Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Billedkunst i den virtuelle skole #4

Når man konserverer, så putter man noget på glas eller dåse, hælder et beskyttede lag væske over, og på den måde holder det sig friskt, så vi kan tage det frem og nyde det langt ud i fremtiden. Syltede kirsebær, agurker, ferskner og meget mere. Hvad med kærlighed, godt helbred kram og solskin? Kunne det ikke være dejligt at nyde, når du en dag står og mangler? Forløbet sender eleverne ud i den abstrakte forestilling om alt det uhåndgribelige, som ikke kan købes for penge. Og samtidig kan man diskutere, hvad der er kunst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvad er kunst? Det er der mange meninger om, og den diskussion kan du sagtens have med dine elever i billedkunst. Lad dem argumentere og så kan du vise eksempler på kunst, som netop er blevet beskyldt for ikke at være kunst.

Ånde og lort på dåse

Det kontroversielle kunstværk "Merde d'Artiste skabt af kunstneren Piero Manzoni i 1961, mente nogen, at man ikke kunne kalde for kunst. Kunstværket bestod af 99 dåser med hver 30 gram af Manzonis egen afføring, som han prissatte efter den gældende guldpris. I dag er markedsprisen op til 1 million kroner for én dåse, som ellers ikke er unik, da der blev lavet 90 dåser. Pia Kjærsgård var en af dem, der mente, at det var usmageligt og vulgært. Det mente Kunstmuseet HEART's direktør Holger Reenberg dog ikke at det var. Han mente, at det var kunst. 

Hvis klatter af maling på et lærred kan kaldes for kunst, så kan lort på dåse vel også, mente Piero Manzoni. Hans værk var en joke på bekostning af den rige verdenselite. 

Er kunst altid smukt? Er det kun kunst når det kan hænge i et galleri eller stå på et museum, eller er tegningen du har lavt til mormor da du var 3 år, også kunst?  Hvornår er kunst godt nok og hvem bestemmer om noget er "godt nok"? Hvem bestemmer, hvad der er kunst? 

Kunstneren kom også til Danmark, og var i starten af 60erne i Herning. Her lavede han bl.a. verdens sokkel Socle du Mondeog gjorde på den måde hele jordkloden til et kunstværk.

Kunst kan provokere, vække diskussion og debat, og kunst kan ejes af alle og ingen. 

Der er ingen regler for, hvad der er kunst

Lige netop det udsagn kan man tage udgangspunkt i, når eleverne ska putte ting på dåse. Det tankeeksperiment og den diskussion er super spændende og udfaldet er altid uforudsigeligt, fordi den er præget af elevernes holdninger, meninger og personlige oplevelser. Der er ingen forkerte svar, du skal bare kunne argumentere for det. 

I forløbet her, har jeg sammen med min 5.klasse snakket om nogle af overstående spørgsmål. Bagefter snakkede vi lidt om det at konservere. At gemme noget som man har i overskud her og nu, og som kunne være dejligt at gemme til en dag, hvor man netop stod og manglede lige netop det, man har overskud i dag. Syltede agurker, ferskner i lage, oliven og meget andet. Men hvad med det, der ikke er lige så håndgribeligt? Savner du ikke nogen gange, et af dine mormors knus eller den duft, der hænger i luften, når hun giver dig en krammer? Eller hvad med al den energi som du en dag har lidt for meget af, men som du helt sikket savner andre dage? Eller når du sidder og skal finde på spændende undervisning, men du er løbet tør for gode idéer. Kunne det så ikke være fedt, at kunne åbne en dåse med gode idéer?  Der er mange tak, som ikke kan købes for penge: godt helbred, ekstra energi, glæde, ægte lykke, venskab, kærlighed, mod, sindsro og meget mere. Men lad os at vi kunne have lidt på lager, til når vi får brug for det. 

Hvad ville du putte på dåse og konservere til en dag, hvor du manglede det?

*Supplerende Forløbsbeskrivelse kan downloades her under indlægget! og i Facebook gruppen "Kundskab og Kaos - billedkunst i folkeskolen"*

Reference artikelEn liste med kunst der provokererMere om Piero Manzoni - neo-avantgarde kunstner, der brød med alle vores forestillinger om, hvad rigtig kunst var. Marcel Duchamps tissekumme