Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Billedkunst: Kick-start deres kreativitet efter en lang sommerferie

Nogen skal have nye hold elever, andre har forsætter hold. Uanset hvad, så har de alle været på sommerferie, og mange vil sikkert trænge til at få sat fut i deres kreativitet.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvert år, især når jeg får nye hold, så får jeg også elever, som bruger meget energi på at overbevise mig og dem selv om, at de ikke kan tegne, og derfor er vildt dårlig til billedkusnt og dermed hader faget. 

Derfor bruger jeg tit meget energi på at give dem fagligt selvværd, planlægge opgaver, hvor der er stor chance for succes for den enkelte, og hvor de kan få lov til at være kreative, uden at de handler om realistisk tegning. 

I år har jeg valgt, at vi skal sætte fut i vores kreativitet, ved at presse dem ind i kreativ tænkning og løsning. Nogle af opgaverne kan også bruges i forbindelse med innovations processer. 

Det er ret enkelt og det samme er mængden af forberedelse.

Eleverne får forskellige opgaver, hvor målet fx er at lave en lille tegning, collage oa. ud fra et element som de får af mig eller selv finder i en blandet bunke udklip fra tegninger og blade. Tanken er at de skal have fokus på ressourcer og at bruge og inddrage det, de ellers umiddelbart ville kalde papirrester eller affald.

De bliver også præsenteret for en kuffert med blandet ting og sager. Opgaven bliver, at de i små grupper, med lukket øjne, på skift skal trække en ting fra kufferten. Så skal de finde på et navn til genstanden, som IKKE er dens rigtige navn/funktion. Bagefter skal eleven fortælle, hvad genstanden bruges til. Fx bliver en fjer en gangsters farligste våben, som i virkeligheden bruges til at kilde sine fjender til de overgiver sig. De skal bare lyve, finde på, digte og fjolle sig til en ny funktion. De skiftes til at trække en ting, indtil tiden er gået.

En anden opgave bliver at trække to navneord fra en bunke kort som jeg har forberedt. De skiftes til at trække to kort, danne et sammensat ord og så skal hele gruppen på tid tegne, hvordan genstanden ser ud.

Afslutningsvis skal de lave nogle små collager af restpapir fra sidste års lager.

Ligesom da mine elever sidste år arbejdede med lys og skygger, skærper det deres fokus på materiale forbrug og de får øjnene op for det der er lige foran dem, så de kan lære at udnytte og benytte ressourcerne i deres kreative processer.    

Jeg håber, at I alle får en dejlig første billedkunsttime , hvis I ikke allerede har haft den.