og materialer in hænderne, når de har billedkunst, så det er oplagt, at støve analysekundskaberne af. 

I denne aktivitet skal der arbejdes med en klassisk billedanalyse forklædt i en Google slide præsentation. Analysen er et redskab som skal mestres både i billedkunstundervisningen og i danskfaget. 

Jeg har lavet en Google slide skabelon, som mine elever kan downloade i vores fællesdrev eller som de kan hente og aflevere gennem lektiefunktionen i minuddannelse.net. Du kan downloade den nederst i indlægget. 

Herunder kan du læse, hvad eleverne skal bruge af virtuelle materialer og hvordan aktiviteten ellers er tænkt. Du kan tilpasse den lige så tosset du vil. Skriv endelig med spørgsmål eller kom ind forbi Facebook gruppe Kundskab og Kaos i folkeskolen, hvor der pt. sidder over 3700 pasioneret billedkunstkolleger klar til at hjælpe. 

Virtuel billedanalyse af (kendte) værker

Materialer:

  • Google 
    • Slide*
    • Søgefunktion
    • Meet (eller anden platform, hvor de kan præsentere deres skærm)

*Hvis eleverne aldrig har arbejdet med Google Slide, så kender de måske Power Point som minder meget om det. Slide er en meget simpel udgave af PP. Eleverne kan evt. få til opgave først at lege i programmet. Indsætte billeder, tekst, figurere oa. Nogle af mine elever i 5.klasse er blevet bidt af det, og elsker den kreative frihed der er i programmet.  I denne aktivitet er det ikke meningen, at de selv skal lave en Google Slide, men de skal kunne åbne den og udfylde felterne. 

Aktivitet

Læreroplæg om billedanalyse i Google Meet, hvor du deler din skærm med det billede du har valgt skal analyseres.

Meget kort, kan du fortælle, hvorfor man laver billedanalyser, og hvornår det er vigtigt at være opmærksom på, at billeder også har et sprog. (fx reklamer) Det er vigtigt at eleverne får en forståelse for, hvordan billeder kommunikere med et sprog, som vi skal lære at tolke, for på et andet tidspunkt selv at kunne lave billeder med et budskab. Vi kan tolke og forstå billeder gennem en analyse af billedets elementer. 

Gennemgå selv analysen med et billede som du har valgt, som egner sig til opgaven. (Gerne et billede, hvor alle analysens elementer kan komme i spil). I stedet for at fortælle svarene, som spørg eleverne:

Fx: "Hvilke farver ser I her og hvilken stemning er de med til at skabe?" eller "Hvad ser I i baggrunden?" På den måde vil billedanalysen "tale til dem og stille dem spørgsmålene", når de skal analysere deres eget billede bagefter.

Når du har lavet en fælles analyse af et billede, så bed dem sætte et æggeur på 10-15 minutter (du vælger). Tiden skal de bruge på at finde et billede/maleri på Google, som "taler til dem". Det skal ikke være et "pænt" eller et "grimt" billede. Men det skal være et billede, som de synes er interessant af den ene eller anden grund.  (I de mindre klasser kan det være en fordel at have udvalgt nogle værker på forhånd, da de ellers vil have svært ved at sortere i de mange forslag fra Google).

Inden du slipper dem løs på Google, viser du dem Google sliden, som jeg har lavet. På de første par slides står opgaven beskrevet, og en beskrivelse af forgrund, mellemgrund og baggrund er demonstreret. 

De sidste slids skal udfyldes af dem, når de har fundet deres billede. 

Fortæl dem, hvor lang tid de har til at løse opgaven og hvornår de skal fremlægge deres virtuelle billedanalyse. 

Fremlæggelserne kan foregå i grupper eller for hele klassen i Google Meet, eller det hvor I normalt mødes til virtuelundervisning. 

Link til Google Slide - billedanalyse