Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Faglige portaler eller den dybe tallerken?

Skal vi sluge lidt af den faglige stolthed og benytte os af de let tilgængelige portaler, som flere og flere skoler stiller til rådighed for deres tidspressede medarbejdere, eller skal vi tvinge os selv til at bruge tid og energi på fagligt tilpasset forløb, skræddersyet til den enkelte klasse?

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Der findes et utal af fagportaler, som flere og flere skoler, køber adgang til, som supplement til bogsystemer og kopimateriale. Og sikke et held, for der er bare nogle fag, fx billedkunst og HD, som kræver lidt mere forberedelse og planlægning, hvis man ikke har fået opbygget sine faglige ressourcer endnu.

Står man som ufaglært billedkunstlærer, uden at have adgang til en portal, så ville jeg tro, at man nemt kommer på ret dybt vand. Med mindre man altså falder lige i ”klippe klister” fælden og kalder det billedkunst. Når man bruger en fagportal, så er der jo taget højde for mål og faglig progression. Bag portalerne sidder der mange dygtige undervisere, som har gjort alt det tunge arbejde for os. Så er der bare tilbage at printe materialelisten ud, læse ”trin-for-trin”-vejledningen og så gå i gang. Jeg tør næsten ikke at skrive det, men det kan selv en ufaglært vikar jo finde ud af, hvis de udnytter den forberedelsestid de får løn for.

Hvem kan? Portalerne kan!

Portaler kan meget. De kan supplere, opkvalificere og generelt bare bidrage med en flod af inspiration, viden og faglighed, alt imens man spare tid ved ikke selv at skulle opfinde den dybe tallerken. Og hvis der er noget som lærer altid ønsker sig mere af, så er det tid!

Da jeg i sidste uge sad og skulle lave årsplan til billedkunst i 3. klasse, så var det fristende, bare lige at klikke ind på en af de portaler som min skole har købt adgang til, hente en hel årsplan, og så ellers bare starte fra en ende af. Jeg havde trods alt ni årsplaner, der skulle være færdige ASAP! Men alligevel, var der bare noget i mig, som ikke kunne forlig sig med tanken om, at jeg i et helt års billedkunstundervisning, skulle arbejde ud fra en plan, hvor jeg ikke selv havde tænkt bare nogle af tankerne bag. Jeg er jo for filan uddannet i faget, og det slår i den grad en stor faglig flig af min stolthed, hvis jeg ikke selv har haft fingrene i leret inden mine elever skal have det.

Det er jo ikke fordi portalernes forløb ikke er gennemtænkt, gennemarbejdet, velbegrundet og inspirerende, tvært imod, men det er bare noget andet, når man har udarbejdet forløbene selv. Jeg har efterhånden fundet ud af, at jeg med mine egne forløb, som jeg selv har planlagt, bedst når helt ud i lokalet og fanger størstedelen af mine billedkunstelever.

For mig bliver det meget nemmere at forudsige, hvor udfordringerne opstår, hvor der skal differentieres og hvad der skal tilpasses, så klassen får mest muligt ud af tiden i billedkunstlokalet. Når jeg bruger et portal-forløb, så føler jeg mig ikke ordenligt forberedt, og det er uanset, hvor meget tid jeg har brugt på at sætte mig ind i forløbet.

Times up!

I sidste ende, når alt kom til alt, så måtte jeg fredag eftermiddag sluge lidt mere af min faglige stolthed, og downloade størstedelen af en portal-årsplan. Men fordi jeg ikke kan lade vær’ med at tænke på, at jeg jo kan meget mere end at downloade andres kloge tanker og gode idéer, så efterlod jeg et par huller i årsplanen. De skal udfyldes, når mit billedkunst-lærer-hjerte trænger til at blive mindet om, at jeg jo kan en hel masse selv og at jeg faktisk er uddannet til at ind tænke didaktik og faglighed i min billedkunstundervisning. Jeg tror jeg starter med at støve nogle af mine gamle og gennemarbejdet forløb af, og supplere dem med det fineste portalen har at tilbyde. Lidt gammelt, lidt nyt og lidt lånt. Så mangler jeg bare noget blåt…

Når det nu skal være, når jeg nu ikke har tiden, så er jeg glad for, at vi har portalerne.