Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Billedkunst i den virtuelle skole #3

Idé # 3 til billedkunst i den virtuelle skole. Denne gang handler det om em kombinationen af HD og billedkunst i den virtuelle skole. De har designet og lavet en mockup af først en stol, og senere møbler, som passer til. I billedkunst skal de lave en person/figur, som kan interagere med deres møbel.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I aktiviteten her tager jeg udgangspunkt i et designforløb, vi kører i den virtuelle håndværk&design undervisning. 

Jeg synes, at de virtuelle forløb, kan have en tendens til kun at vare 1-2 lektioner, så laver eleverne lige noget hurtigt, og så er vi alle videre. Måske det bare er min oplevelse, men jeg synes det kunne være fedt, at skabe lidt sammenhæng i den virtulle skole, uden at det skal være sammenhæng i form af gentagelser. På den måde kommer det måske til at minde lidt mere om den almindelige skole og undervisning. 

Eleverne har designet flere forskellige møbler af ting og materialer de har derhjemme. Vi startede med en enkelt stol, derfra så klassen et afsnit af "Danmarks næste klassiker" og derefter skulle de design 3 møbler, som kunne passe ind i samme fortælling, som deres første stol.

I billedkunst skal de af samme umage materialer fremstille en figur, som har flere led og kan stilles i flere positioner. 

Bagefter skal de opstille deres figur i forskellige positioner og tage en serie af 6-10 billeder, hvor figuren interagerer med stolen. Vi skal kunne se en historie udspille sig i serien, uden talebobler og uden ord. 

Opgaven kan afleveres som en serie af billeder eller laves som en meget kort stop-motions film, hvor de må indsætte baggrundsmusik. 

Materialer:

  • alt godt fra køkkenskuffen 
    • staniol, grilspynd, tandstikker, madpapir, elastikker, ispinde oa
  • alt godt fra badeværelsesskuffen
    • vatpinde, vat, tandtråd oa
  • tape / limpistol 
  • telefonkamera 
  • Stop motion studio app