Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Billedkunst i den virtuelle skole - Perspektivnavne

I denne uges udgave af "Billedkunst i den virtuelle skole" foreslår jeg, at man arbejder tværfagligt med matematik. 5.klasse har tegnet perspektivtegninger med deres navne som motiv.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Endnu en uge, finder vi os selv bag skærmene, når 5.klasse skal have billedkunst. 5.-9. årgang er stadig hjemsendt, og det begynder at trække tænder ud. Heldigvis er dagene blevet lysere og længere, og det hjælper humøret. 

Vi er stadig begrænset af de samme benspænd: eleverne har meget få materialer til rådighed, og alt de skal lave, skal de helt selv skulle kunne. 

Ugens materialeliste er kort og enkel: 

  • hvidt tegnepapir
  • lineal (gerne 30 cm, men mindre kan også gøre det)
  • blyant
  • farveblyanter eller tuscher

Fremgangsmåde: 

  1. Midt på papiret tegnes en prik - dette er forsvingspunktet. 
  2. Rundt om prikken, gerne med forskellige afstand og i forskellige positioner, tegnes/skrives eleven bogstaverne i sit navn. Bogstaverne skal tegnes som blokbogstaver.
  3. Brug linealen til at tegne linjer fra bogstavernes kanter og ned til forsvindingspunktet. OBS! Her kan nogle af linjerne "drille" da de forsvinder om 'bagved' bogstavet. Det er vigtigt, at man ikke tegner igennem bogstaverne, men lader linjerne forsætte usynligt bagved, så illusionen bevares. 
  4. Når alle linjerne er tegnet op, kan man vælge at tegne det hele op med en tusch eller en mørk farve. 
  5. Derefter farvelægges hvert bogstav med individuelle mønstre og detaljer. Her kan man stille krav til farver, stil og tema. Fx kan man bede eleverne vælge kun varme eller kun kolde farver. Man kan vælger organiske eller geometriske former eller noget helt andet. 

Det tværfaglige element er selvfølgelig, at man i matematik arbejder med forsvindsingspunkt. Måske har I andre gode idéer til, hvad man kan tilføje til opgaven. 

God fornøjelse og god weekend