Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Forårsfornemmelser og Monet

Selvom der er længe til de første forårsdage, så er vi altså mange, som kunne trænge til lidt lys og solskin. I 3. klasse snyder vi og tager forskud på foråret, ved at invitere Monet og hans åkande malerier indenfor.

Offentliggjort Sidst opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I vores forløb, skal vi arbejde med genren impressionisme og dens karakteristika.

Impressionisme er bl.a. defineret i Wikipedia som: "... en kunstretning inden for malerkunsten som især var fremme fra ca. 1870 til 1890. Ordet stammer fra det franske ord: impression som betyder indtryk. Man forsøgte at lave en gengivelse af det flygtige øjeblik med det øjeblikkelige indtryk af lys, luft, vejrforhold, som ofte blev malet i lidt kølige farver med motiver fra hverdagen og almindelige dagligdag. " 

Det er især den sidste del af beskrivelsen som jeg synes er interessant at arbejde med. Elevernes sanselighed i faget og den æstetiske læring, kan virkelig kommer i spil. 

Vi blander impressionismen med relief som udtryksform. Hvis du læser med og ikke ved hvad et relief er, så er den korte forklaring, at det er en form, på en fast baggrund, enten en figurlig fremstilling eller et ornament. Materialet kan fx være ler, gips, papir, sten eller metal, eller i dette forløb, silkepapir. Nogen kommer til at blande det sammen med 3D, men for at kunne kalde et værk 3D, så skal man kunne se værket fra alle leder og kanter, og det kan man ikke med et relief.

I forløbet skal vi:

  • kigge med lup og forstørrelsesglas på nogle af Monets berømte åkander. 
  • analysere farverne og forsøge at gengive dem med oliefarver. 
  • se en film, som hedder Monets have. Der er en hel del forskellige at vælge imellem på YouTube.
  • formgive åkander i silkepapir. 
  • tage stilling til, hvordan udstillingen skal sættes sammen. Skal de ligge på gulvet eller hænge på væggen? Hvilken forskel gør det for udtrykket? 

Jeg har i dag lavet et lille lærer eksemplar. Det gør jeg altid, inden jeg går igang med et nyt forløb. På den måde, får jeg en fornemmelse af:

  • hvor lang tid de enkelte elementer tager
  • hvor der kan opstå udfordringer
  • om materialerne jeg har tiltænkt virker til formålet
  • og hvor der er plads og mulighed for, at eleverne kan sætte deres helt eget personlige præg på værket. 

Jeg viser sjældent mit eksemplar frem for eleverne. Jeg synes, at det nogen gange kan hæmme elevernes egne processer, hvis de der mit eksemplar til at starte med.

Nogen får lyst til at kopiere min og bliver så skuffet, når de ikke synes deres værk, lever op til deres forventninger. Jeg venter som regel til at de er et godt stykke inde i processen, så de har fået ejerskab og er blevet stolte af deres udtryk, inden jeg bruger mit eksemplar til fx at vise en teknik, en komposition eller ligende.

Jeg er nysgerrig på, hvordan andre billedkunstlærere forbereder sig til undervisningen.

Bruger I også forberedelse på at lave et lærer eksempel, for at sætte jer ind i processen, eller hvordan forbereder I jer bedst til billedkunst undervisningen?