Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Det negative og positive rum

Når man skal snakke om billedkomposition, så kan man ikke komme udenom negativt og positivt rum.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I forlængelse af mit sidste indlæg, som var et tilbageblik på, hvordan man med iagttagelsestegning lærer eleverne "at se", så arbejdede vi i dag med negativt og positivt rum. For hvis vi skal lære eleverne at tegne det de kan se, så skal de også lære at være opmærksom på det de ikke kan se. Det kan lyde som volapyk, men det er egentlig ret enkelt. Når der er en (positiv) form, så er det også noget (negativt) rundt om formen. 

Ofte kan man være mere præcis og virkelighedsnær i sine værker, hvis man både kan forholde sig til det positive og det negative rum, når man skal gengive en form, tegne et portræt eller et stilleben

Hvordan lærer man så en elev i indskolingene eller på mellemtrinnet at være opmærksom på rummene? 

Jeg synes denne lille notan øvelse er både sjov og oplysende, samtidig kan de få lavet nogle ret skønne små værker, som de stolte kan vise frem hjemme. 

Der findes et utal af videoer på YouTube, som fint viser teknikken, for det er en proces, der skal vises frem og demonstreres. Søg blot på NOTAN.

Der er massere af plads til at de individuelt kan have indflydelse på deres værker, når de først har fanget idéen og teknikken. 

Omkostningerne er få. Det eneste der er nødvendigt er :

  • Papir (gerne i flere farver og størrelser) 
  • Sakse
  • Limstifter
  • Blyanter (evt. viskelæder)