Folkeskolens billedkunstrådgiver

Blog

Fri magi og fantasi i undervisningen

Elevdemokratiet I 3.klasse har besluttet, at eleverne de to kommende uger skal arbejde med FRI MAGI OG FANTASI i billedkunst. Og jeg har besluttet at være nysgerrig på, hvad der egentlig vil ske, når elever i 3. klasse, selv får lov til at bestemme, hvordan de vil være kreative.

Publiceret Senest opdateret

Folkeskolens billedkunstrådgiver

Hvert fags netværk på folkeskolen.dk har en lærer tilknyttet som faglig rådgiver. Sarah Urgaard er Folkeskolens billedkunstrådgiver. Hendes opgaver er både at blogge, at deltage i debatten på det faglige netværk, finde nye bloggere og være bindeled til redaktionen om, hvad der rører sig i faget – så du er meget velkommen til at kontakte hende, hvis du har et spørgsmål, har lyst til at blogge eller gerne vil dele gode erfaringer fra din undervisning: sarahurgaard@live.dk

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Uge 1 :

Mål bliver selvfølgelig ikke skænket en tanke, for det er ikke vigtigt for eleverne, om deres læring kan måles. Børn er kodet til at opleve, opdage, lege og sanse, alt andet bliver sekundært. I dag var det FEDT at opleve børn være børn.

Det jeg også oplevede var: 

1. Flere af eleverne forsøgte at forbinde deres selvvalgte projekt med noget de allerede havde lært noget om. Med et fint ord, transcendere deres viden. Tre piger er fx gået i gang med en kikkasse med solsystemets planeter, da der er emnet vi pt arbejder med i natur og teknologi.

2. De fleste elever søger projekter, som giver mulighed for at være sociale eller bare sammen. En pige spurgte sin klassekammerat om hun måtte male et portræt af hende, og andre lavede et fælles maleri og en ostevoksskulptur.

3. Nogen forbandt deres projekt til noget nært, noget I deres fritid. Fx valgte to elever at lave et banner og en fan-gave, som de vil medbringe til en forestilling, som de snart skal se sammen.

4. Andre lavede flere små produkter, så de kunne komme til at arbejde med så mange materialer som muligt på den tid de havde. 

5. Nogen elever gik på opdagelse i lokalet og blev inspireret af kunsten og ville gerne selv prøve at lave en kopi, men med andre materialer. Det betød bl.a., at en elev stod 1,5 lektion og tegnede op af et vindue (brugt som lysbord). Armen gjorde ondt, men han var så stolt og glad, for tålmodigheden og detaljegraden var noget særligt.

6. Ingen elever var umotiveret og alle var aktive og glade.

Undervejs, bad eleverne om råd, vejledning, materialer, inspiration, sparring og en ekstra hånd, og vi fik snakket om farvenuancer, blandingsforhold, materialernes egenskaber og kvaliteter, parafraser, skygger, kunstnerne osv.

Så, hvordan kan jeg bruge elevernes motivation og lyst til at gå på opdagelse, samtidig med, at jeg jo skal have øje for mål og progression? Og skal eleverne have samme læringsmål hele tiden og kan man lave forløbene mere fleksible og individuelle, samtidig med at målene opfyldes?