
Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Billedkunstens Dag på Højmark Skole
14. marts fejrede store dele af Danmark Billedkunstens Dag. Det var en stor glæde for mig at følge med på de sociale medier i de mange sjove, skæve, opfindsomme og helt fantastiske projekter, som skoler, museer og billedskoler var i færd med. Har du endnu ikke googlet #billedkunstensdag og ladet mangfoldigheden af billeder inspirere din egen undervisning og give dig smil på læben, så kan du nå det endnu - om ikke andet kan du lade det være anledning til at få Billedkunstens Dag noteret i årsplanen for næste år (13. marts 2019)
På Højmark Skole, hvor jeg har mit daglige virke som bl.a. billedkunstlærer, gav vi den i år ekstra gas. Op til selve dagen etablerede vi to udstillinger i lokalområdet. En på biblioteket i Ringkøbing og en i den lokale brugs i Lem. Hvor udstillingen på biblioteket er mere forventelig, er udstillingen i Brugsen virkelig overraskende, sjov og iøjnefaldende. Kødædende blomster og rimordsbilleder er puttet ind blandt tandbørster, wcpapir og de øvrige varer på butikkens hylder. Her fungerer udstilling virkelig som et lille åndehul midt i den travle hverdag, hvor leverpostej og rugbrød hurtigt skal væltes i kurven til næste dags madpakke. På biblioteket travet rækkevis af Dali-elefanter øverst på hylderne i selskab med mareridtsfigurer inspireret af CoBrA-kunstneren Reinhoud og Kvium fjolser. Skolens mindste elever er hoppet i snorklen og skønne Pippi Langstrømpe tegninger giver ekstra liv til bibliotekets udstilling af Astrid Lindgren bøger.
På selve dagen kastede skolen og børnene fra enhedens børnehave sig over udsmykningen af skolens ny anlagte frugthave. Alle elever og børnehavebørn lavede flotte farvestrålende sommerfugle, som skulle pryde hegnet om haven. Sommerfuglene er lavet med udgangspunkt i 3 skabeloner, men udsmykningen af sommerfuglene har været en helt fri opgave. Sommerfuglene er klippet ud, lamineret og klippet ud igen. For til sidst at blive monteret på hegnet med strips. Alt lige fra instruktion til laminering og montering har eleverne i skolens 5. klasse stået for. Det er en gave for sådan et projekt med ekstra hænder og så er det skønt at opleve store elever instruere, tage ansvar og drage omsorg for skolens mindre elever. I de pauser, hvor jeg har turneret udenfor som gårdvagt, har talrige elever udpeget netop deres sommerfugl på hegnet og beundret de mange andre. Det må man jo sige er med til at skabe samhørighed og ejerskabsfornemmelse.