Folkeskolens billedkunstrådgiver
Blog
Et tilbageblik på iagttagelsestegning
At tegne er at se. Så vi må hellere lære eleverne at tegne.
Hvorfor skal elever egentlig lære at tegne? Svaret er meget enkelt: At tegne er at se.
Der findes en rigtig god bog af samme navn, skrevet af Betty Edwards.
Når jeg påstår, at svaret er enkelt, så er det fordi, at jeg begrunder det ud fra det faktum, at vi og vores elever er modtagere af billeder og indtryk, som de både skal navigere i og fortolke, samtidig skal de selv være afsender af udtryk, som de selv skal skabe og konstruere.
Hvordan lærer vi dem så at se?
Udover det dannelsesmæssige perspektiv, så skal eleverne lære at se de der rent faktisk kan se. Mange børn tegner det de tror de ser.
Iagttagelsestegnlng er derfor en helt basal måde at tegne på, som alle mine elever, altid kommer igennem. Gerne hvert år.
Idéer til indhold i tegneforløb kunne være :
- Blindtegning
- Krydstegning
- Krøltegning
- Priktegning
- At tegne på hovedet
- Overlapning
- Skygger
Jeg fik lige et glimt af nogle 5 år gamle procesbilleder fra min daværende 3.klasse, dem ville jeg lige dele med jer. Motivet er et æble og eleverne tegner heldigvis det de ser ;)