Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Den røde tråd i billedkunst
At skabe sammenhæng i faget fra 0. til eksamen i 8. er ikke en helt nem opgave. Samtidig er det en opgave der kan løses på mange måder. Min kollega og jeg, har lavet et udsnit fra 4.-6. Klasse.
Vi har sammensat nogle forslag og idéer til, hvordan man kan arbejde med temaer, kunstnere og persioder, i 4.-6.klasses billedkunst.
Jeg deler det som inspiration. I løbet af de næste par måneder, vil en rød tråd fra 0.-9.klasse forhåbentlig blive helt færdig.
4. - 6. årgang Billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation Tegning og grafik, maleri og collage, skulptur og arkitektur, digitale billeder.
Èt årligt fællesprojekt på alle årgange:
4. årgang: prikbilleder, fx impressionisme, aborigionalkunst, Kusama, Roy Lichtenstein, Yayoi Kusama og Georges Seurat.
5. årgang: Digital kunst fx, billedmanipulation, tegneserier, stop motion, digitale billedcollager, video/lyd, animation og Minecraft/Roblox.
6. årgang: arkitektur, assamblage, mobiler og skulpturer. Alexander Calder, Picasso skulpturer, bygningsværker, ostevoks mm.