Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Den røde tråd i billedkunst

At skabe sammenhæng i faget fra 0. til eksamen i 8. er ikke en helt nem opgave. Samtidig er det en opgave der kan løses på mange måder. Min kollega og jeg, har lavet et udsnit fra 4.-6. Klasse.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vi har sammensat nogle forslag og idéer til, hvordan man kan arbejde med temaer, kunstnere og persioder, i 4.-6.klasses billedkunst.

Jeg deler det som inspiration. I løbet af de næste par måneder, vil en rød tråd fra 0.-9.klasse forhåbentlig blive helt færdig.

4. - 6. årgang  Billedfremstilling, billedanalyse og billedkommunikation  Tegning og grafik, maleri og collage, skulptur og arkitektur, digitale billeder.

Èt årligt fællesprojekt på alle årgange:

4. årgang:  prikbilleder, fx impressionisme, aborigionalkunst, Kusama, Roy Lichtenstein, Yayoi Kusama og Georges Seurat.

5. årgang: Digital kunst fx, billedmanipulation, tegneserier, stop motion, digitale billedcollager, video/lyd, animation og Minecraft/Roblox. 

6. årgang: arkitektur, assamblage, mobiler og skulpturer. Alexander Calder, Picasso skulpturer, bygningsværker, ostevoks mm.