Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Der er håb for billedkunst og for folkeskolen
Man skal ikke tage glæderne på forskud. Men det gør jeg alligevel.
I artiklen "Aftale om korter skoledage er tæt på" i Altinget fra i går, d. 22. januar 2019, står der:
"Regeringen ønskede oprindelig flere naturfagstimer, men det er ikke længere i spil.
I stedet lægges der op til at sprede timerne på historie, billedkunst og andet fremmedsprog – uden at partierne dog er fuldstændig enige om fordelingen endnu."
Jeg klapper i mine små tykke billedkunstlærer hænder af begejstring og store håb og forventninger.
Det betyder måske, at den der underlige ene lektion der ligger på 4.årgang, som minimum kan veksles til TO lektioner om ugen. Man kan jo ikke engang nå ned til lokalet og tilbage igen, før tiden er gået. Der er håb forude.
I dag, oplevede jeg endnu engang, hvad billedkunst faget kan. Min ellers meget sociale og snakkende 3. klasse, var helt stille, opslugt og fordybet i billedkunst undervisningen, da de sad bøjet ind over deres akvarelmalerier. FLOW. En helt fantastisk ting at være vidne til og del af som lærer. Der er håb forude.
Det er de her små dryp af håb, som gør at jeg slet ikke er klar til at opgive folkeskolen. Elever som suger til sig, fordi fag og indhold beriger dem både fagligt og menneskeligt, og politikerne som en sjælden gang får en idé, som vi i den virkelige verden også kan se det fornuftige i.
Der er håb forude. Der er håb.