Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Dyreindvolde, Tal R og papir

Hvis overskriften forvirrer dig, eller du ved en fejl har forvildet dig ind på min blog om billedkunst i folkeskolen, så læs endelig bare videre. Men jeg kan godt afsløre, at det handler om et godt tip og kunst.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den anden dag udgav jeg et indlæg her på bloggen, om en hjemmeside jeg havde fundet og gerne ville dele med jer. Samtidig opfordrede jeg jer til at dele jeres bedst tip, forløb eller gode idé til billedkunst. Det kom der rigtig mange gode ting ud af.

Jeg fik blandt andet en venlig mail fra Knud, som gjorde mig opmærksom på, at han har udviklet faglitteratur og materiale som er tilgængeligt på hjemmesiden. Flere af hans bøger står nu på min "to read"-liste, for efter flere mails frem og tilbage, så gik det meget hurtigt op for mig, at her var altså en mand, som er meget klog på sit fag, og som jeg snildt kunne lære en ting eller 10 af.

Nå, det var et sidespor. Han gjorde mig nemlig også opmærksom på, at der på hjemmesiden er et mediebibliotek med videoer.

Hver video præsenterer en kunstner, personens værker, inspiration, værksteder eller andet, som giver et rigtig fint indblik i dem, og hvad der gør dem og deres kunst til noget helt særligt.

På Youtube, var der også en hel række videoer, og HER blev jeg helt opslugt, for hold nu op, hvor er der mange spændende videoer.

For lige at vende tilbage til dyreindvoldene

På Youtube faldt jeg nemlig over denne video med kunstneren John Olsen. Ud over de mere traditionelle redskaber som pastel og kul, så bruger han nemlig indvolde fra får, når han laver nogle af sine helt unikke værker.

Jeg blev simpelthen draget af både ham og hans kunst, så jeg måtte se flere andre videoer om ham. Jeg er pt ved at undersøge, hvad reglerne er for brug af indvolde i undervisningen. Jeg kan ikke udelukke, at jeg ikke finder på noget skørt.

Se videon herunder.

Til dem der er lidt sarte 

Så er der altså også kunstnere på playlisten, som indskolingens eleverne måske ikke helt så sandsynligt får mareridt over.

Fx er der en rigtig god video med den seje Tal R, som jeg tror rigtig mange børn, vil finde facinerende. For det første, så fortæller han om hans værksted, og hvordan man altså ikke må rydde op på den traditionelle måde, for det kan være, at de ting man vil samle op fra gulvet, måske skal blive til et kunstværk, og så kommer man altså til at forstyrre og ødelægge noget.

Han viser også hans kæmpe bunke af skrammel som han bruger til at bygge skulpturer af og den store sofa, hvor han sover midt på dagen, fordi det er vigtigt, at man kan få hvilet sit hoved, så man kan tænke gode idéer og projekter frem. En video som den, kan nemt inddrages som inspiration til et forløb om skulpturer og Tal R.

Har du valghold...

... Og skal både du og dine elever udfordres, så synes jeg I skal se videon med Peter Callesen. Han er en fuldstændig genial og fantastisk dansk kunstner, som laver de her helt utroligt smukke værker, udenlukkende af papir. Jeg kommer altid til at tænke på den drømmende verden i historien om Alice i Eventyrland, når jeg ser hans værker. Den skrøbelighed og fantasi der ligger i hans hans ting, synes jeg er noget helt særligt. 

Nu er det gode tip hermed givet videre. Tak for inspirationen Knud og også alle jer der delte de gode idéer. Jeg håber I vil blive ved. Min hjerne er nemlig ved at koge over af idéer og jeg elsker det!