Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Del 1 af 3 - billedanalyser og samtaler i billedkunst

Den forsømte billedsamtale. Et område som tit nedprioriteres i den praktiske undervisning, måske fordi det er svært at motivere og engagere eleverne, når de mest af alt vil være kreative. Jeg har samlet 6 bud på arbejdsformer, som involverer og engagerer alle eleverne i en billedsamtale. De er lige til at downloade som PDF.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I vejledningen for billedkunst, kan du læse at billedsamtalen er et vigtigt redskab for at læreren kan få indblik i, hvad eleverne er i gang med at udtrykke. Samtalen er også elevens udgangspunkt for at tilegne sig fagets fagsprog eller faglige terminologi, som det så fint hedder.

 

Virkelighedens hverdag

Når jeg forestiller mig et scenarie, hvor læreren har mulighed for at have billedsamtaler med den enkelte elev, så bliver det en smule utopisk. I virkelighedens hverdag har vi højst 90 minutters undervisningstid, og ud af de 90 minutter skal der også være tid til at finde materialer frem, give instruktioner, pakke sammen og rengøre, inden de 25 elever skal have spisepause. Lad os bare sige, at efter alt det, så er der maximum 45 minutters praktisk fordybelse tilbage. Det efterlader omkring 1,8 minutter pr. elev til den individuelle billedsamtale. Det er forudsat, at ingen elever har brug for ekstra praktisk hjælp eller instruktion. Hvor mange fagord kan du nå at få ind i en samtale på 1,8 minutter og hvor meget vil du så gætte på, at eleven får ud af den "samtale"?

Den forsømte billedsamtale

I undervisningen er der sjældent tid til individuelle billedsamtaler, og jeg oplever tit den del af undervisning bliver lidt forsømt. Det har været svært at finde sjove og motiverende måder, at få eleverne engageret i billedsamtalen på. Men det er en vigtig del af faget, så i noget tid, har jeg prioriteret at få det organiseret og skrevet mine arbejdsformer ned. Nu sørger jeg for, at alle forløb har i hvertfald én billedsamtale, som dem jeg har nævnt i PDF'en. 

I filen kan du læse om 6 forskellige arbejdsformer, med udgangspunkt i billedsamtaler, som engagerer og involverer alle eleverne. 

Min version er bare én måde at gøre det på, og den kan selvfølgelig varieres, tilpasses og ændres, så den passer til lige dét som du vil lave med dine elever. Du må meget gerne skrive en kommentar til indlægget her, hvis du har forslag til tilføjelser.

Læs om:

  • Jorden rundt
  • Lynoplevelsen
  • Ordrunden
  • Sortering
  • Tøm værket for...
  • Professor præsentationer

Husk at skrive en kommentar om, hvordan du arbejder med billedsamtalen i centrum.  Mit næste indlæg i blog miniserien kommer til at handle om billedkommunikation. Håber I vil læse med :)