Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Billedkunst i den virtuelle skole - Symmetri i farver
Nu begynder idéerne til, hvad man kan lave hjemmefra, uden en masse materialer, altså snart at halte en smule. Vi holder ud lidt endnu, og jeg sender endnu en simpel opgave gennem skærmen i den virtuelle undervisning.
Om fredagen har 5.klasse billedkunst. Én lektion om ugen, er hvad det kan blive til. Som sædvanlig har vi bespænd i form af både tid og materialer. Der ud over er der også en vis didaktisk udfordring, når jeg skal undervise i et praktisk fag, uden at kunne bruge mine hænder sammen med eleverne.
Nogen lykkedes rigtig godt med de opgaver de får, oftest fordi de er top-motiveret og sætter pris på den kreative adspredelse, andre vil bare gerne have det overstået, og resultatet bliver derefter. Helt som, når vi er samlet i billedkunstlokalet.
Jeg kom lige i tanke om, at mine elever, aldrig har været i skolens billedkunstlokale. Det har simpelthen endnu ikke været muligt på grund af corona. Det er da vildt.
Nå, men inden coronatrætheden får tag i mig og den velfortjente weekend banker på, så vil jeg dele en lille idé til den virtuelle billedkunstundervisning. Den handler om symmetritegning. Man kan sagtens udvikle forløbet til at handle om mønstre og gentagelser også, evt. lave små rapporter, men her på 5.klasseniveau, bag skærmene, så er opgaven jeg skal til at beskrive, vist meget passende.
Opgaven og teknikken er ikke ny og innovativ. Jeg behøvede ikke engang selv at lave en instruktionsvideo, sådan en kunne jeg nemt finde på Pinterest, den alt opslugende tidsrøver. I kan finde videoen her: https://www.pinterest.dk/pin/199354720996692420/
Materialerne er simple: En sort tusch, en blyant, kopipapir, et farvet stykket papir, limstift, saks og tuscher eller farveblyanter at farve med.
Fremgangsmåde
- Kopipapiret foldes, enten på langs eller vandret.
- Derefter åbnes det op og på den ene halvdel af papiret, tegnes et luftigt mønster, uden alt for mange detaljer. (De kan tilføjes senere)
- Derefter klappes papiret sammen igen, og på bagsiden gnubber du med en tusch, så du overfører "blyet" fra blyantsstregen, til den anden side af papiret.
- Når papiret igen foldes ud, burde du kunne se, at stregen nu er overført til den modsatte side, og du vil have en symmetrisk tegning.
- Stregerne tegnes nu op med en sort tusch. Du kan evt. tilføje flere detaljer med blyant, og overføre dem på samme måde som før.
- Når det hele er tegnet op, så kan du farvelægge, som du har lyst til. Jeg anbefaler, at man også farvelægger symmetrisk, så man netop understreger den effekt.
- Derefter klippes formen ud, vær opmærksom på, at alle sorte streger skal røre hinanden, så du ikke ender med små afklip, som senere skal limes på for sig selv. Det er selvfølgelig muligt, men med elever i under 5. klasse, kan det gøre opgaven lidt for svær.
- Når formen er klippet ud, limer du den fast til dit farvet papir/pap eller andet med en limstift.
- Sidst men ikke mindst, så signerer du værket med navn og dato.
Til 6.klasse og over, kan man evt. arbejde med radial symmetri. Jeg har fundet et eksempel her: http://arteascuola.com/2014/10/drawings-in-radial-symmetry/
Når vi kommer tilbage, kunne de store arbejde med radial papir relieffer: https://www.artwithmrsnguyen.com/2014/05/radial-paper-relief-sculptures-4th5th.html
Tværfagligt kan man i Natur&teknologi gå på opdagelse i naturen og finde symmetri i blomster, blade oa. Det her ser sjovt ud: https://buggyandbuddy.com/finding-symmetry-nature-outdoor-activity-kids/
Til de små i 0.-4. klasse kunne man finde simple ting/former/blade der kunne halveres, og de kunne tegne den anden side symmetrisk.