Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Det bliver ikke mahogni med tiden!

Uanset hvor længe vi venter, så bliver folkeskolen ikke pludselig bedre, bare fordi vi giver den mere tid. Jeg går ind for arbejdsro, jeg trænger ligefrem til det, men jeg går ikke ind for, at vi skal blive ved med at soppe rundt i den samme gylle, når det tydeligvis ikke virker! Nu går valgkampen igang og valgflæsket rulles ud.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Er I klar? Nu begynder valgflæsket at rulle.

På Christiansborg er der alt for mange misforståelser og fejlagtige holdninger til, hvad der er bedst for den danske folkeskole.  Der er alt for mange gode intentioner og planer, alt for mange børn der mistrives på den ene eller anden måde, alt for mange opgaver til den enkelte lærer, alt for mange timer på elevernes skemaer og alt for få midler til at løse opgaven. 

Man kan sagtens finder den ene undersøgelse efter den anden, som kan dokumentere at de praksis-musiske fag øger elevernes læring og trivsel, men lige lidt vægter det, når det handler om tildeling af timer og midler.  Det skal ikke altid handle om kroner og ører, men det kommer det alligevel til, når skolen hele tiden skæres ind til benet, og alle de ansatte så bare skal løbe hurtigere.  Eleverne ædes op af Nationale test alt imens deres barndom fyldes ud med lange skoledage. Man bygger skole på et fundament fuld af fejl og mangler, og når professorer så opdager det og siger det højt, så vælger vores undervisningsminister alligevel at tale de nye undersøgelser ned. Folkeskolen reformen er ovenikøbet bygget på National test, men af en eller anden årsag, så holder man krampagtigt fast i noget der ikke virker.  

  • Sløjf nu de Nationale Tests, de måler jo forkert og upræcist. 
  • Sæt timetallet ned for alle elever. Giv dem deres barndom tilbage. 
  • Giv eleverne flere timer i de praksis-musiske fag, der er beivser for at det øger trivsel og læring. 
  • Giv lærerene mere tid til at forberede god og lærerig undervisning.
  • Giv pædagogerne mulighed for at skabe spændende efter-skole aktiviteter.
  • Tilfør midler til spec. tilbud, når man nu har erkendt at inklusionsmålet på 96% ikke er bedst, for hverken børn eller Folkeskole.
  • Gør Folkeskolen attraktiv igen, ved at prioritere den! 

Læs og find ud af, hvor partierne stiller sig i forhold til lærerens forberedelse og inklusion. 

Forsker udtaler sig om Nationale test