Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Et tilbageblik på iagttagelsestegning

At tegne er at se. Så vi må hellere lære eleverne at tegne.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Hvorfor skal elever egentlig lære at tegne? Svaret er meget enkelt: At tegne er at se. ​​​​​

Der findes en rigtig god bog af samme navn, skrevet af Betty Edwards.

Når jeg påstår, at svaret er enkelt, så er det fordi, at jeg begrunder det ud fra det faktum, at vi og vores elever er modtagere af billeder og indtryk, som de både skal navigere i og fortolke, samtidig skal de selv være afsender af udtryk, som de selv skal skabe og konstruere.

Hvordan lærer vi dem så at se?

Udover det dannelsesmæssige perspektiv, så skal eleverne lære at se de der rent faktisk kan se. Mange børn tegner det de tror de ser.

Iagttagelsestegnlng er derfor en helt basal måde at tegne på, som alle mine elever, altid kommer igennem. Gerne hvert år.

Idéer til indhold i tegneforløb kunne være :

  • Blindtegning
  • Krydstegning 
  • Krøltegning 
  • Priktegning 
  • At tegne på hovedet 
  • Overlapning 
  • Skygger 

Jeg fik lige et glimt af nogle 5 år gamle procesbilleder fra min daværende 3.klasse, dem ville jeg lige dele med jer. Motivet er et æble og eleverne tegner heldigvis det de ser ;)